سرچشمه:
صفحه فیس بوک
نادره آزاد
سنگزاد
مذهب برای عوام حقیقت است
برای خردمندان دروغ است
و برای حاکمان مفید است.
·
ما برای درک محتوای این جفنگ به
تحلیل دیالک تیکی آن مبادرت می ورزیم:
1
·
قبل از هر چیز باید گفت:
·
بهتر آن است که هر چیز فی نفسه
مورد بررسی قرار گیرد.
·
یعنی بی اعتنا به این و آن، بی
اعتنا به سوبژکت.
·
یعنی بی اعتنا به عوام و خردمند و طبقه
حاکمه و هیئت حاکمه
·
چرا و به چه دلیل؟
2
·
برای اینکه محتوای شناخت در اوبژکت
شناخت است و نه در سوبژکت شناخت.
·
محتوای شناخت مثلا سیب در خود سیب
است، در مولکول های شیمیائی خود سیب است و نه در چیننده، کارنده، خورنده، بوینده و
یا خرنده سیب.
·
سیب باید بطور درخود، بطور فی نفسه
بررسی شود تا شناخته شود.
1
مذهب برای عوام حقیقت است
·
مذهب در آغاز بیانگر حقیقت تاریخی
بوده است.
·
مذهب ایدئولوژی فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی برده داری بوده است.
·
مذهب به حفظ، تداوم و توسعه جامعه بشری
خدمات بزرگی مبذول داشته است.
·
چون فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده
داری را مذهب بهتر و رادیکال تر از هر ایدئولوژی دیگری توجیه کرده و مشروعیت بخشیده
است، فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی ئی که برای آن بدیل و آلترناتیو بهتری وجود
نداشته است.
2
·
مذهب به عنوان فرمی از شعور اجتماعی
برای توده های مولد و زحمتکش، دیالک تیکی از آه و افیون بوده است:
·
مذهب هم توده را امید بخشیده، به تداوم
زیست تحت شرایط ذلت بار و به مقاومت و پیکار برانگیخته است (آه).
·
مذهب ضمنا توده را تخدیدر کرده
است، به تحمل شرایط تحمل ناپذیر، به تسلیم و رضا و کرنش و تمکین تشویق کرده است. (افیون)
3
·
مذهب روح و یا شعور شرایط بی روح است.
·
توده اما مذهب را به سیاق خود
تعریف و تفسیر می کند:
·
توده منافع طبقاتی خود را در قالب (فرم)
مذهب پر می کند.
·
مذهب در قاموس توده محتوای طبقاتی بکلی
دیگری دارد.
·
مذهب برای توده حربه ای دو لبه
است:
·
دیالک تیک آه و افیون است.
·
دیالک تیک تفنگ و تریاک است.
4
برای خردمندان دروغ است.
·
مذهب برای خردمندان نه دروغ محض،
بلکه فرمی از شعور (و یا روح به زبان فلسفی) است.
·
مذهب شعور وارونه و پادرهوا ست.
·
چون مذهب به مسئله اساسی فلسفه پاسخ
ایدئالیستی و وارونه می دهد:
·
مذهب هستی مادی را مخلوق روح ماورای
طبیعی و ماورای مادی می داند.
5
توماس مونتسر (1489 ـ 1525)
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام
فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و
به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او
که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ
پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
تندیس مونتسر و همسر رزمنده او
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر، به جانبداری از جنبش قهرآمیز
رهائی بخش دهقانان برخاست
و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت و در صدد
ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر آمد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد،
معابد را منحل نمود و از آنها
سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال 1525 اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار
گرفت
و در 36 سالگی به دار آویخته شد.
و برای حاکمان مفید است.
·
مذهب برای طبقه حاکمه می تواند
مفید باشد و یا مضر.
·
مذهب در قرون وسطی دو شقه شده بود:
·
شقه ای از آن به دفاع از فئودالیسم
و وضع موجود می پرداخت.
·
شقه دیگر آن به مبارزه خونین بر ضد
فئودالیسم و وضع موجود.
·
در آلمان جنگ های سی ساله دهقانان
بر ضد فئودالیسم تحت پرچم مذهب بوده است و پرچمدار این رزم خونین راهبه ها و کشیشان
سلحشور جسوری بوده اند که بر دار شده اند.
6
و برای حاکمان مفید است.
·
مذهب برای طبقه حاکمه ایدئولوژی
است.
·
طبقه حاکمه همانقدر به مذهب و
خرافه های مذهبی پای بند است که توده.
·
از این بابت تفاوتی میان توده و طبقه
حاکمه وجود ندارد.
·
فرم یکی است.
·
ظرف یکی است.
·
محتوا و مظروف اما متفاوت و چه بسا
حتی متضاد.
7
·
اعضای طبقه حاکمه از تجار تا خرده بورژوازی
سنتی میلیون ها دلار از دارائی و درآمد خود را صرف خواندن نماز، قرآن و سفر حج و
خیرات و مبرات برای اموات خود می کنند.
·
دیالک تیک غریبی به کار است:
·
از سوئی در نهایت قساوت توده
دهقانی و کارگری را می چاپند و از سوی دیگر برای اموات خود خیرات و مبرات می دهند،
برای آل عبا عزا می گیرند، سینه و زنجیر می زنند، از روی مین می گذرند و اشک می
ریزند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر