۱۳۹۳ مهر ۱۵, سه‌شنبه

تحلیل دیالک تیکی ضرب المثل ها (14)

انعکاس
شین میم شین

کس نخارد پشت من،
جز ناخن انگشت من
ادامه

امیر دهقان
ماکیاولی بی طرف نیست.

·        در این حکم (جمله، اندیشه، نظر) امیر دهقانان دنیائی حرف حساب هست، اگر چه فرمولبندی آن معیوب و نادقیق است.
·        این حکم امیر باید مورد تأمل همه جانبه قرار گیرد.

·        ماکیاولی به قول احمد رضا گفته است:  

عادی واجباری فرق نمیکنه

1
·        امیر دهقانان به جای توقف روی ادعای منسوب به ماکیاولی، یعنی به جای تأمل روی ادعا و به عوض تحلیل مستدل و تجربی ـ منطقی آن، خود ماکیاولی را مبنا قرار می دهد و نقد می کند.
·        یعنی به جای تحلیل حداقل، عینی نظر، به تحلیل صاحب نظر می پردازد.
·        این شیوه تفکر را سوبژکتیویسم می نامند:
·        در زیر ذره بین سوبژکتیویسم، فقط سوبژکت و یا عناصر سوبژکتیو قرار می گیرند و نه اوبژکت و عناصر اوبژکتیو و یا دیالک تیکی از هر دو.
·        سوبژکتیویسم، مکتب معیوبی است و به درد کشف حقیقت عینی نمی خورد.
·        از سوبژکتیویسم عوامفریبان و یا بی خبران از تفکر دیالک تیکی بهره برمی گیرند.

2
·        امیر دهقانان هم به زبان فلسفی، به جای تحلیل موضوع بحث، نظر ماکیاولی، به تحلیل سوبژکت (صاحب نظر) می پردازد.

·        این یکی از معایب بسیار مهم ایرانی جماعت و نه فقط آنها ست:
·        حضرات به جای تأمل روی نظر و تعیین صحت و سقم درخود (فی نفسه)  آن، در بدر دنبال صاحب نظر می گردند، تا بببینند پدر و مادر و خواهر و زن و دختر و پسرش چه معایبی داشته اند و دارند و خواهند داشت.
·        و وقتی تیرشان به هدف خورد، افشای خواهر و دختر و زن و مادر و غیره او آغاز می شود.
·        هدف الاهداف حضرات، پیروز شدن به هر قیمت در بحث است و نه کشف حقیقت عینی و دفاع جسورانه از آن.

3
·        کسب و کار اصلی عوامفریبان طرفدار طبقه حاکمه، هم در سطوح ملی و هم در مقیاس بین المللی هم همین است.
·        و نکته مهم نهفته در حکم امیر دهقانان نیز حاکی از این حقیقت امر است:   

ماکیاولی بی طرف نیست
چون او همواره طرف شهریار را می گیرد.

·        منظور امیر این است که ماکیاولی به دلیل طرفداری از طبقه حاکمه (شهریار به مثابه نماینده ی طبقه حاکمه) نمی تواند طرفدار حقیقت عینی باشد.
·        این نظر امیر نادرست نیست.
·        ولی هم قابل بحث است و هم سؤال انگیز:

4
ماکیاولی بی طرف نیست

·        حریفی می گفت:
·        ما بی طرف نیستیم و کمترین ابائی از اعتراف به طرفداری خود از طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان نداریم.
·        کسانی که مدعی بی طرفی اند، یا طرفدار طبقه حاکمه اند و یا بی خبر از خویش اند.

·        نمی توان در جامعه زیست و بی طرف بود.
·        بویژه اگر آن جامعه، جامعه ای طبقاتی باشد.  

5
ماکیاولی بی طرف نیست

·        اکنون این سؤال پیش می آید که چرا جانبداری هر کس باید معیاری برای صحت و سقم نظر او باشد؟
·        امیر دهقانان ظاهرا جانبداری هر کس را دلیلی بر بطلان نظر او می داند.
·        ولی فقط ظاهرا.
·        او هم در واقع، همین نظر حریف را نمایندگی می کند.

·        جمله تکمیلی و استدلالی ـ توضیحی امیر حاکی از این حقیقت امر است:

چون او همواره طرف شهریار را می گیرد.

·        امیر جانبداری از طبقه حاکمه را دلیل بر بطلان نظر می داند و نه جانبداری از توده را.
·        طرفدار حقیقی منافع استراتژیکی توده، بطور عینی طرفدار حقیقت عینی است.

·        اما چرا چنان و چرا چنین؟

6
·        به دو دلیل اوبژکتیو (عینی)  و سوبژکتیو:

الف
·        حقیقت به انعکاس درست واقعیت عینی اطلاق می شود.

·        مراجعه کنید به حقیقت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        حکم «آب در فشار جو در 100 درجه سانتیگراد می جوشد»، به این دلیل حقیقی و درست است که انعکاس درست جوشش آب به مثابه واقعیت عینی است.

·        آب را در هر کجای زمین تحت فشار جو، بجوشانیم، در صد درجه سانتیگراد خواهد جوشید.
·        میان فشار حاکم و نقطه جوش و انجماد و تبخیر هر چیز رابطه دیالک تیکی برقرار است.

·        واقعیات امور ریاضی و فیزیکی و شیمیائی و طبیعی و غیره هم در آئینه ذهن اعضای طبقه حاکمه و هم در آئینه ذهن توده بدرستی منعکس می شوند، مگر اینکه با منافع طبقه حاکمه در تضاد باشند.
·        آنگاه هم سیاره وارگی زمین انکار می شود و هم مرکزیت خورشید.

·        منظور امیر دهقانان هم همین است:
·        چون ماکیاولی طرفدار طبقه حاکمه است، واقعیت عینی خواه و ناخواه در آئینه ذهن او درست منعکس نمی شود و او به جای نمانیدگی حقیقت، به نمایندگی از دروغ می پردازد.  

ب
·        خود انعکاس واقعیت عینی در آئینه ضمیر انسان ها، بحث شورانگیزی در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است که فریدریش انگلس شروع کرده است و همچنان و هنوز ادامه دارد.

·        امروزه حکیم مارکسیست ـ لنینیستی در هلند روی تئوری انعکاس به کار فشرده (اینتنسیو)  و عمیقی مشغول است.  

·        مراجعه کنید به تئوری انعکاس در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

·        واقعیت عینی، بویژه واقعیت عینی اجتماعی از صافی های طبقاتی انسان ها عبور می کند و اگر کسی طرفدار توده مولد و زحمتکش نباشد، شیره جسم و جان واقعیت عینی انعکاس یابنده، گرفته می شود و تفاله ای از آن به ذهن می رسد که نام «شناخت» به خود می گیرد.
·        به همین دلیل، نمایندگان طبقه حاکمه ـ چه بسا حتی ناخود آگاه ـ جفنگیاتی را به عوض حقیقت عینی نمایندگی می کنند که شباهت غریبی به همین جفنگ ماکیاولی دارند.

7

·        سعادت بزرگ طرفداران راستین و نه قلابی توده مولد و زحمتکش این است که تضادی با حقیقت عینی ندارند.
·        به همین دلیل شناخت هر چه عمیقتر و دقیقتر حقیقت عینی برنامه طبقه کارگر و حزب و حکومت او ست.
·        به همین دلیل دیری است که پرچم دفاع از دیالک تیک، خرد (فلسفه)، خودمختاری و آزادی را طبقه کارگر بدوش می کشد.

·        فروغ فرخزاد در شعر بلند سرشته به طنزی و به نیت دیگری، همین حقیقت امر را بر زبان می راند که در رابطه با انعکاس بر زبان آمد:  

من در میان توده سازنده ای (مولدی)  قدم به عرصه هستی نهاده ام
که گرچه نان ندارد
اما به جای آن
میدان دید باز و وسیعی دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر