پروفسور
ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
·
خیر و خوبی اخلاقی باید از نقطه
نظرهای زیر در نظر گرفته شود:
1
·
از نقطه نظر فونکسیون ایدئولوژیکی
اخلاق
2
·
از نقطه نظر نقش بلحاظ اجتماعی
تنظیمگر و سازمانده اخلاق در روند زندگی
اجتماعی عملی
3
·
از نقطه نظر مبارزه طبقات و جهان
بینی ها
·
و لذا در صحبت از خیر و خوبی
اخلاقی و یا ضمن ارزیابی اخلاقی شیوه های رفتار بمثابه خوب و نیکو، ، هدف ـ در تحلیل نهائی ـ
تعیین و تثبیت هنجارهای عمل، رفتار و تفکر
و هدایت ایدئولوژیکی انگیزش انسان ها ست و نه انعکاس واقعیات امور عینی در
قالب مفاهیم و احکام.
·
مراجعه کنید به هنجار در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
بنابرین، خیر و خوبی اخلاقی به شرح زیر مطرح می شود:
1
·
بمثابه گشتاور هنجاری ارزیابی
کننده ی فونکسیون شعور
2
·
بمثابه گشتاور آماجگذار فونکسیون
شعور
3
·
بمثابه گشتاور تصمیم گیر فونکسیون
شعور
4
·
بمثابه گشتاور بلحاظ اجتماعی سازمانده
فونکسیون شعور
5
·
خیر و خوبی و نیکی اخلاقی عام ترین
و فراگیر ترین بیان اصول اساسی هر سیستم اخلاقی را تشکیل می دهد.
6
·
خیر و خوبی و نیکی اخلاقی نشاندهنده
اعتباری است که هر سیستم اخلاقی بدان قائل می شود.
·
این مسئله را می توان از نقطه نظر سمیوتیکی نیز بررسی کرد.
·
(سمیوتیک به علم علائم مثلا علائم زبانی
اطلاق می شود. مترجم)
1
·
برای این کار باید معانی اخلاقی
خاص تبیین زبانی «خیر و خوبی و نیکی» در محاوره رایج میان انسان ها در نظر گرفته
شوند.
2
·
اینجا می توان از «قضاوت ارزشی» اخلاقی به بررسی شروع کرد.
3
·
قضاوت های ارزشی اخلاقی باید
بمثابه تبیین های زبانی تلقی شوند که برای کد گذاری و اشاعه هنجارهای اخلاقی و یا
برای انگیزش رفتار متناسب با هنجارهای اخلاقی بکار می روند.
·
ضمنا فرم توصیفی تبیین زبانی، این
احساس را در آدمی زنده می کند که گویا خیر و خوبی و نیکی نهفته در فرامین اخلاقی، نظامی واقعا
موجود و سرپیچی ناپذیر است.
4
·
این یکی از خودویژگی های فونکسیون
عملی زبان است که در فرمولبندی و اشاعه هنجارهای اخلاقی دیده می شود.
5
·
استعمال واژه «خیر و خوبی» را نیز
باید بلحاظ فونکسیون عملی زبان درنظر گرفت.
6
·
با ساختن اسم (دستور زبانی) «خیر و
خوبی و نیکی» از صفت (دستور زبانی) «خیر و خوب و نیکو»، مسند سازی مطروحه در قضاوت
های ارزشی اخلاقی از قبیل «خیر و خوب است»
(آدم خوبی است، دختر خوبی است، چیز خوبی است!) جامه شیئیت کاذب به خود می پوشد.
7
·
ما اینجا هم با تبیین زبانی ئی سروکار
داریم، که در خدمت اشاعه هنجارهای اخلاقی است:
الف
·
تبیین زبانی، بواسطه فرم زبانی،
اعتبارمندی فرامین اخلاقی را بدرجه شیئیت، به درجه امری واقعا موجود ارتقا می دهد.
ب
·
تبیین زبانی، بواسطه فرم زبانی، انتقاد
از فرامین اخلاقی را به عنوان لغو نظام جلوه گر می سازد.
ت
·
تبیین زبانی، بواسطه فرم زبانی، حول
فرامین اخلاقی حتی هاله یک سوبژکتیویته، یک اوتوریته و قدرت مستقل می کشد.
8
·
اعتبارمندی هنجارهای اخلاقی که
بوسیله «خیر و خوب و نیکو» و یا «خیر و خوبی و نیکی» بطور ایدئولوژیکی مشروعیت کسب
می کند، در تحلیل نهائی، چیزی جز حق تاریخی بطور ایدئولوژیکی فرمولبندی شده، توسط قوای
اجتماعی (بویژه قوای طبقاتی) مربوطه، برای پیشبرد منافع خصوصی شان نیست.
9
·
خیر و خوبی اخلاقی عبارت است از نحوه و نوع خاص و
ایدئولوژیکی اعلام، اجرا و پیشبرد منافع طبقاتی معینی در مقابل منافع طبقاتی دیگر
(و یا منافع اجتماعی معینی در مقابل منافع افراد و یا گروهبندی های منفرد)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر