تحلیلی
از شین میم شین
ای
پادشاه صورت و معنی که مثل تو
نادیده
هیچ دیده و نشنیده هیچ گوش
چندان
بمان که خرقه ازرق کند قبول
بخت
جوانت از فلک پیر ژنده پوش
·
معنی تحت اللفظی:
·
ای پادشاه صورت و معنی، که مثل تو
را نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده، عمرت چندان دراز باد که بخت جوانت از فلک پیر
ژنده پوش خرقه کبود قبول کند.
1
ای
پادشاه صورت و معنی که مثل تو
نادیده
هیچ دیده و نشنیده هیچ گوش
چندان
بمان که خرقه ازرق کند قبول
بخت
جوانت از فلک پیر ژنده پوش
·
خواجه در این دو بیت برای توصیف
پادشاه مفاهیم فلسفی فرم و محتوا را به شکل مفاهیم صورت و معنی بسط و تعمیم می دهد و او را
هم بلحاظ فرم و ظاهر و نمود و هم بلحاظ محتوا، باطن و معنی کمال مطلق تصور و تصویر
می کند.
2
ای
پادشاه صورت و معنی
·
مفاهیم صورت و معنی را حکیم طوس توسعه داده و
سعدی به احتمال قوی از او آموخته و بکرات بکار برده است:
·
گردش نسل اندر نسل دانش
3
ز
راه خرد بنگری اندکی
که
مردم به
معنی چه
باشد یکی
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر بنا بر اسلوب خرد بیندیشی به
وحدت معنوی آدم ها پی می بری.
·
حکیم طوس در این بیت، دیالک تیک فرم
و محتوا، نمود و بود، پدیده و ماهیت و یا ظاهر و باطن را به شکل دیالک تیک صورت و
معنی بسط و تعمیم می دهد و بنا بر حکم خرد ماهیت همه آدم ها را یکی و یکسان می
داند.
·
ماهیت آدم ها کار و تفکر و تکلم منتج
از کار است که نتیجه اش خرد است.
·
خردی که متقابلا چراغ کار است.
4
ز
راه خرد بنگری اندکی
که
مردم به
معنی چه
باشد یکی
·
حکیم طوس در این بیت ـ بدون آنکه خود
متوجه باشد ـ دیالک تیک عمیق عجیبی را توسعه
می دهد و به میراث می نهد:
·
دیالک تیک مادی و معنوی را.
·
دیالک تیک کار مادی و تفکر و تکلم
معنوی را.
·
کار مادی خالق خرد معنوی است و خرد
معنوی خادم خالق خویش، یعنی کار مادی است.
·
روند شورانگیز خجسته ای که هرگز خاتمه
نمی یابد:
·
تا کار مادی (پراتیک) هست، خرد
معنوی (تئوری) هم خواهد بود و تا خرد معنوی هست، کار مادی هم خواهد بود:
·
دیالک تیک پراتیک و تئوری
·
دیالک تیک عمل و اندیشه
5
خردمند
کاین داستان بشنود
بدانش
گراید بدین نگرود
ولیکن
چو
معنی اش یادآوری
شود
رام و کوته کند داوری
·
معنی تحت اللفظی:
·
خردمند که این داستان را بشنود، به
علم و دانش گرایش پیدا می کند و نه به خرافه و دین.
·
ولی وقتی معنی داستان را خاطرنشان
شوی، آرام می گیرد و در قضاوت کوتاه می آید.
·
حکیم طوس در این دو بیت نیز دیالک
تیک صورت و معنی را توضیح می دهد:
·
داوری بر مبنای صورت به دانش می
انجامد و داوری برمبنای معنی، به دین.
6
بدو
گفت:
«روشن
روان آن کسی
که
کوتاه گوید به معنی بسی
کسی
را که مغزش بود پرشتاب
فراوان
سخن باشد و دیر یاب»
·
معنی تحت اللفظی:
·
به او گفت:
·
«روشن اندیش کسی است که بلحاظ کمی کم گوید و بلحاظ
کیفی، بیش.
·
کسی که مغزش شتابزده باشد، هم پرگو
ست و هم دیرفهم.»
·
حکیم طوس در این دو بیت، روشن
اندیش را با کودن مقایسه می کند:
7
بدو
گفت:
«روشن
روان آن کسی
که
کوتاه گوید، به معنی بسی»
·
حکیم طوس در این بیت، برای تفهیم
منظور خود، از سوئی دیالک تیک صورت و معنی را به خدمت می گیرد و از سوی دیگر دیالک
تیک کمیت و کیفیت را به شکل دیالک تیک کم و بیش بسط و تعمیم می دهد.
·
خود همین فرمولبندی حکیم طوس خارق
العاده است.
·
این اندیشه حکیم کماکان اعتبار
دارد:
·
کسانی که با هنر تفکر مفهومی
بیگانه اند، همه بدون استثناء روده درازی می کنند.
·
اعجار کار و تفکر با مفاهیم همین است:
·
چون هر مفهوم عامی حاوی دریایی
معنی است.
·
بیگانگان با مفاهیم نه قادر به فهم چیزی هستند و نه قادر به
تبیین چیزی.
·
دلیل اصلی روده درازی هم بیگانگی
با مفاهیم است.
·
خواننده اگر هم لاطائلات یاوه
نویسان را به ترفندی بخواند، دست خالی به خانه می رود و فورا می خوابد تا از شر
درد سر رهائی یابد.
8
«کسی
را که مغزش بود پرشتاب
فراوان
سخن باشد و دیر یاب»
·
کسی که گنجینه مفاهیمش فقیر باشد، بلحاظ کمی زیاد حرف می زند و
دیرتر می فهمد.
·
تازه اگر بتواند بفهمد.
9
سخن
های کوتاه و معنی بسی
که
آن یاد گیرد، دل هر کسی
که
نزدیک او فیلسوفان بوند
بدان
کوش، تا یاوه ای نشنوند
·
معنی تحت اللفظی:
·
وقتی نزد او می روی، کوتاه سخن گو
و پرمعنی.
·
کسانی که همنشین او هستند، فیلسوف اند،
تلاش کن که از تو جفنگ نشنوند.
·
حکیم طوس در این دو بیت نیز محتوای
همان دو بیت قبلی را در فرم دیگری تبیین می دارد.
·
دیالک تیک کمیت و کیفیت را.
·
دیالک تیک بلحاظ کمی کم گفتن و
بلحاظ کیفی بیش گفتن را.
·
این بسط و تعمیم مطلقا نوین و نو آورانه
و ژرف اندیشانه ای از دیالک تیک کمیت و کیفیت است.
·
عظمت حکیم طوس را همین جور جاها می
توان دریافت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر