۱۳۹۳ شهریور ۹, یکشنبه

جامعه شناسی دانش


پروفسور والتر یوپکه
برگردان شین میم شین

·        جامعه شناسی دانش جریانی در جامعه شناسی بورژوائی است که در مرحله اول بحران عمومی سرمایه داری، در آلمان پا به عرصه می نهد و عمدتا از موضع ایدئالیستی ـ ذهنی به بررسی مسائل زیرین می پردازد:

الف
·        به بررسی مسئله مربوط به رابطه وجود اجتماعی و شعور اجتماعی

·        مراجعه کنید به دیالک تیک وجود اجتماعی و شعور اجتماعی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        به بررسی مسئله مربوط به ایدئولوژی
·         
·        مراجعه کنید به  ایدئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت
·        به بررسی مسئله مروط به نقش روشنفکران در جامعه
·         
·        مراجعه کنید به روشنفکریت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
·        جامعه شناسی دانش ظاهرا افکار مارکس و انگلس را به خدمت می گیرد.

2
·        نمایندگان جامعه شناسی دانش به شرح زیر بوده اند:

الف
 ماکس شلر (1874 ـ 1928)
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثاری در زمینه اتیک، فنومنولوژی و آنتروپولوژی فلسفی
ملقب به «اولین مرد جنت فلسفه»
هایدگر ضمن تأیید لقب او، اعلام کرده که همه فلاسفه قرن بیستم از آبشخور ماکس شلر سیراب گشته اند و او را قوی ترین قدرت فلسفی در آلمان مدرن، اروپای معاصر و فلسفه معاصر نامیده است.
در سال 1954 کارول وژتیلا و بعدها پاپ ژان پل دوم، تز دکترای او را توسعه عنوان «ارزیابی امکان تشکیل اتیک مسیحی بر پایه سیستم ماکس شلر» مورد مدافعه قرار دادند.

·        شلر

ب
·        مانهایم

ت
·        گایگر

پ
 تئودور آدورنو (1903 ـ 1969)
فیلسوف، جامعه شناس، تئوریسین موسیقی و آهنگساز
از سردمداران مکتب فرانکفورت
آثار:
دیالک تیک روشنگری
دیالک تیک منفی
تئوری استه تیکی

·        آدورنو

ث
·        پلسنر

3
·        جامعه شناسی دانش در وهله اول دو مسئله زیر را مطرح می سازد:

الف
·        مسئله پیوند میان جامعه و ایدئولوژی را

ب
·        مسئله شرط های اجتماعی کسب شناخت و اشاعه دانش را

4
·        جامعه شناسی دانش هر دو مسئله یاد شده را اکثر اوقات بر مبنای تئوری اجتماعی و معرفتی ایدئالیستی ـ ذهنی و ضمنا با رد شناخت مارکسیستی مبتنی بر خصلت تصویری شعور حل می کند:

الف
·        مانهایم و آدرنو با پسیکولوژیزاسیون  (پسیکولوژیزه کردن، با توسل به روانشناسی) حل می کنند.

ب
·        شلر و تا حدودی گایگر با بیولوژیزاسیون (بیولوژیزه کردن، با توسل به بیولوژی و یا زیست شناسی) حل می کنند.

ت
·        شلر در چارچوب نگرش کلی تئولوژیکی واقعیت حل می کند.

5
·        گرایش مربوط به قشر روشنفکر در جامعه شناسی دانش از اهمیت زیادی برخوردار است که به نتایج زیر می انجامد:

الف
·        به قطع پیوند طبقاتی قشر روشنفکر می انجامد.

·        (یعنی قشر روشنفکر به مثابه چیزی ماورای طبقاتی و شناور بر فراز طبقات اجتماعی جا زده می شود. مترجم)   

ب
·        به قائل شدن امکانات معرفتی خاص به روشنفکران منتهی می شود.

ت
·        در مکتب مانهایم، گایگر به انکار خصلت طبقاتی شناخت اجتماعی می انجامد.

6
 کارل مانهایم (1893 ـ 1947)
جامعه شناس و فیلسوف مجارستانی الاصل
استاد دانشگاه در آلمان و انگلستان
از سردمداران جامعه شناسی دانش

·        نفوذ و اعتبار مانهایم به دلیل تئوری او تحت عنوان «خصلت ایدئولوژیکی سرتاسری» شناخت بوده است.

الف
·        مانهایم با توسل به رلاتیویسم شناخت، هر شناختی را بی اعتبار و بی ارزش می سازد.

ب
·        مانهایم نظریه موسوم به «ترکیب پویای» نقطه نظرهای طبقاتی متضاد توسط «روشنفکران معلق آزاد» (روشنفکرانی که آزادانه و بدون پیوند طبقاتی بر فراز طبقات اجتماعی شناورند) را مطرح می سازد.

ت
·        مانهایم بدین طریق و ترفند به توسعه جانبداری ضد مارکسیستی توهم آلود از سیاست آشتی طبقاتی در امپریالیسم می پردازد.

پ
·        مانهایم بدین طریق ضمنا به توسعه جانبداری از توهمات خود روشنفکران بورژوائی می پردازد.

ث
·        تئوری مانهایم برای اثبات بطلان ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی و برای قلمداد کردن آن بمثابه شعوری مبتنی بر فاکتورها و علل ذهنی مورد استفاده قرار می گیرد.

7
·        ایدئولوگ های بورژوائی و جناح راست احزاب سوسیال ـ دموکرات با تکیه بر تئوری مانهایم بر پیشانی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی مهر ایدئولوژی قرن نوزدهم را می کوبند.

8
·        علاوه بر این با حفر دره تضادی میان علمیت و ایدئولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی، کوشش می شود تا خصلت علمی مارکسیسم ـ لنینیسم زیر علامت سؤال برده شود و مورد انکار قرار گیرد.

9
·        حضرات در این جانبداری از جامعه بورژوائی مدرن، فراموش می کنند که این فلسفه مارکسیستی است که منشاء و توسعه افکار، نظریات و امثالهم را بطور علمی کشف می کند،  مورد پژوهش قرار می دهد و به توضیح آنها بر بنیان مناسبات اجتماعی مادی ـ تاریخی می پردازد و بدین طریق به تعیین جایگاه و نقش ایدئولوژی در جامعه، بویژه در جامعه بورژوائی و به تعیین نقش ایدئولوژی سوسیالیستی ـ کمونیستی نایل می آید.
·        حضرات فراموش می کنند که ایدئولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی یعنی خود مارکسیسم ـ لنینیسم طبیعت علمی دارد.

·        مراجعه کنید به آموزش ایدئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر