سرچشمه:
اخبار روز
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
مسعود بهبودی
« من غلام کسی نیستم. به من بگویید، حسین غلام»
(غلامحسین ساعدی)
« من غلام کسی نیستم. به من بگویید، حسین غلام»
(غلامحسین ساعدی)
1
·
خوب حالا چه فرق می کند که به تو به
جای «غلامحسین» بگویند، «حسین غلام» ؟
·
با جابه جائی کلمات اسم کسی که
تغییری در ماهیت او پدید نمی آید:
· اتفاقا می توان حتی نام «رهی» داشت و رها بود
و یا نام «رها» داشت و رهی بود.
·
تعیین کننده همیشه نه فرم و نمود
چیزها، بلکه محتوا و ماهیت آنها ست.
2
·
از همین جمله قصار ساعدی، فقر بینشی
ـ فلسفی او نعره می کشد:
3
·
این جور چیزها همان اداها و
اطوارهای آل احمدها و شاملوها و فرمالیست های فئودالی دیگر است.
4
·
با عرض پوزش، این چیزها قابل نقد
اند و نه قابل نقل.
5
·
این چیزها جزو معایب بینشی چشمگیر
«معماران روح جامعه» (برشت) بی سر و سامان اند و بهتر است که نقد و نفی شوند.
6
·
آل احمد هم در «مدیر مدرسه» به
تقلید فرمالیستی از قهرمان ضد قهرمان « بیگانه» آلبر کامو، قهرمان خود را با سیگار
بر لب وارد دفتر رئیس فرهنگ می کند و در سنت کامو با کر و فر تام و تمام دست به
عوامفریبی می زند:
·
بدین طریق تضادهای طبقاتی جامعه تا
حد تضاد واره رئیس فرهنگ و معلم تنزل می یابند و عملا مسخ و مثله و مخدوش و فراموش
می شوند.
7
·
خوب حالا چه فرقی دارد، اگر کسی
سیگار بر لب وارد دفتر رئیس فرهنگ شود و یا مثل آدم عادی و معمولی؟
8
·
چه مسئله ای با این ادا و اطوارهای
فئودالی ـ خرده بورژوائی حل می شود؟
9
·
آیا این، کاریکاتور همان طغیان بی
محتوای کاموئیستی از طریق خودستیزی (حتی انتحار) بر ضد پوچی بورژوائی واپسین نیست؟
10
·
پژوهش خسرو باقرپور فقط بلحاظ معرفی
آثار و بیوگرافی دست و پا شکسته ساعدی ارزشمند است.
·
و گرنه خواننده راجع به جایگاه
اجتماعی ساعدی و محتوای کار و آثار او چیزی از این پژوهش دستگیرش نمی شود.
·
آثار ساعدی و هر کس دیگر بهتر است
که تحلیل دیالک تیکی شوند تا جامعه بلکه بیانیدشد و درجا نزند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر