پروفسور
دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان
شین میم شین
·
در زمان های قدیم که هر مذهبی اعتقادات مذهبی خاص خود را
مطلق می کرد، خرافه به معنی اعتقاد مذهبی خطا
تلقی می شد.
1
·
در قرن هجدهم، خرافه به اعتقادات مذهبی ئی اطلاق می شد
که در تضاد با «خرد» قرار داشته باشند، اما نه به تدین عقلی و به قول هگل، «بطور
عقلائی توضیح داده شده.»
·
(هگل، «کلیات»، جلد 2، ص 415 ـ 441)
2
·
خرافه در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ـ عمدتا ـ با
مذهب مترادف است:
·
مذهب بمثابه اعتقاد ضد شناخت علمی و به مثابه باور به
قوای ماورای طبیعی،
بطور کلی.
3
·
در برخورد به پدیده های معاصر شعور مذهبی باید میان فرم
های اعتقاد دگماتیکی با خصلت جهان بینانه فراگیر (مذاهب، فرقه های مختلف مذهبی) و نمودهای
منفرد شعور مذهبی که ربطی به قبول سیستم جهان بینانه کلی مذهبی ندارند، تفاوت قایل
شد.
4
·
منظور از فرم های نمودین شعور مذهبی ـ قبل از همه ـ
عبارت است از بقایای مراحل رشد مذهبی که از نقطه نظر خصلت خویش عمرشان بلحاظ
تاریخی به آخر رسیده است.
5
·
این دسته از فرم های نمودین شعور مذهبی را فلسفه
مارکسیستی ـ لنینیستی بمثابه فرم های اعتقادات خرافی
ـ به معنی محدود کلمه ـ تلقی می کند.
6
·
در این میان، پدیده های مربوط به جادو، توته میسم، فتیشیسم و انیمیسم نقش خاصی بازی می کنند.
·
تحت تأثیر اسلام و قبل از همه مسیحیت قرون وسطی، فرم های
بیشماری از آنها اشاعه وسیع یافته اند.
7
·
فرم های مختلف خرافه
که در کشورهای سرمایه داری هنوز هم اشاعه وسیع دارند، به شرح زیرند:
1
·
جادوی بطرز اسرارآمیزی مؤثر که برای فرم های نمودین
طبیعی (تعویض ماه، ترکیب ستاره ها، پدیده های طبیعی غیرعادی) در رابطه با سرنوشت
انسانی و اعمال او (آرزوها، امراض و جنگ ها) نقش تأثیربخش مهمی قایل است.
2
·
اخترشناسی (اسطرلاب) بمثابه سرچشمه بدبختی و فلاکت.
3
·
جادوی اعداد:
·
اعداد و ترکیبی از اعداد معین (اعداد سعد و اعداد نحس)
4
·
جادوی اوراد و واژه ها:
·
بر زبان راندن واژه های معین که در کتب سحر و جادو جمع
آوری شده اند.
5
·
جادوی اشیاء:
·
قایل شدن قوه اسرارآمیز به اشیاء، گیاهان و جانوران
معینی.
6
·
منابع شفابخش:
·
معالجه درد، حتی درد جسمانی، ببرکت تأثیر سوبژکتیف صرف،
با ادای اوراد و واژه ها و یا مغناطیسم.
7
·
عوامفریبی شایع مربوط به زیورآلات شفابخش (دستبند، گردن
بند، عروسک و غیره)
8
·
قایل شدن قوه ماورای طبیعی به افراد (جادوگران، رمالان،
مرتاضان، طالع بینان، نگاه حسود، عجوزه ها و غیره)
9
·
فال بینی عوامفریبانه حرفه ای
10
·
تعبیر خواب
11
·
سحر و جادوی عجوزگان (رؤیای جادوئی، تشعشع جمال و غیره)
12
·
منابع فال بینی (کتب تعبیر خواب و رسانه ها)
13
·
اعتقاد به ارواح و اشباح:
·
باور به تصورات انیمیستی و رؤیا
·
باور به تأثیربخشی ارواح خیر و شر
·
باور به اثربخشی ارواح مردگان (زن سپیدپوش، ارواح درزن،
ارواح خانه، ارواح محافظ و ارواح قدیسین).
14
·
امروزه بویژه منابع اوکولتیستی در فرم های مختلف رواج
دارند (احضار روح، پاراپسیکولوژی.)
*****
·
ریشه های این فرم های خرافه و نگرش های مذهبی، بطور کلی،
در عوامل زیرین نهفته اند:
1
·
در جهل مردم نسبت به پیوندها در طبیعت و جامعه
2
·
در عجز و ناتوانی اوبژکتیف و سوبژکتیف (عینی و ذهنی) در
مقابل قهر طبیعت و قانونمندی های اجتماعی
3
·
در پوشاندن جامه عرفان به حوادث تصادفی.
*****
·
در جوامع طبقاتی، اشاعه خرافه مذهبی ـ بویژه ـ در میان
توده های تحت استثمار و ستم و در میان توده های مردم، که در جهل نگهداشته شده اند،
بطور مداوم تقویت می یابد و به فرم های متنوع، توسط طبقات حاکمه، برای تحکیم قدرت
خویش تبلیغ می شود.
1
·
باورهای خرافی مردم در کشورهای سرمایه داری از سوی عناصر
بی وجدان برای پر کردن جیب خود همچنان مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
2
·
مبارزه بر ضد کلیه فرم های خرافه بخش مهمی از کار ایدئولوژیکی ـ سیاسی ـ توده ای احزاب مارکسیستی
ـ لنینیستی در جهت تحکیم کرد و کار آگاهانه، خلاق، فعال و عملا دگرگونساز توده های
مردم است.
·
مراجعه کنید به مذهب،
فتیشیسم، انیمیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر