۱۳۹۲ آبان ۲۵, شنبه

چاله ها و چالش ها (375)

 
جمهوری خلق چین
سی سال سیاست رفرم و درهای باز
سرچشمه:
مجله هفته

شیدا عموئی
 از تهران خفه کننده
با سلام به دوستان مترجم و زحمتکش
این چه ترجمه ای است؟
چرا جملات مثل وحی و قطعنامه است؟
همبود یعنی چه؟
این ترجمه ها از سایت روشنگری مثل این است که مردم را خنگ فرض می کنند و خودشان را معلم.
با اینکه متون می تواند مفید باشد یا دستکم تیترشان اینطور است، متن چنان ضعیف و مدرسی است که آدم پشیمان می شود چرا اصلا وقت می گذارد و می خواند.
بریده بریده ترجمه نکنید تا بتوان آن را خواند.
امید آنکه نرنجید.

حبیب
با سلام

1
·        مفهوم «همبود» از دوستان دایرة المعارف روشنگری نیست

2

·        بانی این مفهوم ایرج اسکندری (مترجم کاپیتال کارل مارکس) می تواند باشد.

3
·        همبود  (اجتماع) برای واژه آلمانی «Gemeinschaft» بکار برده شده است که عامتر از مفهوم «جامعه» برای واژه آلمانی   «Gesellschaft»   است.

4
·        مفهوم همبود، جماعات ماقبل اجتماعی را نیز در برمی گیرد و چه بسا فراگیرتر از مفهوم جامعه است

5
·        آیه (وحی) و حکم علمی بلحاظ صوری (فرمال) شبیه یکدیگرند:
·        قولو لا اله الا الله تفلحوا (آیه، وحی) بظاهر فرقی با حکم «انقلاب لوکوموتیو تاریخ است!» ندارد

6
·        فرق ماهوی ایندو در آن است که اولی دگم (جزم) است، دومی حکم علمی است:

الف
·        اولی به محک پراتیک نخورده و اثبات نشده است.

ب
·        دومی برعکس، به محک انقلاب فرانسه، اکتبر، انقلاب علمی و فنی و غیره خورده است و تأیید و تصدیق تجربی شده است.

ت
·        در اولی شک و تردید روا نیست، ولی در دومی می توان و باید شک و تردید کرد و برای رفع تردید به محک پراتیک (عمل، آزمون، آزمایش، تجربه) زد.  

پ
·        فرق آیة الله با عالم (دانشمند) نیز نه بلحاظ صوری، بلکه بلحاظ ماهوی است:

ث
·        آیة الله آیاتش را از کتب مقدس می گیرد، عالم اما با تحمل زحمات عرقریز، از اعماق (ظلمات) واقعیت عینی بدر می کشد، در کوره پراتیک زندگی می آزماید و اثبات تجربی و نظری و منطقی می کند.

7
·        بدین طریق جواب ایراد شما به فرم نگارش دوستان مان هم داده می شود:  
·        آنها سخن خود را آیه گونه می نگارند، برای اینکه نه جفنگیات و لاطائلات، بلکه احکام علمی را بر زبان می رانند.  

8
·        هرکس ایرادی به ارزش حقیقت آنها دارد، می تواند اقامه دلیل کند و ثابت کند که می شد دقیقتر فرمولبندی کرد و یا ثابت کند که آنها باطلند و اصلا ارزش عملی ندارند.

9
·        ولی از اینکه صراحت دوستان خوشایند شیدا عموئی نیست، قابل فهم است.
·        کسان دیگر از قبایل دیگر هم آنها را معلم مآب نامیده اند، ولی ترجیح داده اند که    نوشته های شان را چه بسا بدون بردن نام منفور آنها در تارنمای خود درج کنند که خود اسباب سپاس است.
·        با عرض معذرت
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر