فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
پنجم
معمای
حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه
قسمت دوم
ایدئالیسم
حیات:
گئورگ سیمل (1858 ـ 1918)
42
·
طرز تفکر خاص سیمل، مبنی بر تقبل
نظرات متفاوت و تغییر آنها، ارتعاش روح او، که به تشکیل امکانات ناهمگرای موضع
واحدی منجر می شود و حساسیت امپرسیونیستی ـ اسه ئیستی (مقاله نگاری) او وسیله ای
برای تشکیل فرم های تعوض ولونتاریستی ـ پراگماتیکی ـ الهامی فلسفه حیات می شود.
·
مراجعه کنید به ولونتاریسم (اراده
گرائی)، پراگماتیسم، الهام در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
43
·
سیمل از طریق عرضه ی خط فکری
سنتی شوپنهاور و نیچه به مثابه شبکه ای از
تأثیرات و خصومت ها، فلسفه شوپنهاور و نیچه را معرفی می کند.
·
او می نویسد:
·
«فلسفه شوپنهاور تبیین مطلق و فلسفی وضع
درونی انسان مدرن است.»
·
بنظر سیمل، فلسفه نیچه بر مفهوم حیات
تمرکز داشته است.
·
(گئورگ سیمل، «شوپنهاور و نیچه»، ص 3)
44
·
سیمل ضمنا به نظرات فلسفه حیاتی
رومانتیک اشاره دارد.
45
·
حتی اندیشه خویشاوندی ماهیتا مبتنی
بر شخصیت (پرسونالیته) فلسفه و هنر، جدائی
آغازین و بنیادی فلسفه از علم در آثار سیمل مطرح می شود.
·
سیمل می نویسد:
·
«وقتی از هنر سخن می رود، انگار آن، جهانتصویری
است که با احساسات در مد نظر قرار می گیرد.
·
بنابرین، فلسفه احساسات است که با جهانتصویر
در مد نظر قرار می گیرد.»
·
(گئورگ سیمل، «مسائل اصلی فلسفه»، ص 23)
46
هنری برگسون
(1859 ـ 1941)
فیلسوف
فرانسوی
برنده جایزه نوبل ادبیات (1927)
همراه با نیچه و دیلتی از نمایندگان مهم فلسفه حیات
مؤلف آثار متعدد
·
سیمل نه فقط مفهوم زمان برگسون را بازتاب
می دهد و می پذیرد، بلکه علاوه بر آن، همان موضع را در جریان فلسفه حیات اتخاذ می
کند.
·
سیمل ضمنا در نوشته خود راجع به
برگسون «خویشاوندی عمیق برگسون با نیچه» را خاطرنشان می شود که می توان گفت:
·
«حیات و عظمت آن را نمی توان بر شالوده چیزی
که نازل تر از آن قرار دارد، برپا داشت.»
·
(گئورگ سیمل، «راجع به فلسفه و هنر»، (مقالاتی
راجع به فلسفه و هنر)، 1921، ص 132)
47
·
سیمل تأکید بر آن دارد که «حیات به
مثابه حیات فیزیکی و متافیزیکی اولین و مطلق، بطور کلی غیرقابل درک است.»
·
(همانجا، ص 139)
48
·
سیمل در اواسط سال های 90 از تئوری
گزینش بیولوژیکی به تعریف پراگماتیکی حقیقت می رسد.
·
(گئورگ سیمل، «راجع به فلسفه هنر»، ص 113)
·
مراجعه کنید به حقیقت، پراگماتیسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
49
·
سیمل بعدها نیز در حیات نگری این
تفسیر پراگماتیکی حقیقت را به عنوان «تنها وسیله رادیکال بر ضد تردیدگرائی رادیکال
و یا بر ضد نیهلیسم نظری که برای هر دو حقیقت کذائی پیشاپیش توهمی بیش نیست، محسوب
می دارد.»
·
(گئورگ سیمل، «حیات نگری»، ص 52)
50
·
سیمل می نویسد:
·
«بنابرین، محتوای چنین حقیقتی وابسته بدان
است که حیات از جهان چه می خواهد.»
·
(همانجا)
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر