فصل
پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
دوم
هاله
دوگانه ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین
نطفه
های نظری پوزیتیویسم و فلسفه حیات
نفی
و انکار فلسفه خرد دیالک تیکی
بورکه،
فریدریش شله گل، نوالیس، اشلایرماخر
1
·
در ایدئالیسم فلسفه بورژوائی
واپسین تداوم ایدئالیسم پیشین از سوئی پرده پوشی و از سوی دیگر مطلق می شود.
2
·
در گرایش اصلی فلسفه بورژوائی
واپسین از خطوط گسست آن از تفکر کلاسیک بورژوائی، شکافی میان آن و تفکر کلاسیک بورژوائی
پدید آورده می شود.
·
آن سان که هاله دوگانه ای تشکیل می
یابد:
الف
·
هاله اول آنجا ست که فلسفه
بورژوائی واپسین حساب خود را از تفکر کلاسیک بورژوائی جدا می کند و در روابط مهم
بر ضد آن موضع می گیرد و دیگر نمی خواهد که ایدئالیسم باشد.
ب
·
هاله دوم آنجا ست که فلسفه
بورژوائی واپسین فلسفه ای ایدئالیستی است و میراث کلاسیک بورژوائی را و یا گشتاور
مجزائی از آن را تداوم می بخشد.
3
·
این هاله دوگانه را مجموعه ایدئالیسم
بورژوائی واپسین در خود دارد.
4
·
در جریانات، مکاتب و نظریات منفرد
در دوره ها و مراحل مختلف، هر دو هاله یاد شده بطرزی ناهمگون نمودار می گردند و به
نحو بغرنج و تمایزمندی با یکدیگر مرتبط اند.
5
·
با گرایش مخالف، یعنی با بازتولید ایدئالیسم
آشکار و عریان، این هاله دوگانه نه مغلوب می گردد و نه رشته پیوند آندو پاره می
شود.
6
·
پرورش فرقه های احیا و نوتفسیر شده
ی ایدئالیسم پیشین در رنسانس ایدئالیستی در نقطه عطف قرن، بر نقد میراث فلسفی از
دوره کلاسیک بورژوائی (در خود فلسفه پرورش یافته نیز) سرپوش می گذارد.
·
اما همزمان هاله ای تحکیم می شود که
گویا احیای ایدئالیسم برای مقابله با پوزیتیویسم و فلسفه حیات ضرورت داشته است.
7
·
در گذار از فلسفه کلاسیک بورژوائی به
فلسفه بورژوائی واپسین ـ و گذار به ایدئالیسم نوسازی شده آن ـ خصوصیات ایدئالیسم در
حال تشکیل بورژوائی واپسین نمودار می گردند و در پیدایش خصوصیت نظری و تاریخی خاص آن،
می توان هاله چسبیده بدان را تعیین کرد.
·
این گذار در چهار مرحله صورت می
گیرد، چهار مرحله ای که به یکدیگر تنیده اند و هرازگاهی ـ ولی نه همیشه ـ نسبت به
یکدیگر مرزبندی می کنند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر