۱۳۹۲ دی ۲۷, جمعه

نقل قول هائی از این و آن (63)


تا هست ز خوب و بد در کیسه من نقدی
در کوی جوانمردی عیار نخواهم شد.  
گاف سنگزاد

·        تا زمانی که من آمیزه ای از خیر و شر باشم، سردسته و سرلوحه جوانمردان (عیار)  نخواهم شد.

1

·        شاعر دچار این توهم بوده، که می توان مظهر خوبی مطلق شد و از هر بدی بری و مبرا.
·        او عملا دیالک تیک خیر و شر را تخریب می کند و در سنت مانی پیامبر به دوئالیسم خیر و شر (خوب و بد) می رسد.
·        واژه فلسفی برای دوئالیسم، منیچه ئیسم (مانیگروی به زبان احمد  کسروی) هم است.

2
·        خیر و شر اما مثل هر چیز دیگر، در جامعه بشری در تحول مدام اند.
·        خیر و شر چه بسا با تحولات اجتماعی به یکدیگر بدل می شوند:
·        برده سازی همنوع در جهان باستان و «داشتن خیل غلامان»  در قرون وسطی ایران (آثار سعدی و حافظ)  فضیلتی محسوب می شد.
·        اما همان کرد و کار در عصر جدید و در فلسفه روشنگری و در فلسفه کلاسیک بورژوائی و بویژه در قاموس مارکسیسم ـ لنینیسم عیب بزرگی است.

3
·        موضع ایدئولوژیکی شاعر در این بیت، نمونه ای از دیالک تیک ستیزی است که امروزه فلسفه بورژوائی واپسین با کر و فر تام و تمام تبلیغ و نمایندگی می کند.

4

·        این ضمنا نوعی خردستیزی (ایراسیونالیسم) است که شاعر در لفافه عرفان اشاعه می دهد.

5
·        هرگز کسی نمی توان یافت که مظهر خوبی مطلق باشد و از هر بدی بکلی بری.

·        همه چیز در هستی فقط و فقط در داربستی دیالک تیکی وجود دارد:
·        مطلق همیشه با نسبی دست به گریبان است،
·        خیر همیشه با شر.
·        زیبائی همیشه با زشتی.
·        عقل همیشه با جهل.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر