سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
تحلیلی
از شین میم شین
آنان به مرگ وام ندارند
آنان فراز بام تهور
افراشتند
نام
·
معنی تحت اللفظی:
·
آنها بدهکار مرگ نیستند.
·
آنها بر فراز بام بی باکی، پرچم نام خویش برافراشتند.
·
سیاوش در این بند شعر، از تهور
خارق العاده طرفداران آوانتوریسم سخن می گوید و شگفتا که میان تهور
و جوانمرگی رابطه علی برقرار می کند:
·
می توان گفت که سیاوش دیالک
تیک علت و معلول را به شکل دیالک تیک تهور و مرگ بسط
و تعمیم می دهد.
·
سیاوش اما از سوی دیگر آنان را نامورترین
بی باکان قلمداد می کند.
·
سؤال اما این است که دلیل تحقیر زندگی و تجلیل مرگ از
سوی آوانتوریسم چپ و راست چیست؟
1
·
چون کسب و کار همه نمایندگان طبقات اجتماعی واپسین تحقیر
زندگی و تجلیل مرگ بوده و کماکان است.
·
در آستانه شروع جنگ جهانی اول همه نمایندگان بورژوازی
واپسین از ویتگنشتاین یا توماس مان جوان ستایشگر سینه چاک مرگ بوده اند و تحقیر کنندگان شورمند زندگی.
·
وبگتشتاین حتی
داوطلبانه به جبهه رفت و از دیدن مخالفت سربازان با جنگ و کشتار امپریالیستی دچار
دپرسیون گشته بود و چیزی نمانده بود که دست به انتحار بزند.
·
باید در روند تحلیل این شعر دلایل سیاوش را بشنویم:
2
آنان
تا آخرین گلوله خود جنگیدند
آنان
با آخرین گلوله خود مردند
·
دلیل تهور آنان، جنگیدن تا آخرین
گلوله و خودکشی با آخرین گلوله است.
·
اکنون این سؤال پیش می آید که چرا طرفداران آوانتوریسم تا
آخرین گلوله می جنگند و با آخرین گلوله می میرند؟
·
این دو پدیده را هرگز نمی توان با مقوله «تهور» توضیح داد.
3
·
بر خلاف تصور سیاوش،
تار و پود وجود طرفداران آوانتوریسم را نه تهور،
بلکه ترس فرا گرفته است:
·
ترس غریزی، ترس عقلی و ترس طبقاتی.
الف
·
ترس از شکنجه ددمنشانه (غریزه
اجتناب از عذاب)
ب
·
ترس از لو دادن یاران و رسوای خاص عام گشتن.
·
یعنی نقش بر آب گشتن دیالک
تیک وسیله و هدف
·
یعنی دیالک تیک شهادت و نام آوری
·
دیالک تیک فنای جسمی و بقای معنوی
ت
·
ضمن عقیم ماندن امر مقاومت (ترس
عقلی)
پ
· بی دورنمائی تاریخی ـ طبقاتی و ترس از مارش پیروزمند پرولتاریا (ترس طبقاتی)
4
·
آنچه تهور می نماید،
دیالک تیکی از ترس است.
·
سیاوش داناتر و تیزبین تر از آن است که از این حقیقت امر بی
خبر باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر