پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
دیالک تیک ماتریالیسم و ایده آلیسم
در فلسفه کلاسیک بورژوایی ٱلمان
·
فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان با
ماتریالیسم، برخوردی انتقادی داشته است.
1
·
نظرات کسانی که در فلسفه کلاسیک
بورژوایی آلمان فقط ایدئالیسم را می بینند و اثری از ماتریالیسم در آن نمی یابند،
فاقد اعتبار اند.
2
·
شکی نیست که سیستم های بزرگ کانت،
فیشته، شلینگ و هگل خود را به مثابه ضد امپیریسم (تجربه گرائی) و ماتریالیسم محسوب می دارند و ضمنا همان ها تصویر
تاریخ فلسفه را بطرز زیانباری تحت تاثیر قرار داده اند:
·
به زعم آنها، تئوری در سطح انقلاب
بورژوائی، در آلمان، ایدئالیسم است.
·
به قول هگل، «انقلاب در فرم اندیشه
تبیین یافته است.»
·
(هگل، «آثار ۲۰ جلدی»، ص ۳۱۴ ، ۱۹۷۱)
3
·
مورخین بورژوائی واپسین در زمینه تاریخ
تفکر و یا تاریخ مفهومی محض، این نظر راجع به ایدئالیسم را دربست و بدون کمترین
انتقادی پذیرفته اند.
·
در نتیجه، نه ماتریالیسم آلمانی
قرن ۱۸ و نه گرایشات ماتریالیستی مخالف در درون ایدئالیسم را کسی نفهمیده و نمی
فهمد.
·
(گولیگا، «ماتریالیسم آلمانی» در اواخر قرن ۱۸،
۱۹۶۶)
4
·
فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان اما
بسان فلسفه کلاسیک بورژوایی فرانسه، فلسفه ای در نقطه عطف انقلابی دوران بوده و
نسبت بدان یا موضع تاییدی داشته و یا موضع ارتجاعی (رستاوراتیو.)
·
(ریتر، «هگل و انقلاب فرانسه »، ۱۹۶۵)
5
لودویگ
فویرباخ (1775 ـ 1833)
از
کلمات قصار او:
اخلاق حقیقی
«سعادتمندی من را بدون سعادتمندی تو برسمیت نمی شناسد.»
راه برقراری
هارمونی (هماهنگی) میان تکلیف و سعادت، یعنی راه انطباق منافع فردی (من) با منافع
دیگران (تو)، در «عشق به توده» است!
·
ماتریالیسمی که در فلسفه کلاسیک
بورژوایی آلمان در اواخر قرن ۱۷ تشکیل و با لودویگ فویرباخ به نقطه اوج خود می
رسد، نه پدیده ای فرعی و قابل صرفنظر، بلکه خط توسعه ماهوی مهمی است.
6
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار،
کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·
پیشاهنگان ماتریالیسم آلمانی حتی
در زمان لایب نیتس در صحنه بوده اند.
7
·
یکی از خدمات بزرگ مورخین فلسفی
آلمان دموکراتیک این است که علاوه بر ماتریالیست های انگلیسی و فرانسوی، به کشف
ماتریالیست های آلمانی نیز نایل آمده اند و در متون فلسفی معرفی کرده اند:
·
(فریدریش ویلهلم استوش، تئودور لودویگ لاو،
گابریل واگنر، اوربان گوتفرید بوشر، «ماتریالیست های زمان لایب نیتس»، متون منتخبه
به قلم گ. اشته لر، ۱۹۶۶
·
او. فینگر، «راجع به مادیت روح در
قرن ۱۸»
·
ف. وایگل، «اثری راجع به تاریخ
ماتریالیسم و آته ئیسم در آلمان در نیمه دوم قرن ۱۸»، ۱۹۶۱
·
ف. وایگل، «پیشتاریخ ماتریالیسم و
آته ئیسم در آلمان»، ۱۹۷۷)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر