پروفسور
دکتر ورنر هوفمن
برگردان
شین میم شین
مقدمه
ادامه
·
اینکه این تصورات در واقعیت
استالینیستی دوره پیشین تا حدودی بنیانی داشته اند، ضمن بررسی استالینیسم در بحثی تحت عنوان «استالینیسم چیست؟»، نشان داده شده است.
1
·
تحولی که سال ها ست در کشورهای نوع شوروی صورت گرفته و
می گیرد، ظاهرا تأثیری در کمونیسمتصویری که ارگان
های «سازنده افکار عمومی» بازتولید می کنند،
ندارد.
2
·
بدین طریق، مفاهیم شاخص
همچنان و هنوز از اعتبار مکمل برخوردار اند.
·
آن سان که حتی شنیدن هر کدام از آنها، مفاهیم مربوطه
دیگر را در خاطر زنده می کنند.
الف
·
مثلا واژه «فقدان آزادی»
در ذهن شنونده ـ بطور اوتوماتیک ـ به سوی نقطه واحدی نشانه می رود.
ب
·
کمتر کسی از شنیدن واژه «رژیم
های خودکامه» به اسپانیای فرانکو، به حکومت ژنرال
های پرتقال و یا به دیکتاتوری سرهنگان یونان می اندیشد.
ت
·
حتی یاد آوری از ناسیونال ـ
سوسیالیسم، که عاجل ترین وظیفه اش، پس از کسب قدرت، سرکوب، منحل و ممنوع
اعلام کردن حزب کمونیست و به آتش کشیدن سندیکاها
و تار و مار کردن جنبش کارگری بطور کلی بود،
بهانه ای برای حمله بر کمونیسم شده است:
پ
·
تصویر «توتالیتاریسم»
به درجه ای از عامیت، گسترش یافته است، که میان
دو سیستم اجتماعی آلمان دموکراتیک و ناسیونال ـ
سوسیالیسم علامت تساوی گذاشته می شود، دو سیستمی، که بطرزی فاحش و بی چون و
چرا ضد یکدیگر اند.
·
(و اکثریت قریب به اتفاق رهبران آلمان دموکراتیک مبارزان ضد رژیم هیتلر و آنتی فاشیست پیکارجوی آشتی ناپذیر بوده
اند، مترجم)
3
·
فراخوان بی کلام و مسکوت در این میان،
عبارت از این است که هرکس قصد غر زدن به گذشته ناسیونال
ـ سوسیالیستی آلمان دارد، بهتر است ـ قبل از همه ـ
نظری به فرم دیکتاتوری
در آلمان دموکراتیک بیندازد و وارد جبهه متحدی
گردد که از گروهبندی های اقتصادی و اتحادیه های
کارفرمایان شروع می شود و به باندهای فاشیستی سابق و کلیسا می رسد.
4
·
دیری است که در زیر پرچم آنتی
توتالیتاریسم نوین برای توتالیتاریست های سرشناس سابق جای مخصوصی اختصاص
داده شده است.
الف
·
کمونیسمتصویر رایج، بدین طریق خصلت هنجار
اجتماعی و فراخوان عمومی به خود می گیرد.
ب
·
کمونیسمتصویر رایج بطرزی مؤثر ترسیم شده است و فاقد هیئت و اندام مشخص است.
ت
·
کمونیسمتصویر رایج از تجارب شخصی افراد منفرد در ایام سابق
نیز کم و بیش تغذیه می کند.
پ
·
کمونیسمتصویر رایج از پاره تصاویر
خاطراتی تغذیه می کند، اما از حد پاره تصاویر
فراتر نمی رود.
ث
·
رنگ زمینه نظری کمونیسمتصویر
را که نشاندهنده جزئیات امر است، ارگان های سازنده افکار
عمومی تعیین می کنند.
ج
·
کمونیسمتصویر مرسوم در بی
تمایزمندی خود، از موضوعی که بدان نسبت داده می شود، یعنی از کمونیسم، استقلال نسبی
کسب کرده است.
ح
·
این واقعیت امر هم در مورد درک به اصطلاح علمی جهان
بیگانه (جهان سوسیالیستی) معتبر است و هم در مورد آماده سازی افکار عمومی برای
پذیرش تبلیغات بعدی.
5
·
این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
·
سوء تفاهمات تا حدود معینی خودویژه ـ در این زمینه ـ به چشم می خورند، که در تصور رایج از کمونیسم ـ خواه بمثابه جنبش و خواه بمثابه نظام حکومتی
جا افتاده ـ وارد شده اند و در ارزیابی کمونیسم نقش تعیین کننده بازی می کنند.
6
·
سه فرم خاص تحریف زیر باید
مورد بررسی قرار گیرند:
تحریف اول
·
انتقال تصورات خاص مربوط به جهان
فکری و تجربی خود به تئوری و پراتیک طرف
مخالف
·
(قیاس به نفس)
تحریف دوم
·
تفسیر واژگونه از تضاد اجتماعی
بلحاظ محتوا معین در طرح های اجتماعی و نظام
اجتماعی دو سیستم بزرگ رقیب (سرمایه داری و سوسیالیسم) به عنوان تضاد در فرم های سیاسی همزیستی.
·
(سرپوش نهادن بر تضاد محتوائی و
جا زدن آن بمثابه تضاد فرمال و صوری. مترجم)
تحریف سوم
·
تبدیل تعارضات درون اجتماعی
به تعارضات سیاسی ـ خارجی (به تعارضاتی در سیاست
خارجی.)
پایان
مقدمه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر