۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

تفکر (5)


 پروفسور الفرد کوزینگ 
برگردان شین میم شین 

·        تفکرعالی ترین مرحله کردوکار انعکاس واکنشی ـ مشروط   است و پیشتاریخ بیولوژیکی طولانی ئی دارد:

1
 عنترهای پالتوپوش 
(Mantelpaviane)  
نمایندگان نمونه وار چارپایان در زمین

·        در جانوران عالی، بویژه در پریمات ها انعکاس واکنشی ـ مشروط بر بنیان نویروفیزیولوژیکی سیستم علامتی اولیه به مرحله تفکر تصویری ـ تجسمی ابتدائی رسیده است.   

·        (پریمات ها به فوق طبقه پستاندارن عالی اطلاق می شود.
·        میمون ها یکی از زیر طبقه های پریمات ها هستند.
·        واژه های فوقطبقه و زیرطبقه را به تقلید از واژه «زیرمجموعه» مصطلح در ریاضیات جدید می سازیم.
·        میمون ها خود به دو دسته طبقه بندی می شوند:
·          میمون های تردماغ (Feuchtnasenaffen (Strepsirrhini))
·          میمون های خشکدماغ (Trockennasenaffen (Haplorhini))
·            میمون های خشک دماغ شامل میمون های انسان واره (Menschenaffen (Hominidae)) و انسان ها (Menschen (Homo sapiens)) می شوند. مترجم)

2
 مجسمه عنتر ـ خدای مصر باستان

·        گذار به تفکر انتزاعی (مجرد) و تفکر مفهومی بر پایه کردوکار اجتماعی (که بتدریج توسعه می یافت)، در اوان کودکی جامعه بشری در تأثیر متقابل با زبان (که همزمان و همگام با کردوکار اجتماعی  پدید آمده و توسعه می یافت) صورت گرفته است:

·        مراجعه کنید به زبان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

الف
 کارل مارکس (1818 ـ 1883)
فریدریش انگلس (1820 ـ 1894)

·        به قول مارکس و انگلس، «نخست کار و سپس ـ رفته رقته و همراه با آن ـ زبان، دو محرکه مهم بوده اند که تحت تأثیر آنها مغز میمون با همه تشابهات خود، بتدریج به مغز بمراتب بزرگتر و کاملتر انسان مبدل شده است.

ب
·        با تشکیل تدریجی و لاینقطع مغز، تشکیل اولین کارافزارهای آن، یعنی اعضای حسی دست در دست رفته است.

ت
·        تلنگرهای پیاپی جدید بر تکوین بعدی کار و زبان، تحت تأثیر  عوامل زیر وارد می شوند:

1
·        تحت تأثیرمتقابل  توسعه  مغز و حواس خدمتگزار آن

2
·        تحت تأثیرمتقابل شعور (ضمیر) دمبدم راهگشا و روشنگر

3
·        تحت تأثیر متقابل توان استنتاج و انتزاع  با کار و بر زبان.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20 ، ص 447)

·        مراجعه کنید به دیالک تیک وجود و شعور (ماده و روح)، تأثیر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر