۱۳۹۳ دی ۱۷, چهارشنبه

اسنسیالیسم (آموزش ماهیت)


ارسطو و افلاطون

برگردان شین میم شین

·        اسنسیالیسم و یا آموزش ماهیت بر آن است که نوع و رفتار خاص هر چیز را می توان بر اساس ماهیت و یا طبیعت حقیقی آن چیز توضیح داد، تعیین، تعریف، استدلال و اثبات کرد.

1
·        از دید اسنسیالیسم ماهیت هر چیز با تغییر آن چیز عوض نمی شود

2
·        اسنسیالیسم ضد اکتوئالیسم است.

3
·        اکتوئالیسم همه چیزها را در تحول مدام می داند.

4
·        اسنسیالیسم یکی از زیرمواضع رئالیسم عمومی است.

5
·        افلاطون و ارسطو را بانی اسنسیالیسم در فلسفه می دانند.

6

·        پوپر در علمتئوری خود به انتقاد از اسنسیالیسم متدیکی می پردازد و آن را ضد نومینالیسم می داند.

7
·        پوپر اسنسیالیسم و یا «فلسفه ماهیت» را به نقد می کشد.
·        به این دلیل که از دیدگاه اسنسیالیسم، هر تعریفی در رابطه با ماهیت مفاهیم می تواند درست و یا نادرست باشد.

8

·        هر سؤالی که در فرم «این ... چیست؟» فرمولبندی می شود، حاوی پیش شرط های اسنسیالیستی زیر است:
·        در جهان ـ حداقل در زمینه مورد نظر ـ انتظام طبیعی چیزها وجود دارد.
·        همیشه ببرکت «ماهیت بینی» فقط یک پاسخ درست وجود دارد که ایدئال، قطعی و قابل شناسائی است و در مبدأ هر استدلال تضمین شده قرار دارد (هاسرل، شلر)

9
·        در مورد چیزها بر بنیان خواص و مشخصات ماهوی خودتوصیفگر آنها، کلام آخر وجود دارد.

10
·        از هر عبارت زبانی مطروحه ـ بی اعتنا به مسئله ـ همیشه معنی واحدی استنباط می شود.   

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر