سرچشمه:
صفحه فیسبوک
مجید
میم
حجری
در
این اثر هنری، در اثر حرارت ناشی از شمع ترس، جهل در ظرف آزمایشگاهی موسوم به ظرف
ارلن مایر تبخیر می شود و نتیجه حاصله نفرت است.
·
تئوری و متد (نظریه و اسلوب) ساده، عوام فهم و عوام پسندی برای سرهم بندی
کردن این شعار بکار گرفته شده است که بر سه قضاوت از قبل تعیین شده مبتنی است:
·
مردم نادان اند.
·
کسانی مردم نادان را می ترسانند.
·
مردم نادان هراس زده هم کینه و نفرت می ورزند.
·
در نتیجه جامعه و جهان به جهنم بدل می شود.
·
فرق تفکر مفهومی با «تفکر» واره عامیانه هم همین جا ست:
1
·
تفکر مفهومی کل اندیش و عام اندیش است.
·
در حالیکه «تفکر» واره عامیانه، جزء اندیش، منفرد اندیش
و در بهترین حالت، خاص اندیش است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک
جزء و کل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
الف
·
«تفکر» واره عامیانه به عنوان مثال، حسن و حسین را می بیند و یخه حسین
و حسین را می چسبد و اگر زورش رسید بر زمین می زند و اگر زورش نرسید، مورد لعن و
نفرین قرار می دهد.
·
این طرز تفکر را دیری است که اکثریت قریب به اتفاق خرها
و لاشخورها در طویله های سیاسی و غیره وطنی و بین المللی نمایندگی و عملی می کنند.
·
امروز یخه خمینی را می چسبند، فردا یخه خامنه ای را.
·
پس فردا یخه احمدی نژاد را می چسبند و پسین فردا یخه
روحانی را.
ب
·
در این طرز تفکر است که سازنده تاریخ (جامعه) سوبژکتی و
یا فاکتور (عامل و باعث و سبب و دلیل) سوبژکتیفی (نخبه ای، رسول خدائی، امام معصومی، شاهی،
شیخی، پاشائی، پیشوائی، رهبری) و یا فاکتور اوبژکتیفی (تصادفی، تروری، حالت پسیکولوژیکی
ئی، بیماری جسمانی ئی، ترسی، جهلی، غفلتی، نفرتی) جا زده می شود.
ت
·
هم این اسلوب متافیزیکی و هم این توضح عامیانه چیزها،
پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی اجتماعی
(درک ایدئالیستی تاریخ) برای هر مغز علیلی قابل قبول صد در صد است.
پ
·
به عنوان مثال، شیادی از اطریش که ساکن امریکا ست، راجع
به علل وقوع جنگ جهانی اول، کتاب قطوری حدودا 1000 صفحه ای سرهم بندی کرده است.
·
همه تلاش حریف در جهت اثبات این جفنگ است که علت اصلی
وقوع جنگ جهانی اول، کسالت عمومی و سر رفتن حوصله مردم اروپا بوده است.
·
طرف با ذکر صدها خاطره از صدها شخصیت مهم و معروف جهان،
جفنگ خود را اثبات «تجربی» هم می کند.
·
این اما به چه معنی است و ایراد نظری و اسلوبی جفنگ حریف کجا ست؟
1
·
این اولا به معنی درک پسیکولوژیستی تاریخ است که خود فرمی
از درک ایدئالیستی تاریخ است.
·
پسیکولوژیسم یکی از مکاتب مدرن و مد روز طبقه حاکمه است
که احتمالا پس از انتشار پر های و هوی نتایج روانکاوی های فروید و یونگ و غیره از عالم
روان شناسی (یکی از علوم اجتماعی) به جامعه و حتی طبیعت انتقال داده شده است.
2
· پسیکولوژیسم چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای جامعه بشری
را بر شالوده روندهای پسیکولوژیکی «توضیح» می دهد و عملا دست به تحریف بی شرمانه و
عوام فریبی می زند.
3
·
بدین طریق به عنوان مثال، علت بحران عمومی سرمایه داری پسیکولوژی
مردم است.
·
مردم دچار هراس شده اند و از ولخرجی باک دارند.
·
در نتیجه کالاهای تولید و عرضه شده به فروش نمی رسند و سیکل
گردش سرمایه مخل می شود و جامعه سرمایه داری دچار بحران می گردد.
·
در این «توضیح» پسیکولوژیستی هم ذراتی از حقیقت عینی
وجود دارد.
·
مردم واقعا هم در ترس و دلهره و نگرانی از فردا قرار
دارند و از بابت ولخرجی محتاط تر شده اند.
·
این ترس و دلهره اما پدیده ای ثانوی است و یکی از معلول
ها و پیامدهای بحران سرمایه داری است.
·
یعنی در سیستم مختصات مورد بحث، معلول است و نه علت.
·
ثانوی است و نه اولین.
4
·
مثال دیگری در این زمینه را هوشنگ تیزابی در مقدمه یکی
از آثارش با خشم علمی و انقلابی به تیربار نقد می بندد:
·
فروید برای «توضیح» گرایش کمونیستی انسان ها دلیل پسیکولوژیکی
سرهم بندی می کند.
·
دلیل او انحرافات جنسی در دوره طفولیت است.
· بزعم فروید، هر کس که در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گیرد،
دچار ترس می شود و نهایتا به کمونیسم روی می آورد.
·
دلیل بدی نیست.
·
ولی فقط به درد اعوان و انصار خود فروید می خورد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر