پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین
میم شین
III
تاریخ
تئوری های حقوق طبیعی
ادامه
5
استوئیسم
مارکوس تولیوس سیسرو (106 ـ 43 ق. م.)
سیاستمدار، وکیل، نویسنده، فیلسوف و
سخنران معروف روم
از متفکران بزرگ آنتیک روم
منتقل کننده فلسفه یونان به روم
مؤلف آثار بیشمار
آثار او به مثابه سرمشق برای لاتینیته
«طلائی» تلقی می شوند.
سیسرونیانیسم
·
برای آشنائی دقیق با تاریخیت حقوق طبیعی و
تاریخ حقوق طبیعی می توان به حقوق طبیعی
استوئیکی مراجعه کرد که توسط سیسرو و استوئیسم رومی تنظیم یافته است.
1
·
حقوق طبیعی استوئیکی حاوی این نظریه است که
بشریت در آغاز در شرایط آزاد و برابر زندگی می
کرد و انسان ها ببرکت بشردوستی ـ بمثابه قانون طبیعی خرد ـ با یکدیگر پیوند داشتند.
2
·
پس از آن که به سبب خود پرستی، مال پرستی و جاه پرستی این «عصر طلائی» متلاشی
شد، بمثابه واکنش در مقابل شر، از همان قانون طبیعی
خرد، نظام اجتماعی مبتنی بر مالکیت خصوصی و
نظام دولتی مبتنی بر حقوق
مثبت تشکیل شد.
3
·
نتیجه نهائی اینکه باید تحت مناسبات موجود خود را حفظ کرد و در مقابل اشرار ایستادگی نمود.
4
·
از حقوق
طبیعی مطلق دوران آغازین، حقوق طبیعی نسبی دوران ما بعد پدید آمد که عمدتا به
توجیه نظام دولتی و حقوقی موجود می پردازد.
·
(ارنست ترولچ)
6
اپیکوریسم
اپیکور در مدرسه آتن
اپیکور (341 ـ 271 ق. م)
از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم
·
اپیکور و لوکره تیوس کاروس به عنوان پیرو آموزش او، به قطع رابطه با ایده عصر طلائی و ایده
حقوق طبیعی مطلق جامه عمل می پوشانند.
1
·
آنها بر آن بوده اند که حقوق
منطبق با طبیعت عبارت است از توافق مفیدی که بنا بر آن، انسان ها نباید به
یکدیگر صدمه برسانند و از یکدیگر صدمه ببینند.
2
·
آنها بر آن بوده اند که بنی نوع بشر با شناخت معایب و
نواقص وضع طبیعی آغازین
به این نتیجه می رسد که باید بر طبق یک توافق
قراردادی به جبر حقوق تن در دهند.
3
·
لوکره تیوس در کتاب خود تحت عنوان «راجع به طبیعت چیزها» می نویسد:
·
«از آنجا که بنی نوع بشر از جنگ لاینقطع و از
زندگی زیر زورگوئی به تنگ آمده بود، رفته رفته خود را تسلیم قانون و جبر حقوق کرد.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر