۱۳۹۳ مهر ۲۰, یکشنبه

سیری در جهان بینی هاتف رحمانی (5)


«شوربختی» عاشقانه
هاتف رحمانی
سرچشمه:
نوید نو
تحلیلی از  یدالله سلطان پور   

هر تلاشی برای انکار ضمیر مرجع "توده ای" 
در غلطیدن به وادی ایده آلیسم است
 آن هایی که توده ای را به افرادی اطلاق می کنند 
که در مرجع ضمیر خود قرار ندارند نا دانسته نقض غرض می کنند

·        ما این فراز از نوشته حریف را نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم:

1
هر تلاشی برای انکار ضمیر مرجع "توده ای"
در غلطیدن به وادی ایده آلیسم است.

·        وقتی کسی کمترین خبری از الفبای مارکسیسم نداشته باشد، به همین روز می افتد که حریف افتاده است:
·        تعریف ایدئالیسم در قاموس حریف، عبارت است از «انکار ضمیر مرجع توده ای.»

·        جفنگ اندر جفنگ به همین می گویند.
·        اگر حریف نظری سرسری حتی به آثار همین حزب توده انداخته بود، مثلا میراث امیر نیک آیین را ورق زده بود، با تعریف صریح و صحیح ایدئالیسم آشنا شده بود.

2

هر تلاشی برای انکار ضمیر مرجع "توده ای"
در غلطیدن به وادی ایده آلیسم است

·        به قول صریح فریدریش انگلس، مرزبندی میان ماتریالیسم و ایدئالیسم بسته به راه حلی است که هر کس برای مسئله اساسی فلسفه ارائه می دهد:
·        مسئله اساسی فلسفه دیالک تیک ماده و روح و یا دیالک تیک وجود و شعور (در کل هستی)  و دیالک تیک وجود اجتماعی و شعور اجتماعی (در جامعه بشری) است:  

الف
·        اگر کسی نقش تعیین کننده را در این دیالک تیک از آن ماده، وجود و یا وجود اجتماعی بداند، فریدریش انگلس و هر کس دیگر او را طرفدار ماتریالیسم خواهد خواند.  

ب
·        اگر کسی نقش تعیین کننده را در این دیالک تیک از آن روح، شعور و یا شعور اجتماعی بداند، فریدریش انگلس و هر کس دیگر او را طرفدار ایدئالیسم خواهد خواند.  

3
هر تلاشی برای انکار ضمیر مرجع "توده ای"
در غلطیدن به وادی ایده آلیسم است

·        موضعگیری نسبت به مرجع ضمیر کذائی کمترین ربطی به ایدئالیسم و یا ماتریالیسم ندارد.
·        سؤال فقط این است که چگونه می توان خود را توده ای جا زد و با مسئله اساسی فلسفه که هر مبتدی در احزاب کمونیست می داند، بیگانه بود؟

4
·        وقتی گفته می شود که خیلی از طرفداران ایرانی خیلی چیزها، آبروی آن چیزها را می برند، به همین دلایل است.
·        این فاجعه فقط خاص حزب توده نیست.
·        حزب توده تازه بهتر از بقیه «عه» ـ ز آب است و بمراتب بهتر از بقیه بوده است.
·        تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

·        اکنون سؤال این است که چرا حریف با اینکه می داند که معنی ایدئالیسم را نمی داند، با این حال، آن را بر زبان می راند؟

5
هر تلاشی برای انکار ضمیر مرجع "توده ای"
در غلطیدن به وادی ایده آلیسم است

·        دلیلش این است که ایدئالیسم در کافه های روشن ـ «فکری» کشور «عه» ـ هورا به عنوان فحش و دشنام و تف و توهین  به کار می رود.
·        چیزی از جنس فحش و دشنام و بد و بیراه است.

·        منظور حریف این است که اگر کسی مرجعیت مرجع ضمیر محبوب او را انکار کند، فلان ـ فلان شده است.

6
آنهایی که توده ای را به افرادی اطلاق می کنند
که در مرجع ضمیر خود قرار ندارند
نا دانسته نقض غرض می کنند

·        توده ای به عضو حزب توده از سوئی و به وابسته به توده از سوی دیگر اطلاق می شود:
·        توده ای در دو دیالک تیک مختلف وجود دارد:

الف
·        در دیالک تیک عضو و حزب:
·        یعنی در دیالک تیک توده ای و حزب توده

ب
·        در دیالک تیک فرد و خلق
·        یعنی در دیالک تیک توده ای و توده های مولد و زحمتکش

7
آنهایی که توده ای را به افرادی اطلاق می کنند
که در مرجع ضمیر خود قرار ندارند
نا دانسته نقض غرض می کنند

·        توده ای می تواند عضو کمیته مرکزی حزب (رهبری) باشد و یا نباشد.
·        بنا بر فرمولبندی حریف، توده ای می تواند در مرجع ضمیر باشد و یا پیرو مرجع ضمیر باشد:
·        توده ای می تواند عضو ساده و یا کادر حزب باشد و یا عضو رهبری حزب باشد.
·        بنابرین، اطلاق توده ای به کسی که در مرجع ضمیر نباشد، هرگز نمی تواند نقض غرض باشد.

·        البته منظور حریف چیز دیگری است:

8
آن هایی که توده ای را به افرادی اطلاق می کنند
که در مرجع ضمیر خود قرار ندارند
نا دانسته نقض غرض می کنند

·        منظور حریف این است که توده ای به شرطی توده ای است که تابع مرجع ضمیر محبوب او باشد.
·        اگر کسی به مرجع ضمیر مورد نظر او تمکین نکند، حق ندارد خود را توده ای بداند.

9
·        آنچه حریف در نظر نمی گیرد و به علت فقر فلسفی وحشت انگیز نمی تواند در نظر گیرد، نکات مهم زیر است:

الف
·        اولا مرجع ضمیر باید صلاحیت مرجعیت داشته باشد.
·        عدم تمکین کسانی به مرجعیت مرجع ضمیر حریف، احتمالا از آن رو ست که صلاحیت لازم را در آن نمی بینند.
·        اگر حریف گشتی در فیس آباد می زد و به جفنگیات طرفداران مراجع دیگر و یا حتی خود مراجع ضمیر دیگر گوش می داد، متوجه این قضیه می شد.

ب
·        ثانیا آنچه حریف در این رابطه مطلق می کند، فرم است.
·        عضویت در حزب توده شرط فرمال (صوری) توده ای بودن است.
·        توده ای بودن اما ـ قبل از همه ـ حاوی محتوائی است.
·        و نقش تعیین کننده در این دیالک تیک فرم و محتوا، از آن محتوا ست.
·        این اما به چه معنی است؟

ت
·        این بدان معنی است که برای توده ای بودن، هر دو شرط باید برآورده شوند:
·        یعنی هم عضویت فرمال در حزب توده جامه عمل پوشد و هم  هم فرد مورد نظر صلاحیت توده ای بودن را داشته باشد.

10
آن هایی که توده ای را به افرادی اطلاق می کنند
که در مرجع ضمیر خود قرار ندارند
نا دانسته نقض غرض می کنند

·        اگر این سه شرط جمع نیایند، نمی توان حکمی از این نوع  صادر کرد.
·        مثلا با گرد هم آمدن مشتی بی سواد و گیج و سردرگم، حزب تشکیل نمی شود.
·        یا هر هر لات و لومپن و لاشخوری را نمی توان به دلیل عضویت صوری در حزب، توده ای محسوب داشت.
·        هم مرجع ضمیر و هم اعضای حزب باید صلاحیت و لیاقت نظری، شخصیتی و عملی لازم را داشته باشند.
·        مثلا خود حریف را نمی توان با این سطح سواد، عضو حزب توده تلقی کرد.

·        حریف اما می تواند هودار حزب تود ه باشد و تربیت شود.
·        وقتی با مفاهیم و مقولات و قوانین فلسفه طبقه کارگر و کاربست عملی آنها آشنا شد، در صورت حائز بودن شرایط طبقاتی و اخلاقی و شخصیتی و غیره دیگر، می تواند عضو حزب توده شود و خود را توده ای بنامد، بی آنکه آبروی توده ای را بر باد دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر