۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

دس انتگراسیون فرهنگی (2)


پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
برگردان یدالله سلطان پور

20
  پلورالیسم

·        گفتیم که جامعه بورژوائی، بدلیل تضادهای واقعی و عریانش، دیگر قادر به ارائه جهان بینی یکپارچه نیست.
·        از این رو راه نجات خود را در توسل به «پلورالیسم» (تعدد) می جوید و بدین طریق به توجیه آنارشی معنوی می پردازد.

·        (انواع و اقسام مکاتب فلسفی جدید از پوزیتیویسم تا رلاتیویسم، با نمایندگانی از عالم علوم مثبته، از قبیل برتراندراسل از غیرقابل شناخت بودن هستی دم می زنند، از تعدد (پلورالیسم) حقایق، از بی سمت و سوئی تاریخ.
·        و همه آب به آسیاب ایدئولوژی بورژوازی واپسین می ریزند.
·        آنگاه فیلم ها ساخته می شوند و برای هرکس حقیقت خاص خود قائل می شوند. مترجم)

21
·        این زخم بردارترین و سست ترین موضع در سیستم حاکمیت بورژوازی واپسین است.

22
·        این امر سبب می شود که پیش شرط ساختاری هژمونی، یعنی همنظری و وحدت نظر درونی آن در هم بشکند.

23
·        مارکسیست ها ـ اما ـ جهان بینی ئی برای عرضه در اختیار دارند که تصویر تام و تمامی از روندهای طبیعی، روندهای اجتماعی، تصورات ارزشی و آماج های انسانگرا عرضه می کند.

·        این نقطه قوت ما ست.

24
·        ما هرچه کمتر به کوتاه آمدن های ایدئولوژیکی و سازش در مقابل فراورده های جهان بینانه علیل و بیمار تفکر بورژوائی واپسین تن در دهیم، به همان اندازه نیرومندتر خواهیم بود.

25
·        اگرچه اکنون برای مدتی گذرا بظاهر در مواضع اقلیت و حاشیه ای در حیات معنوی زمان خود قرار داریم، ولی درست به این دلیل که انسان ها در جستجوی سمتگیری روشن در جهان هستند، پیوند درونی جهان بینی علمی مارکسیسم، نیروی سیاسی نیرومندی است و کار بر روی تئوری یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای موفقیت آتی ما ست.

پایان

۱ نظر:

  1. حقیقت عریان همین است که اینده از آن ماست گرچه امروز دراکثریت نیستیم ولی فردا آفتابی ودرخشان است

    پاسخحذف