نیمایوشیج
(1274 ـ 1338)
تحلیل
واره ای از
گاف
سنگزاد
تز چهارم
نیما بازتاب وقایع بزرگ بیرونی را
بر خانه و کاشانه و
کارهای روزانه اش در می افکند.
·
سیاوش اکنون خود، تئوری انعکاس را به نام می خواند و از واژه «بازتاب» استفاده می کند.
·
با واژه «بازتاب»
به این معنا، در اشعار احسان طبری نیز برخورد می
کنیم.
1
·
نیما ـ بنظر سیاوش ـ عکس وقایع بیرونی را در آئینه خانه و کاشانه
خویش منعکس می کند و نشان مردم می دهد.
2
·
دیالک تیک تو در توی انعکاس همین است:
·
چیز بیرونی در آئینه ضمیر شاعر
منعکس می شود، تا در قالب چیزهای دور و بر شاعر انعکاس مجدد یابد و نشان همگان
داده شود، یعنی در آئینه ضمیر توده ها منعکس شود.
·
به همان سان که می توان نور خورشید
با ذره بینی منعکس کرد و خس و خاشاک اجاقی را روشن نمود.
3
·
به زبان هگل،
واقعیت عینی بیرونی در ضمیر سوبژکت (نیما) منعکس
می شود.
·
ماده فرم
عوض می کند و به روح بدل می گردد.
·
وجود فرم عوش می کند و به شعور استحاله می یابد.
4
·
شعور را شاعر نمی تواند به بند
کشد و لذا شعور ـ به نوبه خود ـ در آئینه جهان عینی دور و بر نیما منعکس می شود،
تا بار دیگر در آئینه ضمیر نیما منعکس شود و جامه شعر به خود می پوشد.
5
·
به زبان هگل،
روح و یا شعور تجسم می یابد.
·
جسمیت می یابد.
·
شیئیت و مادیت و عینیت می یابد تا
دوباره از پله های مفاهیم بالا رود و به تعالی روحانی دست یابد.
6
·
بدین طریق دیالک تیک ماده و روح، دیالک تیک وجود و شعور دو باره قوام می یابد.
7
شبتاب
«هنوز از شب، دمی باقی است!»
می خواند در او، شبگیر
و شبتاب از نهانجایش به ساحل
می زند سوسو.
به مانند چراغ من، که سوسو می زند در
پنجره ی من
به مانند دل من، که هنوز از حوصله و
ز صبر من باقی است در او
به مانند خیال عشق تلخ من، که می خواند
و مانند چراغ من، که سوسو می زند در
پنجره ی من
نگاه چشم سوزانش ـ امید انگیز ـ با من
در این تاریکمنزل می زند سوسو.
·
سیاوش قصد تحلیل شعر نیما را دارد.
·
ما کنجکاویم که او چگونه به این
امر مبادرت خواهد ورزید.
8
·
ما ایرانی ها بیشتر به انشاء نویس
های دبستانی شباهت داریم، تا به تحلیلگری مارکسیست.
9
·
سیاوش اما آدمی را غافلگیر می
کند.
·
او برای تحلیل شعر نیما ـ قبل از همه ـ مفاهیمی
را از شعر نیما برمی گیرد و مثل تکخال هائی نشان
خواننده می دهد.
·
تجزیه و تحلیل دیالک تیکی همین
است.
·
مراجعه کنید به تجزیه و تحلیل در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
10
اثری از مجید افسر
·
علمی تر و مارکسیستی تر از این نمی
توان به تحلیل اندیشه های کسی پرداخت.
·
چرا که مفاهیم
ـ به قول هگل ـ پله
های شعور اند.
11
·
جهان بینی هرکس را می توان ـ قبل
از همه ـ در مفاهیم او جستجو کرد، یافت و دریافت.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفوجود فرم عوض می کند و به شعور استحاله می یابد.
باید باشد.
با پوزش