۱۳۹۲ دی ۲۸, شنبه

نقل قول هائی از این و آن (66)



گاف سنگزاد

حسین
همه جا پارتی بازیه ، حتی اینجا
«هنرمند نمی تواند نقش منتقد را بازی کند.
 مگر اینکه گنجینه تئوریکی خارق العاده ای در اختیار داشته باشد:
  مثل برتولت برشت و یا سیاوش کسرائی باشد. »

·        یکی از ایرادات چشمگیر کسانی که با جهان بینی علمی آشنائی عمیق ندارند، گرفتاری در دام سوبژکتیویسم معرفتی (شناختین) است.

1
·        سوبژکتیویسم معرفتی هم از سوی فلسفه بورژوائی واپسین   نمایندگی، تبلیغ و عملی می شود و هم از سوی طرفداران استالینیسم.

2
·        نمایندگان سوبژکتیویسم معرفتی چیزی جز سوبژکت شناخت نمی جویند، نمی بینند و برسمیت نمی شناسند.
·        آنها در تحلیل و تفکر و تبادل نظر به جای تحلیل نظر ـ  به مثابه اوبژکت شناخت ـ به تحلیل و چه بسا حتی تخریب صاحب نظر ـ به مثابه سوبژکت شناخت ـ می پردازند تا سربلند و پیروز از چالش ایدئولوژیکی بیرون روند.   

3
·        مسئله اینجا اثر هنری، تولید و نقد آن است.
·        نظر ما این است که مولد اثر هنری در حد بضاعت نظری و اسلوبی خود می تواند آثار هنری را کم و بیش مورد تحلیل قرار دهد.
·        شاملو در مصاحبه با نورالدین سالمی می گوید که خودش معنی اشعارش را نمی داند، چه برسد به نقد آنها.
·        بهتر است که او به سراغ پاشائی نامی برود و از او بپرسد.

4
·        ما از هنر بطور کلی چیز زیادی نمی دانیم.
·        شما اثری از بهمن محصص را تحلیل کرده اید و ما منتشر کرده ایم.
·        ما هم باید همین اثر را و ضمنا تحلیل شما را مورد تأمل قرار دهیم.

·        شاید بگویید که طرفدار اختصار در بیان اندیشه هستید.
·        روش بدی نیست.
·        ولی مقایسه ضرر ندارد تا ببینید که اثر هنری واحدی در آئینه ضمیر هنرمند و بی بهره از هنر با چه تفاوت هائی منعکس می شود.

5
·        سیاوش کسرائی از آن رو به عنوان یکی از افراد با صلاحیت برای نقد آثار هنری نام برده شد که ما بر تحلیل هائی از سیاوش متاتحلیل هائی نوشته ایم و دیده ایم که چه بضاعت نظری و اسلوبی غول آسائی دارد.
·        جایش بشدت خالی است، هم در دل ما و هم در جهان ما.

·        و گرنه ما حتی معنی مفهوم پارتی بازی را بلد نیستیم، چه برسد به کاربست آن.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر