۱۳۹۳ تیر ۲۵, چهارشنبه

جفنگیات اجنه در « جهان» جیم و جاک (29)


سرچشمه:
صفحه فیسبوک
مجید
میم حجری 

در این اثر هنری، در اثر حرارت ناشی از شمع ترس، جهل در ظرف آزمایشگاهی موسوم به ظرف ارلن مایر تبخیر می شود و نتیجه حاصله نفرت است.

·        تئوری و متد (نظریه و اسلوب)  ساده، عوام فهم و عوام پسندی برای سرهم بندی کردن این شعار بکار گرفته شده است که بر سه قضاوت از قبل تعیین شده مبتنی است:
·        مردم نادان اند.
·        کسانی مردم نادان را می ترسانند.
·        مردم نادان هراس زده هم کینه و نفرت می ورزند.
·        در نتیجه جامعه و جهان به جهنم بدل می شود.

·        فرق تفکر مفهومی با «تفکر» واره عامیانه هم همین جا ست:

 1
·        تفکر مفهومی کل اندیش و عام اندیش است.
·        در حالیکه «تفکر» واره عامیانه، جزء اندیش، منفرد اندیش و در بهترین حالت، خاص اندیش است.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک جزء و کل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
الف
·        «تفکر» واره عامیانه به عنوان مثال، حسن و حسین را می بیند و یخه حسین و حسین را می چسبد و اگر زورش رسید بر زمین می زند و اگر زورش نرسید، مورد لعن و نفرین قرار می دهد.
·        این طرز تفکر را دیری است که اکثریت قریب به اتفاق خرها و لاشخورها در طویله های سیاسی و غیره وطنی و بین المللی نمایندگی و عملی می کنند.
·        امروز یخه خمینی را می چسبند، فردا یخه خامنه ای را.
·        پس فردا یخه احمدی نژاد را می چسبند و پسین فردا یخه روحانی را.

ب
·        در این طرز تفکر است که سازنده تاریخ (جامعه) سوبژکتی و یا فاکتور (عامل و باعث و سبب و دلیل) سوبژکتیفی (نخبه ای، رسول خدائی، امام معصومی، شاهی، شیخی، پاشائی، پیشوائی، رهبری) و یا فاکتور اوبژکتیفی (تصادفی، تروری، حالت پسیکولوژیکی ئی، بیماری جسمانی ئی، ترسی، جهلی، غفلتی، نفرتی) جا زده می شود.

ت
·        هم این اسلوب متافیزیکی و هم این توضح عامیانه چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای  هستی اجتماعی (درک ایدئالیستی تاریخ) برای هر مغز علیلی قابل قبول صد در صد است.

پ
·        به عنوان مثال، شیادی از اطریش که ساکن امریکا ست، راجع به علل وقوع جنگ جهانی اول، کتاب قطوری حدودا 1000 صفحه ای سرهم بندی کرده است.
·        همه تلاش حریف در جهت اثبات این جفنگ است که علت اصلی وقوع جنگ جهانی اول، کسالت عمومی و سر رفتن حوصله مردم اروپا بوده است.
·        طرف با ذکر صدها خاطره از صدها شخصیت مهم و معروف جهان، جفنگ خود را اثبات «تجربی» هم می کند.

·        این اما به چه معنی است و ایراد نظری و اسلوبی جفنگ  حریف کجا ست؟  

1

·        این اولا به معنی درک پسیکولوژیستی تاریخ است که خود فرمی از درک ایدئالیستی تاریخ است.
·        پسیکولوژیسم یکی از مکاتب مدرن و مد روز طبقه حاکمه است که احتمالا پس از انتشار پر های و هوی نتایج روانکاوی های فروید و یونگ و غیره از عالم روان شناسی (یکی از علوم اجتماعی) به جامعه و حتی طبیعت انتقال داده شده است.

2
·    پسیکولوژیسم چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای جامعه بشری را بر شالوده روندهای پسیکولوژیکی «توضیح» می دهد و عملا دست به تحریف بی شرمانه و عوام فریبی می زند.

3
·        بدین طریق به عنوان مثال، علت بحران عمومی سرمایه داری پسیکولوژی مردم است.
·        مردم دچار هراس شده اند و از ولخرجی باک دارند.
·        در نتیجه کالاهای تولید و عرضه شده به فروش نمی رسند و سیکل گردش سرمایه مخل می شود و جامعه سرمایه داری دچار بحران می گردد.

·        در این «توضیح» پسیکولوژیستی هم ذراتی از حقیقت عینی وجود دارد.
·        مردم واقعا هم در ترس و دلهره و نگرانی از فردا قرار دارند و از بابت ولخرجی محتاط تر شده اند.

·        این ترس و دلهره اما پدیده ای ثانوی است و یکی از معلول ها و پیامدهای بحران سرمایه داری است.   
·        یعنی در سیستم مختصات مورد بحث، معلول است و نه علت.
·        ثانوی است و نه اولین.

4

·        مثال دیگری در این زمینه را هوشنگ تیزابی در مقدمه یکی از آثارش با خشم علمی و انقلابی به تیربار نقد می بندد:
·        فروید برای «توضیح» گرایش کمونیستی انسان ها دلیل پسیکولوژیکی سرهم بندی می کند.
·        دلیل او انحرافات جنسی در دوره طفولیت است.
·     بزعم فروید، هر کس که در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، دچار ترس می شود و نهایتا به کمونیسم روی می آورد.
·        دلیل بدی نیست.
·        ولی فقط به درد اعوان و انصار خود فروید می خورد.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر