شین
میم شین
آنان
که غنی ترند، محتاج ترند.
·
از تحلیل دیالک تیکی این ضرب المثل روشن می شود
که ضرب المثل ها نه پندیات خنثی، عینی، علمی و بی طرف، بلکه احکام چه بسا طبقاتی اند.
·
به همین دلیل ضرب المثل ها باید مورد تحلیل مسئولانه
و وسواس آمیز قرار گیرند.
·
چون از ضرب المثل نیز می توان خنجری زهراگین ساخت
و بر سینه خلق زحمتکش نشاند.
·
ضرب المثل های ارتجاعی و خرافی باید افشا و
زهر زدائی شوند.
·
تا خلق از گزند آنها در امان باشد.
آنچه
دلم خواست نه آن شد
آنچه خدا خواست همان شد
·
معنی تحت اللفظی:
·
آنچه صورت گرفت، خواست خدا بود و نه خواست من.
1
·
در این ضرب المثل، دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی)
به شکل دیالک تیک خواست خدا (مشیت الهی) و خواست من بسط و تعمیم یافته و ضمنا نقش تعیین
کننده از آن جبر (خواست خدا) دانسته شده است.
2
آنچه
دلم خواست نه آن شد
آنچه خدا خواست همان شد
·
در دیالک تیک جبر و اختیار واقعا هم نقش تعیین کننده از
آن جبر است.
·
انسان به اندازه شناخت خویش از جبر (قوانین و قانونمندی
های عینی هستی) مختار (آزاد) است.
·
یعنی پیش شرط لازم برای جامه عمل پوشاندن به «خواست خویش»،
شناخت جبر عینی و رعایت اکید آن است.
·
مراجعه کنید به جبر (ضرورت)، دیالک تیک جبر و اختیار در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
آنچه
دلم خواست نه آن شد
آنچه خدا خواست همان شد
·
اما عوضی گرفتن جبر عینی با مشیت الهی نشانه ساده لوحی،
حماقت و خریت است.
·
جزم مذهبی موسوم به مشیت الهی، خرافه ای بیش نیست.
·
چون خدائی وجود ندارد تا خواستی هم داشته باشد.
·
مفاهیم بغایت کهنه و پوسده
«خدا» و «خواست خدا» و یا جزم موسوم به «مشیت الهی» به سبب سطح بغایت نازل شعور
نیاکان ما تشکیل شده اند.
·
کسی که با طناب خرافه مشیت الهی به چاه تحلیل و توضیح
مسائل زندگی اندر شود، در بهترین حالت ترحم انگیز است و در بدترین حالت، تهوع انگیز.
·
چنین کسی به فاتالیسم (تقدیرگرائی) می رسد.
·
به حال چنین کسی باید زار زار گریست.
·
چون چنین کسی تفاوت تعیین کننده ای با جمادات ندارد و
بمراتب ذلیل تر و بیچاره تر از جانوران است.
·
مراجعه کنید به فاتالیسم
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
آنچه
دلم خواست نه آن شد
آنچه خدا خواست همان شد
·
اکنون می توان اضافه کرد که ضرب المثل ها چه بسا حاوی
خرافات زیانبارند.
·
یعنی در کپسول ضرب المثل ها بدترین خرافات به خورد خلق داده
می شوند.
·
به همین دلیل، ضرب المثل ها باید تحلیل دیالک تیکی ـ ماتریالیستی
شوند و خرافه زدائی گردند تا خلایق را به منجلاب خریت نیندازند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر