انعکاس
شین
میم شین
کس
نخارد پشت من،
جز
ناخن انگشت من
ادامه
امیر دهقان
ماکیاولی بی طرف نیست.
·
در این حکم (جمله، اندیشه، نظر) امیر دهقانان دنیائی حرف
حساب هست، اگر چه فرمولبندی آن معیوب و نادقیق است.
·
این حکم امیر باید مورد تأمل همه جانبه قرار گیرد.
·
ماکیاولی به قول احمد رضا گفته است:
عادی واجباری فرق نمیکنه
1
·
امیر دهقانان به جای توقف روی ادعای منسوب به ماکیاولی،
یعنی به جای تأمل روی ادعا و به عوض تحلیل مستدل و تجربی ـ منطقی آن، خود ماکیاولی
را مبنا قرار می دهد و نقد می کند.
·
یعنی به جای تحلیل حداقل، عینی نظر، به تحلیل صاحب نظر
می پردازد.
·
این شیوه تفکر را سوبژکتیویسم می نامند:
·
در زیر ذره بین سوبژکتیویسم، فقط سوبژکت و یا عناصر سوبژکتیو
قرار می گیرند و نه اوبژکت و عناصر اوبژکتیو و یا دیالک تیکی از هر دو.
·
سوبژکتیویسم، مکتب معیوبی است و به درد کشف حقیقت عینی
نمی خورد.
·
از سوبژکتیویسم عوامفریبان و یا بی خبران از تفکر دیالک
تیکی بهره برمی گیرند.
2
·
امیر دهقانان هم به زبان فلسفی، به جای تحلیل موضوع بحث،
نظر ماکیاولی، به تحلیل سوبژکت (صاحب نظر) می پردازد.
·
این یکی از معایب بسیار مهم ایرانی جماعت و نه فقط آنها ست:
·
حضرات به جای تأمل روی نظر و تعیین صحت و سقم درخود (فی
نفسه) آن، در بدر دنبال صاحب نظر می گردند،
تا بببینند پدر و مادر و خواهر و زن و دختر و پسرش چه معایبی داشته اند و دارند و
خواهند داشت.
·
و وقتی تیرشان به هدف خورد، افشای خواهر و دختر و زن و
مادر و غیره او آغاز می شود.
·
هدف الاهداف حضرات، پیروز شدن به هر قیمت در بحث است و
نه کشف حقیقت عینی و دفاع جسورانه از آن.
3
·
کسب و کار اصلی عوامفریبان طرفدار طبقه حاکمه، هم در
سطوح ملی و هم در مقیاس بین المللی هم همین است.
·
و نکته مهم نهفته در حکم امیر دهقانان نیز حاکی از این
حقیقت امر است:
ماکیاولی بی طرف نیست
چون او همواره طرف شهریار را می گیرد.
·
منظور امیر این است که ماکیاولی به دلیل طرفداری از طبقه
حاکمه (شهریار به مثابه نماینده ی طبقه حاکمه) نمی تواند طرفدار حقیقت عینی باشد.
·
این نظر امیر نادرست نیست.
·
ولی هم قابل بحث است و هم سؤال انگیز:
4
ماکیاولی بی طرف نیست
·
حریفی می گفت:
·
ما بی طرف نیستیم و کمترین ابائی از اعتراف به طرفداری خود
از طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان نداریم.
·
کسانی که مدعی بی طرفی اند، یا طرفدار طبقه حاکمه اند و یا
بی خبر از خویش اند.
·
نمی توان در جامعه زیست و بی طرف بود.
·
بویژه اگر آن جامعه، جامعه ای طبقاتی باشد.
5
ماکیاولی بی طرف نیست
·
اکنون این سؤال پیش می آید که چرا جانبداری هر کس باید
معیاری برای صحت و سقم نظر او باشد؟
·
امیر دهقانان ظاهرا جانبداری هر کس را دلیلی بر بطلان
نظر او می داند.
·
ولی فقط ظاهرا.
·
او هم در واقع، همین نظر حریف را نمایندگی می کند.
·
جمله تکمیلی و استدلالی ـ توضیحی امیر حاکی از این حقیقت
امر است:
چون او همواره طرف شهریار را می گیرد.
·
امیر جانبداری از طبقه حاکمه را دلیل بر بطلان نظر می
داند و نه جانبداری از توده را.
·
طرفدار حقیقی منافع استراتژیکی توده، بطور عینی طرفدار
حقیقت عینی است.
·
اما چرا چنان و چرا چنین؟
6
·
به دو دلیل اوبژکتیو (عینی) و سوبژکتیو:
الف
·
حقیقت به انعکاس درست واقعیت عینی اطلاق می شود.
·
مراجعه کنید به حقیقت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
حکم «آب در فشار جو در 100 درجه سانتیگراد می جوشد»، به
این دلیل حقیقی و درست است که انعکاس درست جوشش آب به مثابه واقعیت عینی است.
·
آب را در هر کجای زمین تحت فشار جو، بجوشانیم، در صد
درجه سانتیگراد خواهد جوشید.
·
میان فشار حاکم و نقطه جوش و انجماد و تبخیر هر چیز
رابطه دیالک تیکی برقرار است.
·
واقعیات امور ریاضی و فیزیکی و شیمیائی و طبیعی و غیره
هم در آئینه ذهن اعضای طبقه حاکمه و هم در آئینه ذهن توده بدرستی منعکس می شوند،
مگر اینکه با منافع طبقه حاکمه در تضاد باشند.
·
آنگاه هم سیاره وارگی زمین انکار می شود و هم مرکزیت خورشید.
·
منظور امیر دهقانان هم همین است:
·
چون ماکیاولی طرفدار طبقه حاکمه است، واقعیت عینی خواه و
ناخواه در آئینه ذهن او درست منعکس نمی شود و او به جای نمانیدگی حقیقت، به
نمایندگی از دروغ می پردازد.
ب
·
خود انعکاس واقعیت عینی در آئینه ضمیر انسان ها، بحث
شورانگیزی در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است که فریدریش انگلس شروع کرده است و همچنان
و هنوز ادامه دارد.
·
امروزه حکیم مارکسیست ـ لنینیستی در هلند روی تئوری انعکاس
به کار فشرده (اینتنسیو) و عمیقی مشغول
است.
·
مراجعه کنید به تئوری انعکاس در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
واقعیت عینی، بویژه واقعیت عینی اجتماعی از صافی های طبقاتی
انسان ها عبور می کند و اگر کسی طرفدار توده مولد و زحمتکش نباشد، شیره جسم و جان
واقعیت عینی انعکاس یابنده، گرفته می شود و تفاله ای از آن به ذهن می رسد که نام «شناخت»
به خود می گیرد.
·
به همین دلیل، نمایندگان طبقه حاکمه ـ چه بسا حتی ناخود آگاه
ـ جفنگیاتی را به عوض حقیقت عینی نمایندگی می کنند که شباهت غریبی به همین جفنگ
ماکیاولی دارند.
7
·
سعادت بزرگ طرفداران راستین و نه قلابی توده مولد و
زحمتکش این است که تضادی با حقیقت عینی ندارند.
·
به همین دلیل شناخت هر چه عمیقتر و دقیقتر حقیقت عینی
برنامه طبقه کارگر و حزب و حکومت او ست.
·
به همین دلیل دیری است که پرچم دفاع از دیالک تیک، خرد (فلسفه)،
خودمختاری و آزادی را طبقه کارگر بدوش می کشد.
·
فروغ فرخزاد در شعر بلند سرشته به طنزی و به نیت دیگری، همین
حقیقت امر را بر زبان می راند که در رابطه با انعکاس بر زبان آمد:
من
در میان توده سازنده ای (مولدی) قدم به
عرصه هستی نهاده ام
که گرچه نان ندارد
که گرچه نان ندارد
اما
به جای آن
میدان
دید باز و وسیعی دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر