۱۳۹۴ خرداد ۱۵, جمعه

جهان بینی محمد زهری در آئینه آن و این (105)


محمد زهری
( ۱۳۰۵ ـ ۱۳۷۳)
تحلیلی از
ربابه نون

محمود کیانوش
سراسر زمانه را رنگ و فریب دیدن

·        یکی دیگر از دردهای مشترک محمد زهری با انسان عام انتزاعی، «رنگ و فریب دیدن سراسر زمانه» است.

1
·        سؤال اول از محمود کیانوش زیرک و زرنگ این است که زمانه کذائی سراسر رنگ و فریب است و یا محمد زهری و انسان عام انتزاعی آن را سراسر رنگ و فریب می بینند؟

الف
·        چون اگر زمانه احیانا «سراسر رنگ و فریب» نباشد، تقصیر خود محمد زهری و انسان عام انتزاعی است که عینک رنگی فریبا بر چشم دارند و زمانه بی رنگ و فریب را سراسر رنگ و فریب می بینند.

ب
·        اگر عینک آنها احیانا بی عیب و نقص باشد و زمانه سراسر رنگ و فریب باشد، پس کیانوش باید درد مشترک کذائی را به طرز دیگر فرمولبندی کند:
·        مثلا از رنگ و فریب محض بودن زمانه داد سخن سر دهد.
·        منطقی هم همین است.

·        اما منظور از زمانه چیست که از سرتاپا رنگ و فریب است؟  

2



·        اگر منظور از زمانه، عصر و یا دوران باشد، باید گفت که عصر و دوران محمد زهری، عصر و یا دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم نام داشته و دارد.

·        این زمانه بهترین عصری بوده و است که بشریت در تاریخ 2000 ـ 3000 ساله جامعه طبقاتی (برده داری، فئودالیسم و سرمایه داری) به خود دیده است.

·        در این زمانه است که به قول نویسنده امریکائی ـ جان رید ـ «در عرض 10 روز، جهان طبقاتی 2000 ـ 3000 ساله نکبت به لرزه در می آید»:
·        انقلاب اکتبر پیروز می شود، در کشور شوراها حاکمیت اکثریت مولد و زحمتکش استقرار می یابد و لرزه بر ارکان طبقه حاکمه ی متکی بر زر و زور و رنگ و فریب می افتد.

3

·        در این زمانه است که ببرکت و تحت تأثیر تشکیل دولت شوراها و با حمایت آن،  سیستم مستعمراتی فرو می پاشد و بیش از یک میلیارد انسان از بند استعمار نجات می یابند و دول ملی و مستقل در هر گوشه زمین تشکیل می شوند.

4

·        در همین زمانه است که خلق های قهرمان شوروی با تحمل تلفات غیرقابل تصور، پوزه کفتار خونخوار فاشیسم را بر زمین می مالند و در بخشی از قاره اروپا حاکمیت زحمتکشان استقرار می یابد.

5

·        در همین زمانه است که جمهوری خلق چین بر ویرانه های کلنیالیسم و میلیتاریسم تشکیل می شود، جنبش رهائی بخش خلق ویتنام پیروز می شود، انقلاب کوبا پیروز می گردد و امید انقلابی تاج بر سر می نهد.

6
 
·        علاوه بر این، در همین زمانه محمد زهری، انقلابات صنعتی، فنی، علمی و فنی به پیروزی می رسند و جامعه بشری در عرض چند دهه به اندازه چندین سده پیشرفت می کند.
·        فقط کافی است که کیانوش نظری بر فیلم های 50 سال قبل بیندازد تا از سرعت و ژرفا و پهنای توسعه و تکامل جامعه بشری آگاه گردد.

7



·        کدام زمانه سراسر رنگ و فریب، وقتی که مقاومت و مبارزه  در همه جبهه های نبرد رهائی بخش و در همه جبهه های علم و فن و فناوری با قاطعیت و صداقت تام و تمام صورت می گیرد؟
·        اتحاد شوروی برای نجات از طاعون فاشیسم و نازیسم و امپریالیسم 20 تا 30 میلیون نفر فدا می کند و خلق ویتنام برای نجات از استعمار فرانسه و امریکا 2 تا 3 میلیون تن از بهترین فرزندان خود را به مذبح استعمار و امپریالیسم می فرستد.
·        مقاومت و مبارزه بشریت انقلابی نه سراسر رنگ و فریب، بلکه سرشار از صداقت و پیگیری و بی ریائی بوده است.

8
سراسر زمانه را رنگ و فریب دیدن

·        محمد زهری از اینهمه صفا و صداقت و زیبائی و بی ریائی غافل نبوده و نمی توانست هم غافل باشد.
·        محمد زهری حکیمی خود اندیش و خردگرا و آگاه و انقلابی است و سخنش مضمونی بکلی دیگر دارد.
·        اندیشه محمد زهری را باید در داربست کلی شعرش درک کرد و نه  در مفاهیم و جملات گسیخته از اشعار او.

9

·        کیانوش به احتمال قوی، مفهوم زمانه را مترادف با  مفاهیم قرون وسطائی از قبیل روزگار و غیره بکار می برد.
·        واژه زمانه در این صورت با خرافه و جفنگ و توهمات و تصورات غیرعلمی پر می شود و به چیزی مبهم و موهوم استحاله می یابد که تحت کنترل قوای ماورای طبیعی و ماورای اجتماعی ـ انسانی است.

·        محمد زهری با این جور  مفاهیم نه، می اندیشد و نه، کار می کند.
·        حتی اگر او به دلایلی واژه های دیرآشنا را به خدمت گیرد، آنها را با محتوای علمی نوینی پر می کند.
·        فریب تشابه فرمال و صوری چیزها را نباید خورد.

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. تاریخرهایی ملتهای رها شده از قید استعمار را برشمر دید پیروزیها بسیار افتخار آفرین بودندواکنون دست وردها را میشو د گفت بر باد رفته اند آیا؟منبرای کشور شورا ها دلم تنگ است آيا عمرم دوبار تشگیل کشور شوراهارا خواهم دید منهم دوره محمد زهریم ودلگیر اوضاعم ۰وتاختوتاز رو بزوال سرمایه داری هر روز فتنه ا ی درگوشه گوشه جهان بر پا میکند

    پاسخحذف
  2. توسعه و تکامل همه چیز از جماد تا جامعه زیگزاگ واره است و نه خطی
    با افت و خیز با فراز و فرود توأم است.
    کمون پاریس اولین حاکمیت زحمتکشان 70 روز عمر می کند.
    قوای کشورهای همسایه وارد فرانسه می شوند و در طشت خون خفه اش می سازند.
    دومین حاکمیت زحمتکشان 70 سال عمر می کند.
    افت و خیز یعنی همین.
    کودک هم رشد خطی ندارد
    گاهی بیمار می شود
    ولی نهایتا رشد می کند و به بلوغ می رسد.
    روند قانونمند عینی همین است.
    امید بشریت زحمتکش قانونمند است و نه آرزو و اوتوپی

    پاسخحذف