۱۳۹۳ خرداد ۷, چهارشنبه

شعر نیما یوشیج در آئینه سیاوش کسرائی (3)


نیمایوشیج (1274 ـ 1338)
تحلیل واره ای از
گاف سنگزاد

تز چهارم    
نیما بازتاب وقایع بزرگ بیرونی را
 بر خانه و کاشانه و کارهای روزانه اش در می افکند.

·        سیاوش اکنون خود، تئوری انعکاس را به نام می خواند و از واژه «بازتاب» استفاده می کند.
·        با واژه «بازتاب» به این معنا، در اشعار احسان طبری نیز برخورد می کنیم.

1
·        نیما ـ بنظر سیاوش ـ عکس وقایع بیرونی را در آئینه خانه و کاشانه خویش منعکس می کند و نشان مردم می دهد.

2
·        دیالک تیک تو در توی انعکاس همین است:
·        چیز بیرونی در آئینه ضمیر شاعر منعکس می شود، تا در قالب چیزهای دور و بر شاعر انعکاس مجدد یابد و نشان همگان داده شود، یعنی در آئینه ضمیر توده ها منعکس شود.
·        به همان سان که می توان نور خورشید با ذره بینی منعکس کرد و خس و خاشاک اجاقی را روشن نمود.

3
·        به زبان هگل، واقعیت عینی بیرونی در ضمیر سوبژکت (نیما) منعکس می شود.
·        ماده فرم عوض می کند و به روح بدل می گردد.
·        وجود فرم عوش می کند و به شعور استحاله می یابد.

4
·        شعور را شاعر نمی تواند به بند کشد و لذا شعور ـ به نوبه خود ـ در آئینه جهان عینی دور و بر نیما منعکس می شود، تا بار دیگر در آئینه ضمیر نیما منعکس شود و جامه شعر به خود می پوشد.

5
·        به زبان هگل، روح و یا شعور تجسم می یابد.
·        جسمیت می یابد.
·        شیئیت و مادیت و عینیت می یابد تا دوباره از پله های مفاهیم بالا رود و به تعالی روحانی دست یابد.

6
·        بدین طریق دیالک تیک ماده و روح، دیالک تیک وجود و شعور دو باره قوام می یابد.

7
 شبتاب
«هنوز از شب، دمی باقی است!»
می خواند در او، شبگیر
و شبتاب از نهانجایش به ساحل می زند سوسو.

به مانند چراغ من، که سوسو می زند در پنجره ی من
به مانند دل من، که هنوز از حوصله و ز صبر من باقی است در او
به مانند خیال عشق تلخ من، که می خواند
و مانند چراغ من، که سوسو می زند در پنجره ی من

نگاه چشم سوزانش ـ امید انگیز ـ با من
در این تاریکمنزل می زند سوسو.

·        سیاوش قصد تحلیل شعر نیما را دارد.
·        ما کنجکاویم که او چگونه به این امر مبادرت خواهد ورزید.

8
·        ما ایرانی ها بیشتر به انشاء نویس های دبستانی شباهت داریم، تا به تحلیلگری مارکسیست.

9
·        سیاوش اما آدمی را غافلگیر می کند.
·        او برای تحلیل شعر نیما ـ قبل از همه ـ مفاهیمی را از شعر نیما برمی گیرد و مثل تکخال هائی نشان خواننده می دهد.
·        تجزیه و تحلیل دیالک تیکی همین است.

·        مراجعه کنید به  تجزیه و تحلیل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10
اثری از مجید افسر

·        علمی تر و مارکسیستی تر از این نمی توان به تحلیل اندیشه های کسی پرداخت.
·        چرا که مفاهیم ـ به قول هگل ـ پله های شعور اند.

11
·        جهان بینی هرکس را می توان ـ قبل از همه ـ در مفاهیم او جستجو کرد، یافت و دریافت.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    وجود فرم عوض می کند و به شعور استحاله می یابد.
    باید باشد.
    با پوزش

    پاسخحذف