۱۳۹۳ فروردین ۴, دوشنبه

چاله ها و چالش ها (455)

آیا دین افیون توده هاست؟
نویسنده: دکتر عبدالحسین شعبان
برگردان٬ توضیح و زیرنویس ها: احمد مزارعی
سرچشمه:
مجله هفته
http://www.hafteh.de

مسعود بهبودی

·        این سخنرانی حریف، شاید هم ترجمه آن، حاوی ایرادات جدی است.
·        آن را می توان مورد تحلیل همه جانبه قرار داد.

آیا دین تریاک(افیون) توده هاست؟

·        در  زمینه دین از علمای مارکسیسم ـ لنینیسم و از ورنر سپمن در دایرة المعارف روشنگری و احتمالا در مجله هفته پژوهش های علمی عمیقی و دقیقی منتشر شده است.

2
·        مارکس هرگز نگفته که «دین افیون توده است.»

2
·        مارکس بر آن بوده که دین دیالک تیک آه و افیون است.
·        تفاوت و حتی تضاد میان ایندو حکم (جمله) از زمین تا آسمان است.

3
·        نقل جمله ای بریده از متن مفصلی نمی تواند به معنی پژوهش علمی باشد.

4
·        دیالک تیک آه و افیون بدان معنی است که مذهب از سوئی به توده امید می بخشد، توده را به تداوم زیست ذلت بار، مقاومت و پیکار فرامی خواند (آه)  و از سوی دیگر تخدیر می کند و به تسلیم و کرنش وامی دارد. (افیون)  

5
·        انگلس با صراحت تام و تمام اعلام می کند که تمامی جنبش های انقلابی ضد فئودالی قرون وسطی زیر پرچم مذهب صورت گرفته اند.
   
زیرا ماتریالیسم بر سه طرح اساسی بنا شده است:
   وجود واقعی جهان و اینکه ماده بر فکر ارجحیت دارد و نه برعکس؛
 جهان قابل درک کردن است و
   اندیشه انعکاسی از واقعیت است
.

·        این نظر حریف هم ضمن داشتن ذراتی از حقیقت عینی دقیق نیست:

1
·        ماتریالیسم فلسفه است، جهان بینی است.
·        مکتب فلسفی ماتریالیسم به مسئله اساسی فلسفه پاسخ ماتریالیستی می دهد.

2
·        مسئله اساسی فلسفه به شرح زیر است:
·        آیا ماده بر روح و یا وجود بر شعور تقدم دارد و یا تأخر؟

3
·        ماتریالیسم (چه ماتریالیسم مکانیکی (ماتریالیسم فرانسه قرن 18)، چه ماتریالیسم متافیزیکی (ماتریالیسم فویرباخ)  و چه ماتریالیسم دیالک تیکی) ماده را بر روح و یا وجود را بر شعور مقدم می دانند.
·        مفهوم ارجحیت با مفهوم تقدم یکی نیست.

4
·        تقدم بدان معنی است که در دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور) نقش تعیین کننده در تحلیل نهائی از آن ماده (وجود)  است.

5
·        ضمنا روح و یا شعور بسان ماده و یا وجود عالی ترین مقوله فلسفی است و جفت دیالک تیکی ماده (و یا وجود) است و نمی توان آن را با فکر یکسان قلمداد کرد و گفت:

وجود واقعی جهان و اینکه ماده بر فکر ارجحیت دارد و نه برعکس

6
·        در مقوله فلسفی روح و یا شعور علاوه بر افکار، احساسات، عواطف، روندهای روحی و روانی،  مفاهیم، مقولات، تئوری ها، احکام، قوانین و قانونمندی های عینی و ذهنی و غیره تجرید می یابند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر