لئون داویدوویچ
تروتسکی
نقلابی بلشویک و متفکر مارکسیست اهل روسیه بود.
در اوایل تشکیل اتحاد شوروی، تروتسکی که چهرهای
تأثیرگذار و بانفوذ به حساب می آمد به عنوان کمیسر خلق برای روابط خارجی انتخاب
شد.
پس از آن ارتش سرخ شوروی را بنیان گذاشته و خود به فرماندهی آن
درآمد.
وی همچنین یکی از اولین اعضای دفتر سیاسی بود.
به خاطر کشمکش هایی
که در دههٔ ۱۹۲۰ میان تروتسکی
و استالین،
بر سر قدرت و نحوه
اداره حکومت، وجود داشت،
تروتسکی از حزب کمونیست روسیه اخراج و از اتحاد شوروی تبعید
شد.
او در ۱۹۴۰ در مکزیک توسط عاملان اتحاد شوروی به قتل رسید.
ایده های تروتسکی
تشکیل دهندهٔ پایه و اساس تئوری تروتسکیسم است.
صفحه فیسبوک
علی فولادین
مسعود بهبودی
تروتسکی
«اخلاق آنها و اخلاق
ما»
ما به اين سبب خود
را ماترياليست ديالک تيک می خوانيم که
ريشه های آن نه در
آسمان و نه در اعماق آزادی اراده های ما،
بلکه در واقعيت
عينی، در طبيعت نهفته است.
آگاهی از ناآگاهی می بالد،
روان شناسی از
فيزيولوژی،
جهان ارگانيک از
غيرارگانيک،
منظومه ی شمسی نبولا
(توده ی ابرهای سحابی)
در تمامی فراز و
نشيب اين تحول،
تغييرات کمی به
تغييرات کيفی بدل می شوند.
انديشه ی ما از جمله
تفکر ديالک تيکی
تنها يک شکل از ماده
ی متغيير است.
در چنين سيستمی نه جايی برای خدا و نه اهريمن و
نه جاودانگی روح
و نه ميزان های ابدی
قانون و اخلاقيات وجود دارد.
ديالک تيک انديشه در نهايت واجد خصلتی
ماترياليستی است.
پایان
· ما از لئون تروتسکی هم هنوز مطلبی
نخوانده ایم.
·
تأمل بر روی این نقل قول شاید سبب
خیر شود تا ضمن آشنائی با افکار لئون تروتسکی، نظرات خود را نیز به محک سنجش این و آن بزنیم.
1
اخلاق
آنها و اخلاق ما
·
اخلاق عنوان این نوشته است.
·
منظور از «ما» احتمالا اعضای حزب بلشویک روسیه و یا طبقه کارگر
بطور کلی بوده است.
·
منظور از «آنها» را باید در روند
تحلیل این فراز از نوشته پدرمان کشف کنیم.
2
·
منظور از اخلاق چیست؟
·
اتیک و یا اخلاق بطور کلی عبارت است از آموزش و یا علم عادات و موازین
اخلاقی.
·
اتیک بخشی از فلسفه است که موضوعش شعور اخلاقی و رفتار
منطبق با موازین اخلاقی است.
3
·
مثلا واژه یونانی «سین ـ اتس» خویشاوند با اتیک به معانی
زیر است:
الف
·
به معنی همبائی و همزیستی است.
ب
·
به معنی معتاد (عادت کرده) به همدیگر است.
ت
·
به معنی قابل اعتماد بودن به همدیگر است.
پ
·
به معنی آشنا (و همچنین خویشاوند) بودن با همدیگر است.
ث
·
به معنی از طریق عادات زیست و نوع زیست در پیوند با
همدیگر بودن است.
4
·
واژه یونانی «سین ـ اتیا»ی خویشاوند با اتیک به معنای
زیر بوده است:
الف
·
به معنی سکونت در جوار همدیگر بوده است.
ب
·
به معنی همزیستی بوده است.
ت
·
به معنی رفتار دوستانه با همدیگر بوده است.
پ
·
به معنی همبائی
و خویشاوندی انسان ها بوده است.
ث
·
به معنی عادت کردن بوده است.
ج
·
به معنی آداب و رسوم بوده است.
ح
·
به معنی عارف بوده است.
خ
·
به معنی تمرین بوده است.
5
·
در زبان کنونی، پیوند اتمیولوژیکی میان واژه های «سکونت»
و «عرف و یا عادت»، «عادت مندی و یا عرفمندی» و یا «طایفه» و «اخلاقمندی» از بین
رفته است.
6
·
این پیوند اما نه تنها در زبان یونانی، بلکه همچنین در
زبان آلمانی نیز دیده می شود:
الف
·
در زبان آلمانی متعالی قدیم و متوسط کنونی میان واژه
«سکونت» و «عادت» (وونن و گوونن) فرقی
وجود ندارد.
ب
·
واژه «سکونت» نیز برعکس، به معنی «بودن، پرستاری کردن،
عادت کردن» نیز است.
ت
·
«عادت» اینجا با «سکونت»، یعنی با زندگی مبتنی بر همبائی انسان ها
در پیوند بیواسطه قرار دارد.
پ
·
برای مدت مدیدی «عادت» و یا «سکونت» و «تمرین» (ئوبونگ) و یا «تجربه و دانش عملی» به معنی واحدی بکار می
رفتند.
ث
·
«تمرین» معنائی جز کاربست عملی عادات، معارف، آداب و رسوم، رفتار و
غیره که از حوایج اوبژکتیف تولید و سکونت جمعی و همزیستی ناشی می شوند، ندارد.
ج
·
بعدها «تمرین» به مثابه جنبه و نمود خاص هستی و بود
اجتماعی احساس شد و میان آن و «عادت» و یا «سکونت» تفاوت گذاشته شد و بعد اهمیت
خودویژه آن برای حیات بشری شناخته شد و بنوبه خود بمثابه مبداء و شاقولی (ملاک و
معیاری) برای وضع (آگاهانه) قواعد و هنجارهای رفتار اجتماعی مطلوب بکار گرفته شد.
7
·
عرف و عادت، اتوس و یا اخلاق در مراحل آغازین تاریخ بشری
عمدتا در شیوه رفتار مبتنی بر عادات، منطبق با عرف و عادت، یعنی شیوه رفتار عملی
انسان ها نسبت به یکدیگر خلاصه می شد، که قبل از همه مدیون حوایج اوبژکتیف تولید و
حیات اجتماعی اند، تا نیاز درونی سوبژکتیف افراد انسانی.
8
·
این نیاز درونی، این شعور اخلاقی سوبژکتیف ـ همانطور که
افلاطون و ارسطو هم بدان اشاره کرده اند ـ بطور تدریجی، از طریق «عادت»، «تمرین» و
تربیت تشکیل می شود، یعنی بر مبنای کاربست عملی معارف، آداب و رسوم و تحت تأثیر
تربیت بیواسطه اعضای منفرد کلکتیف، طایفه و قوم تشکیل می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر