ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطانپور
·
همان کاری که آیندگان بی رحمانه می کنند.
· شفیعی کدکنی در بخش دیگری از همین نامه درباره لزوم شناخت احمد
شاملو می نویسد:
1
·
«حق این است که شاملو را برای نسل جوان امروز باید «تجزیه» و «تحلیل»
کرد.
2
·
ممکن است در این تجزیه خیلی از محسنات او تبدیل به نقاط
ضعف شود.
·
ولی به هر حال، از این کار گزیری نیست.
3
·
این کار را آیندگان با بی رحمی
خواهند کرد.
4
·
اگر جوانان امروز بدانند که شخصیت ادبی آقای شاملو چگونه
تشکیل شده است، هرگز این گونه عمر خود را صرفِ شعر، آن هم شعرِ این طوری - که در
روزنامه ها می بینیم - نخواهند کرد.
5
·
تو بهتر از هر کسی می دانی که آنچه ا. بامداد یا احمد
شاملو را می سازد اگر به صد جزء تقسیم شود، پنجاه تا شصت درصدش ربطی به شعر
ندارد.
6
·
این شهرت و اعتبار نتیجه
پنجاه شصت سال حضور مستمر در روزنامه ها ست.
7
·
مدتی حزب توده او را بزرگ می کرد، بعد سلطنت طلب ها،
بعد چریک ها، حالا هم همه ناراضیان از اوضاع کنونی.
8
·
و این بزرگ کردن ها به هیچ وجه صد در صد به شعر او
مربوط نیست، مربوط به موقع شناسی او ست و به قول خودش - با الهام از تعبیری از مایاکوفسکی
- «سفارش زمانه» را پذیرفتن.
9
·
نه اخوان، نه فروغ، نه نیما، نه سپهری، هیچکدام این طوری
سفارش زمانه را نتوانستند بپذیرند.
10
·
در تهران که بودم، یکی از دانشجویان علوم اجتماعی صد
شماره مجله "آدینه" را برای یک مطالعه فرهنگی، تحلیل کامپیوتری کرده
بود.
11
·
می گفت:
·
در این صد شماره، در تمام
شماره ها - جز چند مورد استثنایی - نام شاملو آمده است و در تمام موارد با القابی
از نوع «شاعر بزرگ مهین ما»، «شاعر بی همتای» ... عناوینی که الان به یادم نمانده
و راست می گفت.
·
عکس ها و تفصیلات و اخبار درباره او.
12
·
اما در همین صد شماره اسم نیما و اخوان و فروغ فقط نیما
و اخوان و فروغ هستند بدون هیچ گونه صفت و به قول فرنگی ها اپیتتی
13
·
اما او همیشه با عنوان
شاعر بزرگ قرن، شاعر بزرگ میهن مان و...
14
·
این تنها "آدینه" نیست.
15
·
از روزنامه های حزب توده این گونه تبلیغات برای او شروع
شد تا در "فردوسی" های آن سال ها که در روی جلد لقب «جاودانه مردِ
شعر» به او دادند.
16
·
پنجاه سال شب و روز، در وسیع ترین نشریه های سیاسی و
فرهنگی، درباره شاطر عباس صبوحی اگر تبلیغ شده بود، حالا جایزه نوبل را به اولاد
و احفادِ شاطر عباس می دادند، شاملو که جای خود دارد.
17
·
می بینی که از صد جزء سازنده شخصیت او، چهل پنجاه درصدش
که مربوط به شعر او ست با چه ضمایمی همراه شده است تا به این حد رسیده.
18
·
آن شصت درصد یا پنجاه درصد دیگر عبارت است از سردبیر دهها
نشریه داخل و خارج مملکت بودن:
الف
·
از "سخن نو" پنجاه سال پیش تا
"آشنا" و "خوشه" و "کتابِ هفته" و "کتابِ
جمعه" و "ایرانشهر"
ب
·
و از نویسنده "کتاب کوچه" بودن تا...
ت
·
و از مترجم «پا برهنهها» و شعرهای «لورکا» و «آراگون»
بودن تا...
پ
·
و از داشتن آن صدای گرم و سوخته ای که شعرهای خودش را و
نیما و مولوی و خیام و حافظ را بخواند و در هر خانه روشفکری نواری از او موجود
باشد
ث
·
و از درگیری های ادبی او
با خانلری و نادرپور و... تا درگیری با سعدی و فردوسی و انکار شاعری آنان.
19
·
اینها آدم را شاعرتر نمی کند
ولی مشهورتر که می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر