(320
ـ 398)
(942 ـ 1020)
تحلیلی از شین میم شین
بخش چهارم
گفتار اندر آفرینش مردم
ادامه
به رنج اندر آری تنت را روا ست
که خود رنج بردن به دانش سزا ست
·
معنی تحت اللفظی:
·
به زحمت انداختن
تن برای کسب دانش ارزش دارد.
·
فردوسی در این
بیت، دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور) را به شکل دیالک تیک رنج تن و کسب دانش
بسط و تعمیم می دهد و از رنج جسمی برای کسب دانش (توسعه روح و شعور) دفاع می کند.
·
جز این این هم
نمی تواند باشد:
·
چون بدون رنج،
گنج مادی و فکری میسر نمی شود.
1
به رنج اندر آری تنت را روا ست
که خود رنج بردن به دانش سزا ست
·
فردوسی در این
بیت، ضمنا دیالک تیک ریاضت و لذت را به شکل رنج جسمی و لذت روحی بسط و تعمیم می
دهد.
·
از همین بیت او
می توان به ارج و ارزش دانش در فلسفه او پی برد.
2
چو خواهی که یابی ز هر بد رها
سر اندر نیاری به دام بلا،
نگه کن بدین گنبد تیزگرد
که درمان از اوی است و زوی است درد
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر قصد رهایی از
هر بدی و پرهیز از سقوط در دام بدبختی داری، به این گنبد تیزگرد بنگر.
·
چون درد و درمان
از آن است.
·
مفهوم «گنبد
تیزگرد» احتمالا یکی از مقولات فلسفه فردوسی است که باید در روند تحلیل میراث
معنوی او روشن شود.
·
فردوسی درد و
درمان را ناشی از دهر تحول یابنده می داند.
·
او شاید مقوله فلسفی
جبر (ضرورت) را در مقوله فلسفی دهر و یا گنبد تیزگرد تبیین می دارد.
·
ضد دیالک تیکی جبر،
اختیار است.
·
ضد دیالک تیکی
ضرورت، آزادی است.
·
فردوسی احتمالا دیالک
تیک جبر و اختیار را به شکل دیالک تیک گنبد تیز گرد و انسان بسط و تعمیم می دهد و نقش
تعیین کننده را از آن جبر (گنبد تیز گرد، دهر تحول یابنده) می داند.
·
باید ببینیم.
3
نه گشت زمانه بفرسایدش
نه آن رنج و تیمار بگزایدش
·
معنی تحت اللفظی:
·
گنبد تیزگرد را
نه گردش روزگار فرسوده می سازد و نه رنج و اندوه آزار می دهد.
·
فردوسی اکنون به
توضیح چند و چون گنبد تیز گرد می پردازد:
·
گنبد تیز گرد،
گردنده ی تحول ناپذیر است.
·
مقوله جبر نیز به
همین سان.
·
قوانین و قانونمندی
های عینی هستی بطور کلی در مقوله جبر و یا ضرورت تجرید می یابند.
4
نه از جنبش، آرام گیرد همی
نه چون ما تباهی پذیرد همی
·
معنی تحت اللفظی:
·
گنبد تیزگرد گردنده
ی زوال ناپذیر است.
·
فردوسی اکنون
تفاوت و تضاد موجود میان گنبد تیز گرد و انسان ها را تبیین می دارد:
·
گنبد تیز گرد ـ بر
خلاف انسان ها و جامعه بشری ـ زوال ناپذیر است.
5
از او دان فزونی، از او هم شمار
بد و نیک، نزدیک او آشکار
·
·
معنی تحت اللفظی:
·
وفور و حد و
اندازه از گنبد تیز گرد است.
·
ضمنا بد و نیک برای
گنبد تیزگرد آشکار است.
·
کشف دقیق منظور
حکیم از این دو بیت آخر آسان نیست.
·
در مصراع آخر انگار
نوعی وقوف و آگاهی به گنبد تیز گرد نسبت داده می شود.
·
باید در روند تحلیل
شاهنامه با چند و چون گنبد تیز گرد بهتر آشنا شویم.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر