پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
ماتریالیسم،
مارکسیسم و رویزیون در دیالک تیک ماتریالیستی
پیشکش
به
حیدر
مهرگان
اویگن دورینگ
(1833 ـ 1921)
فیلسوف،
اقتصاد دان المانی
21
·
تفکر دیالک تیکی از سوی دیگر، با تجزیه
و تحلیل اجتماعی ـ علمی ـ تاریخی، خصلت اکلک تیکی «علم پوزیتیو» دورینگ و دانش
تلنبار شده در طول زمان و یا معاصر را کشف و افشا می کند و ضمنا تاریخ جنبش کارگری
را به جولانگاه (ماتریس) بررسی ماتریالیسم
و ایدئالیسم مبدل می کند و بدین طریق سربلندی خود را نمودار می سازد.
22
·
نه سرهم بندی کردن تئوری از تئوری،
بلکه جنبش اجتماعی به مثابه «زمینه رئال» برای توسعه و تبدیل سوسیالیسم به علم
تلقی می شود.
·
(انگلس، «تحولات آقای اویگن دورینگ در علم،
آنتی دورینگ»، کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، 1962، ص 19)
23
·
«ماتریالیسم مدرن» «در تاریخ، روند توسعه
بشریت را می بیند و «کشف قوانین حرکتی آن را وظیفه خود می داند.»
·
(همانجا، ص 24)
24
·
ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی بر
تقدم قایل شدن بر مسائل معرفتی ـ نظری که در ماتریالیسم فیزیولوژیکی رواج وسیع
داشت، غالب می آید و تقدم سیستم خلاق و بسته تئوری های فلسفی را از طریق زیر اعتلا
می بخشد:
·
از طریق همتراز سازی روندین (پروسه
سوئال) فرم سیستم احکام خود با دینامیک (پویایی) عرصه های مربوط به موضوع
شناخت.
25
·
اما «علم واقعیت» که توسط دورینگ
تبلیغ می شد، برعکس ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، مسائل زیر را به «سیستم طبیعی
فلسفه» راه نمی داد:
الف
·
روند را
ب
·
توسعه را
ت
·
تاریخ را
پ
·
و همراه با همه اینها، دیالک تیک
مناسبات تاریخی را
26
·
طرح انگلس در نقد «علم پوزیتیو»
دورینگ، اما فلسفه را به مثابه سیستم نظری ثابت، اگر قادر به انعکاس دینامیکی (پویای)
توسعه و تکامل جهان نباشد، دور می اندازد (به درد نخور می داند. مترجم)
·
(همانجا، ص 34)
26
·
ساختار اثر انگلس تحت عنوان «آنتی
دورینگ»، هم بلحاظ فرم و هم بلحاظ محتوا، برای تبیین تاریخی سرسختانه ی توسعه
پیوند کلی از سکوهای زیر به حرکت آغاز می کند:
الف
·
از فلسفه (طبیعتفلسفه، اخلاق و
حقوق، دیالک تیک) و اقتصاد سیاسی و همچنین سوسیالیسم
ب
·
از روند علم و روند شناخت، تاریخ طبیعت،
جنبش اجتماعی و انقلاب
ت
·
از دیالک تیک به مثابه تئوری و
اسلوب (متد) تضاد واقعی
پ
·
از توسعه واقعی
27
·
آماج اثر انگلس تحت عنوان «آنتی
دورینگ» از قرار زیر است:
الف
·
تحت تابعیت تئوری در آوردن
استنتاج
ب
·
تحت تابعیت دانش تجربی در آوردن استقراء
ت
·
پرهیز از کپی کردن فلسفه واقعیت از
فلسفه انتزاعی واقعیت (دورینگ)
·
مراجعه کنید به استنتاج، استقراء، دانش تجربی، تئوری در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
28
·
انگلس در آنتی دورینگ می نویسد:
·
«دیالک تیک ماتریالیستی به مثابه تئوری عام
پیوند کلی قوانین توسعه، خودویژگی موضوعات خود را در نظر می گیرد و همگون سازی
موضوعات خود با تئوری سازی هائی از قبیل «جوک های قیاسی» را مردود می داند.
·
(همانجا، ص 121)
29
·
دیالک تیک ماتریالیستی، دیگر، فلسفه
به معنی سنتی کلمه نیست.
30
·
دیالک تیک ماتریالیستی «جهان بینی ساده
ای است که نه در دستگاه علم دانش، بلکه در علوم واقعی باید صحت و اعتبار خود را
نشان دهد و اثبات کند.»
·
(همانجا، ص 121) (همانجا، ص 129)
31
·
انتقاد دیالک تیک، انتقاد «ماتریالیسم
مدرن» از دورینگ به عنوان نماینده طرز تفکر پوزیتیویستی، به معنی انتقاد از انتقال
مکانیکی قوانین فکری علوم طبیعی بر جامعه و تاریخ است، که در مفهوم دورینگ تحت
عنوان «قانون طبیعی عام همه اقتصاد» تبیین یافته بود.
·
(همانجا، ص 141)
32
·
تصور پوزیتیویستی از قانون بنظر
انگلس، بیانگر ایده ئولوژیکی مناسبات تاریخی نا آزاد و بیگانه فرموده است، که در آن
مناسبات، انسان ها «قوانین عمل اجتماعی خود» را به مثابه «قوانین طبیعی بیگانه ی
حاکم» در مقابل خود می یابند.
·
(همانجا، ص 264)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر