۱۳۹۳ آذر ۲۵, سه‌شنبه

حسگرائی (سنسوئالیسم) (1)


مانفرد بور (1927 ـ 2008)
فیلسوف و مورخ فلسفه
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانات جدید تحت نام مارکسیسم 
(مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی» 
آثار: 
گذار از فیشته به هگل (1965)
عظمت و محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ تاریخ (1977)
تاریخ معقول (1986)
مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع معنوی زمان (میراث معنوی اروپا) (2000)

 آرامگاه حکیم پرولتاریا
 در گورستان سنت پیوس در برلین

پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور مانفرد اشتارکه
برگردان شین میم شین

·        ( حسگرائی  نامی است برای جریان معرفتی ـ نظری (جریان متعلق به تئوری شناخت) با مشخصات زیر:

1
·         حسگرائی مرحله حسی شناخت را مطلق می کند.

2
·        حسگرائی ادعا می کند، که کل شناخت ناشی از ادراک حسی است.

3
·         حسگرائی میان احساس و تفکر تفاوت ماهوی قائل نمی شود.

4
·         حسگرائی کلیه نتایج تفکر را در ادراکات حسی خلاصه می کند.

5
·         حسگرائی فرم خاصی از امپیریسم (تجربه گرائی) است.

6
·         حسگرائی پاسخ صریح به مسئله اساسی فلسفه نمی دهد و به وجود و یا عدم وجود عینی ـ واقعی منشاء و علت احساس وقعی نمی نهد. مترجم)

7
·        از این رو ست که  حسگرائی در پیوند با اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) قرار دارد.

·        مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در دایرة المعارف روشنگری

8
·         حسگرائی اما در تاریخ فلسفه عمدتا با ماتریالیسم پیوند داشته است، در حالیکه راسیونالیسم (ضد  حسگرائی) اغلب با ایدئالیسم همراه بوده است.

9
·        نام «حسگرائی» برای تعیین کیفیت جهان بینانه فلسفه ای کافی نیست و لذا باید میان   حسگرائی ایدئالیستی و   حسگرائی ماتریالیستی تفاوت قائل شد.

الف
حسگرائی ماتریالیستی

·         حسگرائی ماتریالیستی شناخت حسی را بمثابه انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی تلقی می کند.

ب
حسگرائی ایدئالیستی

·        حسگرائی ایدئالیستی اما شناخت حسی را از منبع آن که در خارج از ضمیر انسانی قرار دارد، یعنی از ماده، ایزوله و مجزا می سازد و شناخت حسی را بمثابه نتیجه تأثیر اشیاء بر حواس پنجگانه نمی داند، بلکه برعکس، اشیاء را نتیجه مرحله حسی شناخت قلمداد می کند.

10
·        موضوعات   حسگرائی به شرح زیرند:

الف
·        نحوه پیدایش ادراک

ب
·        نحوه توضیح تفکر بر بنیان ادراکات حسی

ت
·        نحوه توضیح نشئت گرفتن دانش عام و انتزاعی از ادراکات حسی

پ
·        درجه صحت ادراکات حسی

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر