در گام، بعدی
داریوش لعل ریاحی
داریوش لعل ریاحی
به آقای رییس جمهور ِ منتخب مردم
در گام ، بعدی
اگر یاس در تیرگی ، می دمید
اگر تیغ را دسته اش می برید
اگر باز بر پا نمی گشت ، دار
به امضای قضات ِ بی اختیار
اگر بند و زندان و حصری نبود
اگردرب ِآن را کسی می گشود
اگر دولت ما ، یکی بود و بس
توان داشت تا بشکند این قفس
اگر دست ِ هر خود سری بسته بود
ز تحریم دیگر نمی برد سود
اگر خنده های خوشش را ظریف
به پیش ِ تو می زد به جای حریف
نمی بود ما را ، جز این انتظار
که آن وعده ها می شود برقرار
در آغوش ِ این مردم ِ پاک باز
دروغ و دغل را نباشد ، نیاز
اگر باور ِ خود بگیرید راست
گذر گاه ِ مقصود را ، یک خداست
اگر معنی زندگی بودن است
اگر عشق سر فصل روییدن است
به جز قلب مردم ، نجو قلب کس
تو را بر گزیدند ..... فریاد رس
ششم آذر 1392
Dlr1266@hotmail.com
در گام ، بعدی
اگر یاس در تیرگی ، می دمید
اگر تیغ را دسته اش می برید
اگر باز بر پا نمی گشت ، دار
به امضای قضات ِ بی اختیار
اگر بند و زندان و حصری نبود
اگردرب ِآن را کسی می گشود
اگر دولت ما ، یکی بود و بس
توان داشت تا بشکند این قفس
اگر دست ِ هر خود سری بسته بود
ز تحریم دیگر نمی برد سود
اگر خنده های خوشش را ظریف
به پیش ِ تو می زد به جای حریف
نمی بود ما را ، جز این انتظار
که آن وعده ها می شود برقرار
در آغوش ِ این مردم ِ پاک باز
دروغ و دغل را نباشد ، نیاز
اگر باور ِ خود بگیرید راست
گذر گاه ِ مقصود را ، یک خداست
اگر معنی زندگی بودن است
اگر عشق سر فصل روییدن است
به جز قلب مردم ، نجو قلب کس
تو را بر گزیدند ..... فریاد رس
ششم آذر 1392
Dlr1266@hotmail.com
سرچشمه :
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
مسعود بهبودی
·
شعر زیبائی است که بلحاظ فرم و
ساختار و صنعت شعر رد خور ندارد.
·
این خود چیز کمی نیست و دستکم
گرفتنش در این واویلا خطای کمی نیست.
·
چون هر ننه مرده ای ببرکت فیس بوک
و وبلاگ و غیره دعوی شاعریت دارد و کسی هم جلودارش نیست.
·
حتی اگر توصیه ای از پیشکسوتی از
قبیل فروغ را یادآور شوی، از تندبار توهین مصون نخواهی ماند.
·
ما این شعر شاعر را نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم تا ابهاماتی
که در فرمولبندی شاعر به چشم می خورد، بلکه رفع شوند:
1
در گام، بعدی
·
احتمالا منظور شاعر، گام بعدی
بوده:
·
گام بعدی پس از پایان انتخابات
کذائی
·
2
به آقای رییس جمهور ِ منتخب مردم
·
رسانه های امپریالیستی بعضی مفاهیم و احکام را از مغز و محتوا تهی می کنند و
از بس تکرار می کنند که حتی به شاعرجماعت امر مشتبه می شود و فریب ظاهر قضایا را
می خورند و لذا از انتخابات دموکراتیک دم می زنند.
·
مردم اصلا هر ننه مرده ای را که از
صافی شورای برگزیده طبقه حاکمه بگذرد، به هر دلیلی هم که باشد، « انتخاب» می کنند.
·
این ولی بزعم حکیم الحکما ـ شیخ
شیراز ـ «صورت زیبای ظاهر» است و چه بسا حتی فرم (صورت) نیست، بلکه فرمالیته بی غش و غل است:
·
با همین ترفند حتی جانی بالفطره ای
از قبیل حجة السرمایه هیتلر و موسولینی و غیره «انتخاب» شده اند.
·
با طناب فرم بر چاه ارزیابی ها
اندر شدن، ساده لوحانه است.
·
طبقه حاکمه هر نفکسکشی را بدون کمترین
بهانه حتی قلع و قمع می کند، ضمن تحمیق عمیق توده، با وعده و وعید دنیوی و اخروی سر
خرد و کلان را شیره می مالد و بعد «معرکه انتخابات آزاد و دموکراتیک» راه می اندازد،
معرکه ی تهوع آوری که یکی از آنها را حتی لعل ریاحی تحریم کرده بود.
·
روحانی ها منتخب مردم نیستند.
·
روحانی ها کهنسال ترین و رادیکال ترین
دشمنان مردم اند.
·
نمایندگان ارتجاع محض اند.
3
اگر یاس در تیرگی ، می دمید
اگر تیغ را دسته اش می برید
اگر باز بر پا نمی گشت ، دار
به امضای قضات ِ بی اختیار
اگر بند و زندان و حصری نبود
اگردرب ِآن را کسی می گشود
اگر دولت ما ، یکی بود و بس
توان داشت تا بشکند این قفس
اگر دست ِ هر خود سری بسته بود
ز تحریم دیگر نمی برد سود
اگر خنده های خوشش را ظریف
به پیش ِ تو می زد به جای حریف
نمی بود ما را ، جز این انتظار
که آن وعده ها می شود برقرار
اگر باز بر پا نمی گشت ، دار
به امضای قضات ِ بی اختیار
اگر بند و زندان و حصری نبود
اگردرب ِآن را کسی می گشود
اگر دولت ما ، یکی بود و بس
توان داشت تا بشکند این قفس
اگر دست ِ هر خود سری بسته بود
ز تحریم دیگر نمی برد سود
اگر خنده های خوشش را ظریف
به پیش ِ تو می زد به جای حریف
نمی بود ما را ، جز این انتظار
که آن وعده ها می شود برقرار
·
·
جامعه وارونه در این ابیات لعل
ریاحی، در نهایت زیبائی استه تیکی و هنری تصور و تصویر می شود:
·
به دلیل حکمفرمائی وارونگی، وعده
های «انتخاباتی» را نخست باید وارونه کرد،
تا ماهیت خود را بیرون ریزند:
·
وظیفه روشنگری علمی و انقلابی هم
جز این نیست:
·
وارونه کردن وارونه ها
4
5
در آغوش ِ این مردم ِ پاک باز
دروغ و دغل را نباشد ، نیاز
دروغ و دغل را نباشد ، نیاز
7
اگر باور ِ خود بگیرید راست
گذر گاه ِ مقصود را ، یک خدا ست
گذر گاه ِ مقصود را ، یک خدا ست
8
اگر معنی زندگی بودن است
اگر عشق سر فصل روییدن است
اگر عشق سر فصل روییدن است
به جز قلب مردم ، نجو قلب کس
تو را بر گزیدند، فریاد رس
9
اگر معنی زندگی بودن است
10
اگر معنی زندگی بودن است
اگر عشق سر فصل روییدن است
اگر عشق سر فصل روییدن است
به جز قلب مردم ، نجو قلب کس
تو را بر گزیدند، فریاد رس
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر