خلاقیت بدون فعالیت، رؤیا
ست
و فعالیت بدون خلاقیت، کابوس است.
سرچشمه:
صفحه فیسبوک
تولدی تازه
گاف
سنگزاد
میم
چرا گابوس؟
تولدی تازه
شاید برای اینکه برای خودت هیچ کاری نمی کنی
و همیشه دنباله رو می مانی.
میم
خلاقیت بدون فعالیت، رؤیا ست
و فعالیت بدون خلاقیت، کابوس است.
·
ما برای تأمل روی این کلام قصار، آن را نخست تجزیه
و بعد تحلیل می کنیم.
·
تجزیه و تحلیل بهترین ترفند برای تأمل دقیق تر روی مسئله
و موضوعی و بهترین طریق برای تفکر راجع بدان است.
·
تجزیه و تحلیل ضمنا مانع خروج از موضوع، بحث انتزاعی،
کلی بافی و پرت و پلا گوئی می شود:
1
خلاقیت بدون فعالیت، رؤیا ست.
·
خلاقیت به چه معنی است؟
·
در فرهنگ واژگان فارسی خلاقیت به معنی آفرینش و خلق کردن
آمده است.
·
منظور صاحبنظر
اما چیز دیگری باید باشد.
·
چون ایشان فعالیت فاقد خلاقیت را به معنی ضد دنباله روی
از این و آن بکار برده اند:
شاید برای اینکه برای خودت هیچ کاری نمی کنی
و
همیشه دنباله رو می مانی.
·
خلاقیت در این صورت به معنی استقلال نظر و عمل و یا ابتکار
نظر و عمل و نو آوری خواهد بود.
2
خلاقیت بدون فعالیت، رؤیا ست.
·
بنظر صاحبنظر، استقلال نظر و عمل و یا ابتکار نظری و
عملی بدون فعالیت چیزی در حد رؤیا ست.
·
این نظر خود ـ قبل از همه ـ قابل بحث است:
الف
·
اگر منظور از فعالیت، کرد و کار عملی باشد، بدون آن نمی
تواند خلاقیت پدید آید، کشف شود و به کار بسته شود.
·
چون اصولا و اساسا در اثر و چه بسا در روند فعالیت عملی
است که ذهن آدمی جرقه می زند و اندیشه نو کم و بیش تشکیل می شود و در کوره عمل به
محک آزمون و آزمایش زده می شود تا صحت آن اثبات شود و به عنوان اندیشه و عمل خلاق
ثبت شود.
ب
·
این بدان معنی است که فعالیت (پراتیک، تجربه، عمل، آزمون،
آزمایش) منبع و سرچشمه ابتکار نظر (خلاقیت، نو آوری) است.
·
این بسط و تعمیم دیالک تیک پراتیک و تئوری به شکل دیالک
تیک فعالیت و خلاقیت نظری است و نقش تعیین کننده در این دیالک تیک از آن پراتیک (فعالیت
عملی) است.
ت
خلاقیت بدون فعالیت، رؤیا ست
·
اکنون می توان در صحت این ادعا تردید کرد:
·
بدون فعالیت اصلا خلاقیتی وجود ندارد که رؤیا باشد و یا
واقعیت.
·
آنچه می تواند وجود داشته باشد و به غلط خلاقیت پنداشته
شود، تخیل و فانتزی است.
·
شاید منظور صاحبنظر از خلاقیت در این بخش از کلام قصار خیال
بافی باشد که قبل از جامه پوشیدن و به محک عمل زده شدن، اوتوپی و رؤیا ست.
3
و فعالیت بدون خلاقیت، کابوس است.
·
این بخش از کلام قصار تردید برانگیزتر از بخش قبلی آن است:
·
صاحب نظر ظاهرا کابوس را به مثابه ضد رؤیا بطور مکانیکی بکار
گرفته است.
·
چون رؤیا در بخش قبلی این کلام قصار نه به معنی رؤیای
راستین، بلکه به معنی فانتزی و خیالبافی آگاهانه
و عمدی بوده است و نه به عنوان ضد کابوس.
·
رؤیا بیشتر به معنی فعالیت فکری مستقل از فعالیت عملی
بوده است و نه دیدن خواب خوش و شیرین که فرد در چند و چونش نقشی ندارد و بطور
خودپو صورت می گیرد.
4
و فعالیت بدون خلاقیت، کابوس است.
·
فعالیت اولا همیشه کم و یا بیش، آبستن خلاقیت است و
اصولا فعالیتی وجود ندارد که در روند آن و ببرکت آن اندیشه نوئی در زمینه مربوطه
تشکیل نشود و پس از تشکیل کم و بیش جامه عمل نپوشد.
·
انجام هر کاری برای بار اول به همین دلیل با انجام همان
کار برای بار پنجم بلحاظ کیفی تفاوت چشمگیری دارد.
·
مگر اینکه سوبژکت عمل نه انسان، بلکه گا و خر باشد.
·
تازه در آن صورت هم باید احتیاط به خرج داد.
·
چون جانوران نیز به احتمال قوی در اثر کار توسعه می
یابند.
·
انسان هم روزی خری بوده است.
·
گا و خر نیاکان انسان ها هستند و نه بیگانه با آنها.
5
و فعالیت بدون خلاقیت، کابوس است.
·
فعالیت ـ به فرض محال ـ حتی بدون خلاقیت، مثبت و رهگشا ست و نمی توان به
هیچ ترفندی آن را با کابوس در رابطه قرار داد.
·
مگر اینکه منظور از فعالیت فعالیت اجباری و یا در جهت خودستیزی باشد.
·
مگر اینکه منظور از فعالیت مثلا مثله کردن خویشتن خویش باشد.
·
و گرنه هر فعالیتی، فی نفسه سرچشمه دانش تجربی و دانش
نظری است و نتیجتا آبستن خلاقیت و نو آوری نظری و عملی است.
·
خلاقیت خود رهاورد کار است و نه چیزی مادر زادی.
6
و فعالیت بدون خلاقیت، کابوس است.
·
کابوس اما یکی از اختلالات خواب است که موضوع روانشناسی خواب است.
·
کابوس خواب وحشتناک و ناخوشایندی است که سیستم عصبی آدمی
را تحریک می کند و در نتیجه، آدمی به طور ناخودآگاه نسبت بدان واکنش عصبی نشان می دهد.
·
کابوس هم بسان رؤیا ریشه در رخدادها و سرگذشت های فردی و
یا نوعی آدمیان در روند زندگی دارد و در بعضی موارد
می تواند به فلج خواب حتی منجر شود.
·
کابوس نتیجه رخوت است و نه فعالیت فاقد خلاقیت.
·
رخوت می تواند رخوت جسمانی باشد و یا رخوت روحی و روانی
باشد که با رخوت جسمانی در پیوند دیالک تیکی قرار دارد.
·
کابوس روی هم رفته محصول گنداب روحی و روانی است که خود
انعکاس گنداب زیست و زندگی است.
·
اگر احیانا کسی بدون کمترین علاقه و آمادگی روحی و روانی
برده آسا به کاری واداشته شود، نتیجه آن هم گاهی می تواند کابوس باشد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر