جمعبندی از
مسعود بهبودی
1
معمر قذافی
پس از رسیدن به قدرت
جفنگ سبز خود را منتشر کرد
و
فرمان کتاب سوزی صادر کرد.
2
اجامر به خرد نیاز ندارند.
3
چون همه حقایق 1300 سال قبل
در قرآن کریم
کشف و ابلاغ شده اند.
جفنگ سبز خود را منتشر کرد
و
فرمان کتاب سوزی صادر کرد.
2
اجامر به خرد نیاز ندارند.
3
چون همه حقایق 1300 سال قبل
در قرآن کریم
کشف و ابلاغ شده اند.
گماشته با سرسپرده فرق دارد.
1
گماشته مثل مهره شطرنج است.
بی اختیار است.
2
سرسپرده مختار است و آگاهانه از منافع طبقاتی معینی دفاع می کند.
الف
سرسپردگی او
یا به دلیل جزو طبقه مربوطه بودن است
ب
و یا به دلیل ترک خاستگاه طبقاتی خود و کسب پایگاه طبقاتی دشمن است.
3
پینوچه ظاهرا از زحمتکشان بوده
و
سالوادور النده از اشرافیت فئودال
4
النده به همین دلیل تعلق طبقاتی پینوچه به زحمتکشان
گول او را خورده بود.
5
کوته اندیشی سالوادور النده در این بود
که
تعلقات طبقاتی خود را فراموش کرده بود.
6
النده
دیالک تیک خاستگاه طبقاتی و پایگاه طبقاتی
را
فراموش کرده بود.
و گرنه هشیار می ماند.
7
فراموش کردن دیالک تیک عینی
می تواند
برای ادمیان
خیلی گران تمام شود.
8
هم النده و هم پینوچه
هر دو
به طبقه خود خیانت کرده بودند:
الف
النده خاستگاه طبقاتی پر ناز و نعمت خود را ترک کرده بود
تا
خادم ترقی اجتماعی گردد
ب
پینوچه سنگر طبقاتی خود را ترک کرده بود و به سنگر طبقه حاکمه امپریالیستی خزیده بود تا به ناز و نعمت رسد.
9
پینوچه گماشته و مهره نیست.
سرسپرده طبقه حاکمه امپریالیستی است و خاین به طبقه خویش است.
1
گماشته مثل مهره شطرنج است.
بی اختیار است.
2
سرسپرده مختار است و آگاهانه از منافع طبقاتی معینی دفاع می کند.
الف
سرسپردگی او
یا به دلیل جزو طبقه مربوطه بودن است
ب
و یا به دلیل ترک خاستگاه طبقاتی خود و کسب پایگاه طبقاتی دشمن است.
3
پینوچه ظاهرا از زحمتکشان بوده
و
سالوادور النده از اشرافیت فئودال
4
النده به همین دلیل تعلق طبقاتی پینوچه به زحمتکشان
گول او را خورده بود.
5
کوته اندیشی سالوادور النده در این بود
که
تعلقات طبقاتی خود را فراموش کرده بود.
6
النده
دیالک تیک خاستگاه طبقاتی و پایگاه طبقاتی
را
فراموش کرده بود.
و گرنه هشیار می ماند.
7
فراموش کردن دیالک تیک عینی
می تواند
برای ادمیان
خیلی گران تمام شود.
8
هم النده و هم پینوچه
هر دو
به طبقه خود خیانت کرده بودند:
الف
النده خاستگاه طبقاتی پر ناز و نعمت خود را ترک کرده بود
تا
خادم ترقی اجتماعی گردد
ب
پینوچه سنگر طبقاتی خود را ترک کرده بود و به سنگر طبقه حاکمه امپریالیستی خزیده بود تا به ناز و نعمت رسد.
9
پینوچه گماشته و مهره نیست.
سرسپرده طبقه حاکمه امپریالیستی است و خاین به طبقه خویش است.
رؤیا نادری
ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﻛﺴﯽ ﻣﻴﺨﻮﺍﻧﯽ
ﭼﻜﺎﻭﻙ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ
ﺩﻧﻴﺎ ﺧﻴﻠﯽ ﺧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
1
ترانه چکاوک ها،
سمفونی جیرجیرک ها
(فروغ فرخ ازد)
طبل سوسک ها،
هوهوی جغدها
حاوی پیامی است
هم برای دوست و هم برای خصم.
2
نوعی کد گذاری است.
3
نوعی خط و نشان کشی است.
4
نوعی مرزبندی است.
5
فراخوان و هشدار و اخطار همزمان است.
ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﻛﺴﯽ ﻣﻴﺨﻮﺍﻧﯽ
ﭼﻜﺎﻭﻙ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ
ﺩﻧﻴﺎ ﺧﻴﻠﯽ ﺧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
1
ترانه چکاوک ها،
سمفونی جیرجیرک ها
(فروغ فرخ ازد)
طبل سوسک ها،
هوهوی جغدها
حاوی پیامی است
هم برای دوست و هم برای خصم.
2
نوعی کد گذاری است.
3
نوعی خط و نشان کشی است.
4
نوعی مرزبندی است.
5
فراخوان و هشدار و اخطار همزمان است.
روشنگری
در جامعه ما
احتمالا
در دوره انقلاب مشروطه
کم و بیش وجود داشته است.
1
بعد
سید احمد کسروی
گام جسورانه ای در این زمینه برمی دارد
و جان بر سر این کار می نهد.
2
اختلافاتی میان روشنفکران عمدتا متعلق به طبقه حاکمه
در رابطه با جنبه های صوری ادبیات
وجود داشته است
که در مجله روشنفکر و غیره
مثلا میان براهنی و نصرت رحمانی و غیره
حتی به چاقوکشی منجر شده است.
3
روشنگری علمی و انقلابی
اما
کمیاب و کیمیا بوده است.
4
این
در جامعه ما
احتمالا
در دوره انقلاب مشروطه
کم و بیش وجود داشته است.
1
بعد
سید احمد کسروی
گام جسورانه ای در این زمینه برمی دارد
و جان بر سر این کار می نهد.
2
اختلافاتی میان روشنفکران عمدتا متعلق به طبقه حاکمه
در رابطه با جنبه های صوری ادبیات
وجود داشته است
که در مجله روشنفکر و غیره
مثلا میان براهنی و نصرت رحمانی و غیره
حتی به چاقوکشی منجر شده است.
3
روشنگری علمی و انقلابی
اما
کمیاب و کیمیا بوده است.
4
این
نامه کدکنی
بهتر از هیچ است
ولی باید تحلیل شود.
تحلیل هم خواهد شد.
5
همین ابراز نظر شما
همین پرهیز از سکوت شما
خود گام مهمی است.
6
بدتر از
بی طرفی قلابی و بی تفاوتی و حنثائی
چیزی وجود ندارد.
7
آدم در این جور مواقع، موارد و مواضع
به
ولی باید تحلیل شود.
تحلیل هم خواهد شد.
5
همین ابراز نظر شما
همین پرهیز از سکوت شما
خود گام مهمی است.
6
بدتر از
بی طرفی قلابی و بی تفاوتی و حنثائی
چیزی وجود ندارد.
7
آدم در این جور مواقع، موارد و مواضع
به
چیز بی بو و بی خاصیتی
تبدیل می شود.
8
ولی
درهر صورت
باید به خرد اندیشنده تمکین کرد.
9
حقیقت عینی را باید پذیرفت.
10
برغم منافع مادی، معنوی (عاطفی و احساسی و غیره) شخصی خویش
راه غلبه
بر
پراکندگی مادی
(تفرقه عملی و یا تشکیلاتی)
غلبه بر تشتت فکری است.
1
وحدت عمل اصیل
تنها در سایه وحدت نظر اصیل
پدید می آید.
2
شعار «تفاوت در نظر، وحدت در عمل»
جفنگی بیش نیست.
3
دیالک تیک تئوری و پراتیک
بزرگترین کشف کلاسیک های مارکسیسم است
و صرفنظرناپذیر است.
آرامش محض
(سکون مطلق)
اصلا وجود ندارد.
1
حرکت محض وجود دارد
و
آنهم
در
دیالک تیک حرکت و سکون وجود دارد.
2
سکون خود نسبی است
و
ضمنا
در پیوند دیالک تیکی با حرکت وجود دارد.
8
ولی
درهر صورت
باید به خرد اندیشنده تمکین کرد.
9
حقیقت عینی را باید پذیرفت.
10
برغم منافع مادی، معنوی (عاطفی و احساسی و غیره) شخصی خویش
راه غلبه
بر
پراکندگی مادی
(تفرقه عملی و یا تشکیلاتی)
غلبه بر تشتت فکری است.
1
وحدت عمل اصیل
تنها در سایه وحدت نظر اصیل
پدید می آید.
2
شعار «تفاوت در نظر، وحدت در عمل»
جفنگی بیش نیست.
3
دیالک تیک تئوری و پراتیک
بزرگترین کشف کلاسیک های مارکسیسم است
و صرفنظرناپذیر است.
آرامش محض
(سکون مطلق)
اصلا وجود ندارد.
1
حرکت محض وجود دارد
و
آنهم
در
دیالک تیک حرکت و سکون وجود دارد.
2
سکون خود نسبی است
و
ضمنا
در پیوند دیالک تیکی با حرکت وجود دارد.
جنگ
ـ چه میان نباتات، چه میان جانوران و چه میان انسان ها ـ
بر سر منافع حیاتی است.
1
جنگ نباتات
بر سر نور و زمین و آب و هوا و املاح معدنی است.
2
جنگ جانوران
بر سر خطه خویش و برای اثبات لیاقت سرکردگی خویش است.
3
گوزنی می تواند با دیگر گوزن ها جفتگیری کند
که در میدان رویاروئی چه بسا خونین
لیاقت پدری خود را
یعنی توانائی جسمی خود را
به گوزن های ماده
اثبات کند.
4
جنگ میان انسان ها
هم حاوی محتوای جنگ نیای نباتی و حیوانی آنها ست
و
هم بر سر منافع مادی معینی است.
5
رهزنی ها و غزوات پیامبر اسلام
در تحلیل نهائی
برای اسیر و برده کردن کودکان و جوانان و زنان اقوام دیگر
و چپاول دارائی آنها بود.
6
جنگ طبقه حاکمه
ـ چه در مقیاسات ملی و چه در مقیاس بین المللی ـ
هم برای خروج موقت از بحران عمومی سرمایه داری
از طریق امحای دارائی مادی و انسانی جامعه و جهان
و هم برای حفظ هژمونی (سرکردگی) طبقاتی خویش
و توسعه و تثبیت آن است.
احوصل حجازی
برگردان شعر از عربی به فارسی
از
احسان طبری
ـ چه میان نباتات، چه میان جانوران و چه میان انسان ها ـ
بر سر منافع حیاتی است.
1
جنگ نباتات
بر سر نور و زمین و آب و هوا و املاح معدنی است.
2
جنگ جانوران
بر سر خطه خویش و برای اثبات لیاقت سرکردگی خویش است.
3
گوزنی می تواند با دیگر گوزن ها جفتگیری کند
که در میدان رویاروئی چه بسا خونین
لیاقت پدری خود را
یعنی توانائی جسمی خود را
به گوزن های ماده
اثبات کند.
4
جنگ میان انسان ها
هم حاوی محتوای جنگ نیای نباتی و حیوانی آنها ست
و
هم بر سر منافع مادی معینی است.
5
رهزنی ها و غزوات پیامبر اسلام
در تحلیل نهائی
برای اسیر و برده کردن کودکان و جوانان و زنان اقوام دیگر
و چپاول دارائی آنها بود.
6
جنگ طبقه حاکمه
ـ چه در مقیاسات ملی و چه در مقیاس بین المللی ـ
هم برای خروج موقت از بحران عمومی سرمایه داری
از طریق امحای دارائی مادی و انسانی جامعه و جهان
و هم برای حفظ هژمونی (سرکردگی) طبقاتی خویش
و توسعه و تثبیت آن است.
احوصل حجازی
برگردان شعر از عربی به فارسی
از
احسان طبری
ای خانه دلدار، که از بیم بد اندیش
روی از تو همی تافته و دل به تو دارم،
رو تافتنم را منگر، زآنکه به هر حال
جان بهر تو می بازم و منزل به تو دارم
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر