فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
پنجم
معمای
حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه
قسمت اول
هرمه
نویتیک حیات:
دیلتی
ادامه
25
·
فلسفه حیات دیلتی ـ علیرغم همه احتیاط
ها و بهانه ها ـ در زمینه حیات به معانی زیر به فلسفه نیچه می رسد:
الف
·
حیات به معنی تجربه ی روانگذشت
ب
·
حیات به معنی چیزهای خالی از مفهوم
ت
·
حیات به معنی چیزهای غیرقابل درک
پ
·
حیات به معنی «واقعیت ایراسیونال (فاکت
وارگی غیرعقلی)»
26
·
بنظر دیلتی، شعور تاریخی حیات فکری،
محلی است که در آن، حیات خود را از شر شناخت مفهومی و همچنین از شر خود مفاهیم خلاص می سازد:
·
«حیات از شر شناخت متکی بر مفاهیم، آزاد می
گردد.»
·
(دیلتی، «مجموعه آثار»، جلد 7، ص 291)
27
·
اگرچه فلسفه حیات «هرمه نویتیکی» ـ
تاریخی ـ فکری دیلتی صرفنظر از دانش مفهومی
را در عرصه واقعی خود به مثابه آخرین و عالی ترین نتیجه در نظر می گیرد، ولی در
همان شعور تاریخی و در خودویژگی عینی سازی های فکری و شناخت آنها ست که ایدئالیسم این
فلسفه حیات ریشه دوانده است.
28
·
آثار دیلتی نه فقط حاوی «تعلیمات جهان
بینی»، یعنی فلسفه فلسفه است، بلکه ضمنا مدعی ارائه فلسفه فراگیری است که عنصر
خصوصی اش حیات فکری است.
·
(کاکتاتوره، «دیلتی. علم و فلسفه»، جلد 1، ص
137
·
آچام، «سهم دیلتی به تئوری علم و
تحلیل جهان بینی»، رساله، دفتر شماره 83، ص 79، سال 1984)
29
·
اصل اساسی دیلتی حاکی از آن است که
«معمای حیات موضوع یگانه، تیره و وحشت انگیز فلسفه بطور کلی است.»
·
(همانجا، جلد 7، ص 229)
الف
·
اگرچه عینی سازی های آن حیات، «تحت
شرایط پیوند اوبژکت های طبیعی قرار دارند.»
·
(همانجا، جلد 7، ص 229)
ب
·
البته خود این اوبژکت های طبیعی،
بنظر دیلتی، تحت تابعیت اصول اساسی معرفتی ـ نظری سوبژکتیویستی اولیه قرار دارند.
·
دیلتی می نویسد:
·
«ما طبیعت را ساختار می بخشیم.
·
ما ارقام و روابط مکانی متخذه از سوبژکتیویته
را، مفاهیم بنیادی مکانیکی مبتنی بر آنها را که از آنالوژی
های (قیاس های) دانش تجربی تجرید شده اند، توسعه می دهیم و بدین طریق، حیات را وارد
پیوند وسیعتر می سازیم.»
·
(همانجا، جلد 19، ص 358)
30
·
بنظر دیلتی حیات به این معنی، با
حیات فکری یکسان می گردد، ولی ساخت و حفظ آن با ساخت و حفظ اوبژکت های طبیعی
متفاوت است.
·
دیلتی می نویسد:
·
«بنیان علوم انسانی را روش مفهومی تشکیل نمی
دهد.
·
بنیان علوم انسانی را درونی شدن حالت
روانی در کلیتش و بازیابی همان در روانگذشت بعدی تشکیل می دهد.
·
اینجا زندگی است که حافظ زندگی
است.»
·
(همانجا، جلد 7، ص 136)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر