۱۳۹۳ فروردین ۶, چهارشنبه

نقل قول هائی از این و آن (146)


سرچشمه:
صفحه فیس بوک
نادره آزاد  
سنگزاد

مذهب برای عوام حقیقت است
برای خردمندان دروغ است
و برای حاکمان مفید است.

·        ما برای درک محتوای این جفنگ به تحلیل دیالک تیکی آن مبادرت می ورزیم:

1

·        قبل از هر چیز باید گفت:
·        بهتر آن است که هر چیز فی نفسه مورد بررسی قرار گیرد.
·        یعنی بی اعتنا به این و آن، بی اعتنا به سوبژکت.
·        یعنی بی اعتنا به عوام و خردمند و طبقه حاکمه و هیئت حاکمه

·        چرا و به چه دلیل؟

2
·        برای اینکه محتوای شناخت در اوبژکت شناخت است و نه در سوبژکت شناخت.
·        محتوای شناخت مثلا سیب در خود سیب است، در مولکول های شیمیائی خود سیب است و نه در چیننده، کارنده، خورنده، بوینده و یا خرنده سیب.
·        سیب باید بطور درخود، بطور فی نفسه بررسی شود تا شناخته شود. 

1
مذهب برای عوام حقیقت است

·        مذهب در آغاز بیانگر حقیقت تاریخی بوده است.
·        مذهب ایدئولوژی فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری بوده است.
·        مذهب به حفظ، تداوم و توسعه جامعه بشری خدمات بزرگی مبذول داشته است.
·        چون فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری را مذهب بهتر و رادیکال تر از هر ایدئولوژی دیگری توجیه کرده و مشروعیت بخشیده است، فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی ئی که برای آن بدیل و آلترناتیو بهتری وجود نداشته است.

2
·        مذهب به عنوان فرمی از شعور اجتماعی برای توده های مولد و زحمتکش، دیالک تیکی از آه و افیون بوده است:
·        مذهب هم توده را امید بخشیده، به تداوم زیست تحت شرایط ذلت بار و به مقاومت و پیکار برانگیخته است (آه).
·        مذهب ضمنا توده را تخدیدر کرده است، به تحمل شرایط تحمل ناپذیر، به تسلیم و رضا و کرنش و تمکین تشویق کرده است. (افیون)

3
·        مذهب روح و یا شعور شرایط بی روح است.

·        توده اما مذهب را به سیاق خود تعریف و تفسیر می کند:
·        توده منافع طبقاتی خود را در قالب (فرم) مذهب پر می کند.
·        مذهب در قاموس توده محتوای طبقاتی بکلی دیگری دارد.  
·        مذهب برای توده حربه ای دو لبه است:
·        دیالک تیک آه و افیون است.
·        دیالک تیک تفنگ و تریاک است.

4
برای خردمندان دروغ است.

·        مذهب برای خردمندان نه دروغ محض، بلکه فرمی از شعور (و یا روح به زبان فلسفی) است.
·        مذهب شعور وارونه و پادرهوا ست.
·        چون مذهب به مسئله اساسی فلسفه پاسخ ایدئالیستی و وارونه می دهد:
·        مذهب هستی مادی را مخلوق روح ماورای طبیعی و ماورای مادی می داند. 

5
 توماس مونتسر (1489 ـ 1525)
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او 
که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.

تندیس مونتسر و همسر رزمنده او
 
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر، به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست 
و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر آمد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد،  
معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال 1525 اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار گرفت 
و در 36 سالگی به دار آویخته شد.

و برای حاکمان مفید است.

·        مذهب برای طبقه حاکمه می تواند مفید باشد و یا مضر.
·        مذهب در قرون وسطی دو شقه شده بود:
·        شقه ای از آن به دفاع از فئودالیسم و وضع موجود می پرداخت.
·        شقه دیگر آن به مبارزه خونین بر ضد فئودالیسم و وضع موجود.
·        در آلمان جنگ های سی ساله دهقانان بر ضد فئودالیسم تحت پرچم مذهب بوده است و پرچمدار این رزم خونین راهبه ها و کشیشان سلحشور جسوری بوده اند که بر دار شده اند.

6
و برای حاکمان مفید است.

·        مذهب برای طبقه حاکمه ایدئولوژی است.
·        طبقه حاکمه همانقدر به مذهب و خرافه های مذهبی پای بند است که توده.
·        از این بابت تفاوتی میان توده و طبقه حاکمه وجود ندارد.

·        فرم یکی است.
·        ظرف یکی است.
·        محتوا و مظروف اما متفاوت و چه بسا حتی متضاد.

7
·        اعضای طبقه حاکمه از تجار تا خرده بورژوازی سنتی میلیون ها دلار از دارائی و درآمد خود را صرف خواندن نماز، قرآن و سفر حج و خیرات و مبرات برای اموات خود می کنند.

·        دیالک تیک غریبی به کار است:
·        از سوئی در نهایت قساوت توده دهقانی و کارگری را می چاپند و از سوی دیگر برای اموات خود خیرات و مبرات می دهند، برای آل عبا عزا می گیرند، سینه و زنجیر می زنند، از روی مین می گذرند و اشک می ریزند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر