۱۳۹۳ آبان ۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (197)


پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس   
فصل ششم
متافیزیک
برگردان شین میم شین

بخش ششم
فریدریش نیچه
  ادامه

6
·        آموزش اراده به قدرت اما در فلسفه نیچه به مدل جهانی برای همپیوندی تنوع علمی منتهی نمی شود، بلکه به مشروعیت بخشی به ارزش گذاری منجر می شود.
·        یعنی به قطب نمای رهنمای عمل از سوی افرادی بدل می شود.
·        افرادی که خود را نخبه تصور می کنند:
·        «تقریبا می توان گفت که سلسله مراتب تعیین کننده آن است که انسان ها تا چه درجه ای می توانند درد بکشند.
·        درد کشیدن عمیق، آدم ها را به نخبه (شریف)  بدل می کند.»
·        (نیچه، همانجا ص 744)     

7
·        استحاله متافیزیک به فلسفه ارزش مشخصه نیچه است و لحن جدیدی را به جهان بینی بورژوائی واپسین می بخشد.
·        ولی «ارزیابی دیگرگونه از همه ارزش ها» بر شالوده طرح متافیزیکی ئی صورت می گیرد.
·        حملات اهانت آمیز مکرر نیچه بر متافیزیک نباید مانع کشف این حقیقت امر گردد که او متافیزیک جدیدی را طرح ریخته است.
·        متافیزیکی که بر ضد متافیزیک قدیم است که در صدد شناخت جهان بود.

8
·        آنتی تز معروف به «استه تیک بر ضد متافیزیک» که علامت فلسفه نیچه گشته، خود متافیزیکی در چارچوب متافیزیک است و بر اوجگیری مبتنی بر برنامه ی ذهنی سازی فلسفه دلالت دارد که شوپنهاور به راه انداخته بود.  
·        نیچه از این نظر، افراطی ترین نماینده متافیزیک زوال است، اگر آن را با سوبژکتیویسم یکسان تلقی کنیم.

9
·        از اینجا می توان به فونکسیون مدل واره (پارادیگماتیکی) فلسفه جهان بینانه بورژوائی در قرن بیستم و به احیای (مد گشتن)  دوره ای آیین نیچه پی برد.

10
·        نیچه بلحاظ فلسفی کمتر از شوپنهاور بوده، ولی نقش سازماندهی جهان بینی شوپنهاور را در قرن بیستم به عهده گرفته است:  
·        در دستور کار فلسفه نیچه ـ بر خلاف فلسفه شوپنهاور ـ نه گوشه گیری غیر سیاسی بورژوازی، بلکه بسیج بورژوازی بر ضد پرولتاریا و قدرت سازمان یافته و دولتی بورژوازی قرار داشته است.

11
·        بدین طریق در آغاز متافیزیک بورژوائی واپسین در سه سیمای شوپنهاور ـ هارتمن ـ نیچه، تصمیمگیری نهائی راجع به تعریف جهان از منظر اراده صورت می گیرد:  

الف
·        در فلسفه شوپنهاور، فقط به مثابه تعریف عام ـ اوبژکتیو جهان

ب
·        در فلسفه نیچه به مثابه تعریف منفرد ـ سوبژکتیو جهان  

 مراجعه کنید به 
دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت، دیالک تیک اوبژکتیف ـ سوبژکتیف، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام  
 در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر