مانفرد بور (1927 ـ 2008)
فیلسوف و مورخ
فلسفه
رئیس انستیتوی
مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته
ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان
مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانات جدید تحت نام مارکسیسم
(مثلا «فلسفه امید»
ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه
انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی»
آثار:
گذار از فیشته
به هگل (1965)
عظمت و
محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ
تاریخ (1977)
تاریخ معقول
(1986)
مداخلات،
موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع
معنوی زمان (میراث معنوی اروپا) (2000)
آرامگاه حکیم
پرولتاریا
در گورستان سنت پیوس در برلین
پروفسور
دکتر مانفرد بور
پروفسور
مانفرد اشتارکه
برگردان شین
میم شین
·
( حسگرائی نامی است برای جریان معرفتی ـ نظری (جریان متعلق به تئوری شناخت)
با مشخصات زیر:
1
·
حسگرائی مرحله حسی شناخت را مطلق می کند.
2
·
حسگرائی ادعا می کند، که کل شناخت ناشی از ادراک حسی
است.
3
·
حسگرائی میان احساس و تفکر تفاوت ماهوی قائل نمی شود.
4
·
حسگرائی کلیه نتایج تفکر را در ادراکات حسی خلاصه می کند.
5
·
حسگرائی فرم خاصی از امپیریسم
(تجربه گرائی) است.
6
·
حسگرائی پاسخ صریح به مسئله اساسی فلسفه نمی دهد و به وجود و یا
عدم وجود عینی ـ واقعی منشاء و علت احساس وقعی نمی نهد. مترجم)
7
·
از این رو ست که حسگرائی در پیوند با اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) قرار دارد.
·
مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در دایرة
المعارف روشنگری
8
·
حسگرائی اما در تاریخ فلسفه عمدتا با ماتریالیسم پیوند داشته
است، در حالیکه راسیونالیسم (ضد حسگرائی) اغلب با ایدئالیسم همراه بوده است.
9
·
نام «حسگرائی» برای تعیین کیفیت جهان بینانه فلسفه ای کافی
نیست و لذا باید میان حسگرائی ایدئالیستی
و حسگرائی ماتریالیستی تفاوت قائل شد.
الف
حسگرائی ماتریالیستی
·
حسگرائی
ماتریالیستی شناخت حسی را بمثابه انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی تلقی می کند.
ب
حسگرائی ایدئالیستی
·
حسگرائی ایدئالیستی اما شناخت حسی را از منبع آن که در
خارج از ضمیر انسانی قرار دارد، یعنی از ماده، ایزوله و مجزا می سازد و شناخت حسی
را بمثابه نتیجه تأثیر اشیاء بر حواس پنجگانه نمی داند، بلکه برعکس، اشیاء را
نتیجه مرحله حسی شناخت قلمداد می کند.
10
·
موضوعات حسگرائی به شرح زیرند:
الف
·
نحوه پیدایش ادراک
ب
·
نحوه توضیح تفکر بر بنیان ادراکات حسی
ت
·
نحوه توضیح نشئت گرفتن دانش عام و انتزاعی از ادراکات
حسی
پ
·
درجه صحت ادراکات حسی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر