سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن
محصص
تحلیلی از شین میم شین
·
عناصر متشکله اصلی این اثر بهمن
محصص را حسین رزاقی برشمرده اند که در بخش پیشین منتشر شده است.
·
بیشک بدون ابراز نظر از سوی ایشان،
ما نمی توانستیم نظری در زمینه این اثر بر
زبان رانیم.
·
سیر و سرگذشت کرد و کار ها در جامعه
بشری هم از همین قرار است.
·
اشاره یکی به نکته ای، چه بسا به
مثابه تلنگری در کارگاه ضمیر دیگری بکار می افتد و اثر مهمی از طراز «کاپیتال» تحریر
می یابد.
·
نقش مؤثر انگلس در زندگی پربار و خلاق
مارکس به احتمال قوی از این لحاظ و نظر نیز بوده است.
·
یاد خروشان دایرة المعارف سیار
پرولتاریا به یاد باد!
·
ما با نگاهی به این اثر از چپ به
راست شروع می کنیم:
1
·
تصویر اول این اثر، تصویر دختری است
با موهای مزین به نوارهای رنگارنگ و با
ماسک خوکی بر چهره.
·
شاید همین تصویر را بتوان جمع بندی
ئی از این اثر و از این جهان محسوب داشت:
·
تبیین محتوا و معنای این جمعبندی
را ما مدیون شاعری به نام برزین آذرمهر هستیم.
·
ایشان چندین ماه پیش، برداشت خود
از توطئه فرهنگی ـ استراتژیکی تمام ارضی طبقه حاکمه را در جمله موجز و مختصری با
سادگی و فروتنی خاصی تقطیر کرده بودند:
·
طبقه حاکمه هر آنچه را که حیوانی
است، به عالم انسانی رخنه داده است. (فرمولبندی
به مضمون)
·
به عبارت دیگر، بنی آدم، آدمیت زدائی
شده و به کپیه مو به موی کرد و خوی جانوران پرداخته است.
·
ما بعد به این موضوع برمی گردیم تا
اندیشه شاعر را دقیقتر و عمیقتر پی جوئی کنیم.
2
·
تصویر دوم نشاندهنده زنان زیبائی است
که پائین تنه شان لخت است و واژه سکس بر باسن شان نگاشته شده است، زنانی که کمترین
شباهتی به یکدیگر ندارند.
·
کالا واره اند و برای سلایق مختلف تولید
شده اند و عرضه می شوند.
·
چون «گروهی آن، گروهی این پسندند.»
·
در داد و ستد کالا، تعیین کننده
مشتری است!
·
حق همیشه با مشتری است!
·
شاید محصص قصد تبیین همین ایده را
هم داشته است:
·
کالای سکس در تنوعی شگفت انگیز تولید
و توزیع می شود.
·
مسئله در این زمینه، دقیقا و موشکافانه بررسی،
تئوریزه و عملی شده است.
·
چیزی از قلم نیافتاده است.
·
برای هر سنی، هر سلیقه ای، هر تعلق
طبقاتی، ملی، مذهبی، ایدئولوژیکی و غیره کالای سکس درخور تولید شده و به وفور عرضه
می شود.
3
·
تصویر سوم، سمبل انتزاعی رسانه های
تمام ارضی است که به تولید کالای پرمشتری سکس اختصاص یافته است، سخن از تولید
انبوه سکس است:
·
بسط و تعمیم این سمبل انتزاعی می
تواند رادیو، تلویزیون، کامپیوتر، سینما، تئاتر و غیره باشد.
·
تولید و توزیع سکس البته فراتر و
متنوع تر از اینها ست.
·
چون سکس بصور مختلف دیگری نیز از
دیرباز تولید و توزیع شده است:
·
به شکل کتاب، مجله، روزنامه، فاحشه
خانه، تابلوی نقاشی و غیره.
4
·
تصویر چهارم، تصویر موتورسواری است
همراه با زن لخت زیبائی.
·
در کشور رؤیاها به وفور می توان به
این جور چیزها برخورد کرد.
·
ثروتمند ترین هنرپیشه ها، خواننده
ها و مشاهیر بین المللی به این ترفندها و طریق ها هم برای رسانه ها موضوع می تراشند
و آوازه بیشتری در می کنند.
·
سکس در جهان کنونی، فقط سکس خالی نیست.
·
سکس چاشنی هر چیز از فیلم تا ورزش،
از مد تا موزیک، از تبلیغ کالاهای صنعتی تا تبلیغ کالاهای ایدئولوژیکی، از تبلیغ
ایده فلسفی تا تبلیغ استیل زندگی است.
·
شاید منظور بهمن محصص همین تنوع چشمگیر
کاربست سکس هم بوده است.
5
·
عکس پنجم هم بیانگر پانک ها ست و
هم بیانگر مد مدرن همجنسگرائی است.
·
پانکیسم استیل زندگی جوانان چه بسا
متعلق به طبقه حاکمه است که از فرط نعمت و لذت به قهقرای ریاضت گریخته اند و از طریق
گدائی در خیابان ها، در بیغوله ها بسان جانوران زندگی می کنند.
·
همجنسگرائی را نباید فقط در رابطه جنسی
با همجنس خلاصه کرد.
·
در لفافه مد ایدئولوژیکی همجنسگرائی،
چه بسا آنتی کمونیسم و تئوری تفاوت و دیگر جنبه ها و جوانب ایدئولوژی طبقه حاکمه، بی سر و صدا و بطور غیرمستقیم تبلیغ
می شود.
6
·
تصویر ششم احتمالا بیانگر اشاعه
خرافه و شعبده است.
7
·
تصاویر بعدی، نشاندهنده شلیک و
انفجار و جنگ اند.
·
اکنون این سؤال به ذهن بیننده این
اثر محصص خطور می کند که چرا محصص در این هفت تصویر به تصویر جهان کنونی مبادرت ورزیده
است؟
·
قصد ابلاغ کدامین حقایق امور را بر
سر داشته است؟
·
ما برای پاسخ به این پرسش باید این
مسائل را دقیقتر و عمیقتر مورد تأمل قرار دهیم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر