۱۳۹۳ دی ۸, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (237)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

بخش دوم
فونکسیون معرفتی و اجتماعی مفهوم ماتریالیسم
 در جامعه بورژوائی 
 ادامه

33
·        در چارچوب توسعه تئوری بورژوائی، مسائل معرفتی پوزیتیویسم با واکنش های ایراسیونالیستی ـ فلسفه حیاتی در رابطه با علمی سازی تشکیل تئوری و پایان دادن به دعاوی علمی فلسفه بورژوائی پیوند می خورند:

·        مراجعه کنید به ایراسیونالیسم (خردستیزی)، فلسفه حیات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

الف
·        طرح دوئالیستی علوم طبیعی توضیحگر و علوم اجتماعی و فرهنگی فقط بطرز ایده ئوگرافیکی «فهمنده» اعتراضی به دنبال نمی آورد.

·        (ایده ئوگرافیکی به متد توصیفی مبتنی بر منفرد، خاص و یکباره ی چیزها در علوم تاریخی اطلاق می شود. مترجم) 

ب
سران محفل وین

·        طرح دوئالیستی علوم طبیعی توضیحگر و علوم اجتماعی و فرهنگی به احیای مجدد مسئله گذاری های ماتریالیستی در فرم فلسفه های غیر دیالک تیکی و رئالیستی می انجامد که پس از ورود به قرن بیستم مثلا در فرم های زیر عرض اندام می کنند:

1
·        در فرم نئو رئالیسم 
2
·        در فرم رئالیسم علمی 
3
·        در فرم پوزیتیویسم منطقی محفل وین

·        مراجعه کنید به  پوزیتیویسم منطقی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت
·        کلیه تئوری های ماتریالیستی بورژوائی تازه وارد، حاوی دو برنامه تقلیلی (ردوکسیونیستی)  بوده اند: 

1
·        برنامه اول آنها عبارت بود از محدود سازی اعتبار تئوری فلسفی به موضوعات تئوری شناخت و تئوری علم

2
·        برنامه دوم آنها عبارت بود از محدود سازی اعتبار تئوری فلسفی به ماتریالیسم منطقی ـ ماورای تجربی (ترانسندنتال)  

پ
·        این به معنی محدود کلمه، یعنی تقلیل تئوری سازی فلسفی، اسلوب و زبان به درجه علوم طبیعی غیر فلسفی. 

34
·        رئالیسم، بدین طریق، توانست راه را بر نفوذ ایدئالیسم جدید در شکاف های مسائل ماتریالیستی ـ ردوکسیونیستی غیر قابل حل سد کند.

35
·        این در مورد ماتریالیسم علمی  نیز تا حدودی صادق است. 

الف
·        ماتریالیسم علمی سنت ماتریالیسم را دو شقه می کند.
·        ماتریالیسم را دور می اندازد و فقط دیالک تیک را نگه می دارد.

ب
·        ماتریالیسم علمی علیرغم آماجگذاری های ضد ایراسیونالیستی اش که فلسفه را به علوم متصل می کند، بدیلی برای دیالک تیک ماتریالیستی نبوده است.

·        مراجعه کنید به فلسفه، علم، علوم طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت
·        ماتریالیسم علمی ـ خواه و ناخواه ـ فونکسیون اجتماعی ماتریالیسم را به منافع بورژوازی در جهت حفظ سیستم اجتماعی گره می زند.
·        چون این ماتریالیسم در به روی گرایشات توسعه و قوانین توسعه به مثابه تئوری فلسفی فراتر رونده از حد و مرز سیستم حاکم می بندد و یا در موارد افراطی، وجود آنها را منکر می شود.

پ
·        ماتریالیسم غیر دیالک تیکی مدرن، فونکسیون معرفتی ذاتی ماتریالیسم کلاسیک بورژوائی را مورد صرفنظر قرار می دهد که آن را به بمبی در تفکر ایدئالیستی مبدل می ساخت.

36
·        ماتریالیسم مابعد مارکس، علیرغم تفاوت های بنیادی در نوع تئوری سازی، دعاوی اعتبار و ساز و برگ معرفتی موجود، از دیله مای ایدئالیسم بری نیست.

·        (دیله ما به شرایطی اطلاق می شود که کسی مجبور به قبول یکی از دو چیز نامقبول باشد. مترجم)  

37
·        ماتریالیسم مابعد مارکس، ذاتا دوئالیستی است و فقط با در پرانتز قرار دادن عرصه های پهناور واقعیت امکان آن را پدید می آورد که وجود را به مثابه مونیسم معرفتی ـ نظری و علمی ـ نظری ببیند.

38
·        ماتریالیسم در فلسفه بورژوائی واپسین هم وجود دارد، ولی نه به مثابه نماینده ی بازتشکیل رابطه ماتریالیسم با ایدئالیسم که مشخصه فلسفه کلاسیک بورژوائی بوده است.
·        این ماتریالیسم البته قادر به انجام آن هم نیست.
·        از آنجا که این ماتریالیسم نه اوپوزیسیون جدی در مقابل ایدئالیسم حاکم و نه در مقابل سیستم اجتماعی حاکم است، بدیل و یا آلترناتیو ماتریالیسم و ایدئالیسم در کاربرد زبانی ـ فلسفی بورژوائی معاصر هیچ نقشی بازی نمی کند.

39
·        بدیل ماتریالیسم و ایدئالیسم امروزه بخشی از فرهنگ فلسفی مارکسیستی است.

40
·        بدیل ماتریالیسم و ایدئالیسم در فرم نوین بورژوائی اش بر ضد دیالک تیک ماتریالیستی جبهه گشوده است:

الف
·        بدیل ماتریالیسم و ایدئالیسم در فرم نوین بورژوائی اش به جای پرداختن به وضع معرفتی ماتریالیسم و دیالک تیک، «مارکسیسم» را مورد جمله قرار می دهد که به دلیل فونکسیون اجتماعی ـ عملی اش در رابطه با وجود جوامع سوسیالیستی و جنبش کارگری در جوامع سرمایه داری نافلسفه قلمداد می شود.

ب
·        در این چرخش مسئله ماتریالیسم آشکار می شود که تفکر فلسفی بورژوائی به چه میزانی شعار خود مبنی بر «بیطرفی تئوری» (خلوص تئوری)  را بی مهابا زیر پا می نهد.

ت
·        ماتریالیسم در فلسفه بورژوائی هم بلحاظ تاریخی و هم اکتوئل (در حال حاضر)، بیشتر به مثابه دشمنتصویری و نه به عنوان بدیل و یا آلترناتیوی تلقی می شود.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر