سرچشمه:
صفحه فیسبوک
محمد
تحلیلی
از شین میم شین
·
حریفی بر آن بود که هر دروغی به شرطی پذیرفته می شود که
به ذراتی از حقیقت تزیین شده باشد.
·
این نظر چامسکی هم از آن دروغ ها ست که حریف در نظر
داشته است.
·
این نظر چامسکی در نگاه سرسری و عاری از تأمل، معقول
بنظر می رسد.
·
چون حاوی ذراتی از حقیقت است.
·
ولی فقط در نگاه سرسری و عاری از تأمل.
2
·
وقتی حریفی ضرورت خرد اندیشنده را مرتب تکرار می کند، به
همین دلیل است.
·
در آن صورت و فقط در آن صورت می توان از خوردن فریب ذرات
فریبای حقیقت در لابلای هر دروغی مصون ماند.
·
خدا کند چامسکی حالا حریف مسئول و مظلوم را به اتهام تکرار
ضرورت کاربست خرد اندیشنده، جعفر کذاب قلمداد نکند.
3
·
به حکم خرد اندیشنده (فلسفه)، حقیقت، کذب و بطلان هر نظر (موضوع)
نه در کمیت اعلام آن، بلکه در خود نظر (موضوع)
است.
·
به عنوان مثال، سیبیت سیب نه در سوبژکت شناخت (چه صاحبنظر
و چه مخاطب)، بلکه در اوبژکت شناخت (موضوع شناخت، خود سیب) است.
·
در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت (در عرصه تئوری شناخت)، نقش
تعیین کننده از آن اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) است.
4
·
صرفا بر اساس تکرار مکرر فواید سیب نمی توان بسان چامسکی
نتیجه گرفت که طرف دروغ می گوید و سیب نه تنها فایده ای ندارد، بلکه حتی زهر مهلک
است.
5
·
برای تمیز حقیقت از دروغ باید خود سیب (خود نظر، خود
موضوع شناخت) مورد بررسی عینی (یعنی بی
اعتنا حتی به مدعی فایده مندی سیب) قرار گیرد.
·
مثلا سیب مورد نظر خورده شود و یا به خری خورانده شود.
·
تا بعد معلوم شود که مفید بوده و یا مهلک.
·
خود این ادعای چامسکی ضمنا قابل تأمل است.
·
چون فاکتورهای متعددی در آن دخیل اند که می توانند حامل
حقیقت و یا دروغ باشند.
·
حقیقت و کذب موضوع مطروحه ای از سوی کسی می تواند حداقل به سه
عامل زیر بستگی داشته باشد:
الف
·
به خود موضوع مطروحه که شرحش گذشت.
ب
·
به طراح و مبلغ موضوع مطروحه
ت
·
به مخاطب مورد نظر
·
تکرار مکرر حرفی، نظری، موضوعی می تواند به دلایل مختلف،
متفاوت و حتی متضاد صورت گیرد.
·
تکرار مکرر نظری همیشه و حتما نباید دلیل بر کذب آن باشد.
8
·
به عنوان مثال، مادری و یا پدری می تواند موضوعی را
بارها تکرار کند تا فرزندش چاه از راه بازشناسد.
·
از تکرار مکرر هشداری که نمی توان نتیجه گرفت که آندو
قصد عوامفریبی دارند و فرزند خود را با دروغ مسموم می کنند.
9
·
گاهی تکرار حقیقتی به دلایل زیر الزامی است:
الف
·
تا حقیقت مورد نظر (بزعم چامسکی موضوع مورد نظر) تفهیم
شود، هضم شود.
ب
·
تا حقیقت مورد نظر مورد تأکید قرار گیرد و فراموش نشود و
فراموشی آن به فاجعه منجر نشود.
ت
·
تا حقیقت مورد نظر تدقیق، تصحیح و تکمیل شود.
·
حافظ احتمالا هر غزلش را صدها بار به خویشتن خویش و یا به این
و آن خوانده است تا این چنین سوهان خورده اند.
·
خواندن غزل ضمنا به معنی اندیشیدن به فرم و محتوای آن است.
·
نوعی کار بر رروی محصول کار است.
پ
·
تکرار موضوعی در فرم های مختلف اما می تواند به نیت
عوامفریبی هم باشد.
·
امروزه در رسانه های امپریالیستی با دقت و ظرافت مینیاتوری
خاصی همین امر هم صورت می گیرد.
·
صدام حسین و یا قذافی و غیره در رسانه های امپریالیستی به
انحای مختلف آنقدر تخریب می شوند که مصرف کننده اکاذیب رسانه ها بلحاظ روانی به
تنگ می آید و بمباران و تسخیر خاک و چپاول نفت و گاز و دار و ندار عراق و لیبی و غیره
را طلب می کند.
·
این همان بخش درست نهفته در نظر چامسکی است.
10
·
چامسکی اما خود عوامفریب و کوته بین و ساده لوح است و نه
کل اندیش.
·
چامسکی بی خبر از خرد اندیشنده (فلسفه) است.
·
به همین دلیل قادر و یا مایل به کشف و افشای کل حقیقت
نیست.
·
چه بسا سکوت رسانه ها راجع به موضوعی، دروغی بمراتب مهیب
تر و مهلک تر از تکرار مکرر آن موضوع است.
·
لیبی و عراق و افغانستان و غیره پس از صدور بزرگوارانه دموکراسی
کذائی، به ویرانه ای و چه بسا به بیغوله ای بدل شده اند.
·
توحش و بربریت فرمانفرمای هر کوچه و برزن و خیابان است.
·
ولی رسانه های امپریالیستی ـ در بهترین حالت ـ سکوت کرده
اند.
·
این سکوت گورستانی حاوی دروغی بمراتب مهیب تر و مهلک تر
است.
·
شاید بتوان در سنت چامسکی از تراکم و تغلیظ سکوت سخن گفت
که بی تردید آبستن دروغ سترگ است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر