فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
قسمت
هشتم
انتقام از
واقعیت
انتقاد
از فرهنگ به مثابه انتقاد از فلسفه
تکمیل
گسست از تفکر کلاسیک بورژوائی:
فریدریش
نیچه
ادامه
35
·
طرح اراده نیچه در عین حال، پیچیده
و مهاجم است.
·
طرح اراده نیچه بطور مستقیم، خواننده
را تحت تأثیر قرار می دهد و بطور غیرمستقیم، بی رحمانه است.
الف
·
طرح اراده نیچه در دوپهلوئی اش،
حاوی جهان غریزی و روانگذشتی سوبژکتیویته قریبی است و ضمنا حاوی سراب غلبه بر
ایدئالیسم و مقولات فلسفی و معارف به میراث مانده است.
ب
گئورگ سیمل (1858 ـ 1918)
فیلسوف، جامعه شناس آلمانی
از فلاسفه فلسفه حیات، نئوکانتیانیسم
موضوع پژوهش:
فلسفه فرهنگ
جامعه تضاد
·
بنا بر فلسفه نیچه، اراده در مدیوم
(برکه) «حیات» به مثابه ماهیت آن، امر و
نهی می کند.
·
گئورگ سیمل می نویسد:
·
«این تصور نیچه از حیات، بنظر من حاکی از حس
زندگی است که برای هر فلسفه در تحلیل نهائی تعیین کننده است.
·
این ضمنا حاکی از انزجار فوق
العاده عمیق و ضرور نیچه از شوپنهاور است.»
·
(گئورگ سیمل، «شوپنهاور و نیچه»، ص 5)
ت
·
ایدئالیسم اراده در فلسفه نیچه به
مثابه ایدئالیسم «حیات» شکوفا می شود و رادیکالیزه می گردد.
·
نیچه جوان در یاد داشتی می نویسد:
·
«مهمتر از همه، ایدئالیسم حیات برای موجودات
زنده است.»
·
(نیچه، «مجموعه آثار انتقادی»، جلد 3، ص 77)
پ
·
اصل حامل ایدئالیسم اراده نیچه، از
زمان تحریر «زرتشت» (چنین گفت زرتشت)، اراده به قدرت (قدرت طلبی) بوده است.
ث
·
ایده اصلی فلسفه واپسین نیچه به
شرح زیر است:
·
«حیات عبارت است از اراده به قدرت (قدرت
طلبی)»
·
(نیچه، «مجموعه آثار»، جلد 2، ص 729)
ج
·
نیچه از زبان زرتشت اعلام می دارد:
·
«هر جا حیات است، همانجا هم اراده است:
·
اما نه اراده به حیات، بلکه ـ به
تو می آموزم ـ اراده به قدرت.»
·
(همانجا، ص 372)
·
(حیات عبارت است از طلب.
·
نه طلب حیات، نه زندگی طلبی، بلکه طلب
قدرت، بلکه قدرت طلبی. مترجم)
36
·
ایدئالیسم «حیات» نیچه فقط چارچوب
تغییر مسیر فکری او را تشکیل نمی دهد.
·
یعنی فقط چارچوب تغییر مسیر فکری
نیچه ـ شروع از نظرات شوپنهاور ـ روی برگرداندن
از شوپنهاور ـ رسیدن به نظریه اراده به قدرت ـ را تشکیل نمی دهد.
الف
·
ایدئالیسم «حیات» فقط شالوده محکم
این افت و خیز نیچه را تشکیل نمی دهد.
ب
·
ایدئالیسم «حیات» از همان آغاز در
کلافی از دوپهلوئی ها پیچیده است.
ت
·
ایدئالیسم «حیات»، تجسم افت و خیز
نظری نیچه است، که بوسیله آن سراب و توهم غیر ایدئالیسم و ضد ایدئالیسم پدید امده
است.
پ
·
خود نیچه هم غریق همین سراب است.
·
و سراب به همین دلیل هم نمی تواند
نفی شود.
·
همین طور هم می شود:
·
توهم فریبا به هیچ وچه محو نمی
شود.
·
برای اینکه خود نیچه بدان ایمان
واثق دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر