۱۳۹۳ فروردین ۱۷, یکشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (111)

خردستیزی
اثری از پابلو پیکاسو
فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی

قسمت دهم
تلخیص راسیونالیته (اختصار تعقل)

 جان استوارت میل  
 ادامه

35
·        به نظر جان استوارت میل، «در چالش فکری جاری در حال حاضر بر سر این مسئله و موضوع، بطور کلی باید گفت که بنا بر طبیعت چیزها، نه ماده قادر به اثبات چند و چون آن چیزها ست، نه روح، نه زمان و نه مکان.
·        اگر احیانا شناختی راجع به چیزها در بین باشد، باید بواسطه الهام بی واسطه کسب شده باشد.»
·        (جان استوارت میل، «سیستم منطق عقلی و استقرائی»، جلد 1، ص 7) 

36
·        جان استوارت میل با توجه به تعالیم هامیلتون تأکید بر آن دارد که «ما بر طبق بهترین سیستم نظری موجود، راجع به طبیعت ـ چه جسم و چه روح ـ چیزی جز احساس های خود نمی دانیم.
·        احساس هائی که از اجسام نشئت می گیرند و بواسطه روح ادراک می شوند.
·        اگر احیانا چیزی یافت شود که به شناخت و یا به نحوه و نوع شناخت ربطی نداشته باشد، منطق است.»
·        (همانجا، ص 69)

37
·        امپیریسم پوزیتیویستی جان استوارت میل، بدین طریق بنا بر نظرات فلسفی خود فقط برای «الهام بی واسطه» اعتبار قائل می شود و علیرغم میل خود، فلسفه الهام را برسمیت می شناسد.
·        جان استوارت میل بنا بر منطق خود، وجود ماده و یا روح را غیر قابل اثبات می داند.
·        او بدین طریق، امپیریسم پوزیتیویستی را بنیان و اساس منطق فلسفی خود، استنباط هر چیز منطقی، پیوندهای مضامین، فرم ها و روندهای فکری، خصلت و گزینش مسئله گذاری ها  به مثابه «وصف فنی روش های فکری» می داند.
·        جان استوارت میل بعدها در نقد از فلسفه هامیلتون، مفهوم سوبژکتیویستی احساس را که مقوله اصلی فلسفه او ست، با وضوح بیشتری مطرح می سازد.
·     (جان استوارت میل، «سیری در فلسفه ویلیام هامیلتون و بحث راجع به مسئله اساسی فلسفه در آثار او»، ص 255، 393)

38
·        جان استورات میل در اینجا آشکارا به انکار  مفاهیم عام می پردازد.
·        (همانجا، ص 393)

39
·        امپیریسم پوزیتیویستی نه فقط پایه و اساس سیستم منطق را، یعنی آموزش استقراء را برجسته می کند، بلکه علاوه بر آن، نظرش را راجع به رابطه «چیزها» و «نام ها» تعیین می کند و طرح استنتاج (نتیجه گیری) نهائی را بر گذار از «جزئی به جزئی دیگر» محدود می سازد.
·        (جان استوارت میل، «سیستم منطق عقلی و استقرائی»، جلد 2، ص 142، جلد 1، ص 62، 221)

40
·        این درک جان استوارت میل از منطق در روند پیاده کردن عملی امپیریسم پوزیتیویستی ورشکست می شود:
·        سیستم منطق جان استوارت میل قادر به جدا کردن منطق از تئوری شناخت نمی شود.
·        تئوری شناخت او اما تلاش بر آن دارد که فرم ها و روش های منطقی را بطور بی واسطه از دانش تجربی استخراج کند، دانش تجربی ئی که بطور سوبژکتیف و تجربی تفسیر شده است.
·        در این واویلا اما خودویژگی چیزهای منطقی و ضمنا طبیعت و خودویژگی دانش ریاضی بی توضیح می مانند و نتیجتا بخشی از گنجینه منطق صوری بطور تاریخی فراهم آمده، گرد آوری شده و به میراث نهاده شده از سیستم جان استورات میل بدر رانده می شود.
·        و این درک از منطق او در جریان کار در زمینه سیستم منطق و باز انتشار آن به صورت سدی در راه توسعه و تکامل منطق صوری در می آید.

41
 برتراند آرتور ویلیام راسل (۱۸۷۲۱۹۷۰)
فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، و قرن بیستم
فعال صلح و خلع سلاح بریتانیایی
لیبرال، راسیونالیست، پوزیتیویست
مؤلف (در همکاری با وایتهد) اصول ریاضیات
در زمینه مقدمات ریاضی
یکی از مهمترین آثار قرن بیستم
از اساتید دانشگاه های زیر:
کامبریج، هاروارد، پکن، مدرسه اقتصاد لندن
برنده جایزه نوبل (1950)

·        به قول برتراند راسل، «ریاضیات در امپیریست های بریتانیائی از قبیل جان لاک و جان استوارت میل تأثیر چندانی نداشته است.
·        آنها چه بسا خصومت معینی نسبت به طرز نگرشی داشته اند که ریشه در ریاضیات داشته است.»
·        (برتراند راسل، «پوزیتیویسم منطقی»، در مجله «مروری بر فلسفه بین المللی»، شماره 11، ص 3)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر