سیاوش
کسرائی
( 1305 ـ 1374) (اصفهان ـ
وین)
تحلیلی
از شین میم شین
آیا دوباره دستی
از برترین بلندی جنگل
از دره های تنگ
ـ صندوقخانه های پنهان این بهار ـ
از سینه های سوخته صخره های سنگ
گلخارهای خونین خواهد چید؟
·
معنی تحت اللفظی:
·
آیا دوباره دستی در قله های جنگل و در دره های تنگ که
صندوقحانه های پنهان این بهارند، از سینه های سوخته صخره ها گلخارهای خونین خواهد
چید؟
1
·
تصاویر سیاوش در این بند شعر در عین زیبائی به اندوه
عظیمی سرشته اند:
·
دره های جنگل به صندوقخانه های پنهان بهار تشبیه می
شوند.
·
چرا و به چه دلیل؟
2
·
احتمالا به این دلیل که سیاوش شهدای سیاهکل را به در و
گوهر تشبیه می کند.
·
در و گوهری در هیئت گلخارهای خونین.
·
به همین دلیل است که او از صندوقخانه های بهار سخن می
گوید.
3
از سینه های سوخته صخره های سنگ
·
سیاوش در این تصویر احتمالا صخره های سنگ را هومانیزه (انسان
واره) می کند و یا حتی مادر واره تصور می
کند .
·
آن سان که انگار در سینه های شان فرزندان گل واره در حال
شیر خوردن اند، گل هائی که با گل های معمولی فرق دارند:
·
گل هائی که خار خونین دارند.
4
آیا دوباره دستی
از سینه های سوخته صخره های سنگ
گلخارهای خونین خواهد چید؟
·
سؤال این است که چرا سیاوش از واژه «دو باره» استفاده می
کند؟
·
احتمالا سیاوش با واژه «دوباره» نه فقط از غم
عظیم خویش در سوگ جوانان پرده برمی دارد، بلکه علاوه بر آن از نگرانی بحق خویش
نیز.
·
هراس سیاوش احتمالا از مد شدن و مطلق شدن شیوه معینی از
مبارزه و برباد رفتن بیهوده سرخترین گلهای خلق است.
·
هراس سرشته به اندوه سیاوش از چیده شدن لاینقطع گلخارهای
خونین از قله ها و صخره ها و دره ها ست.
آیا هنوز هم
آن میوه یگانه آزادی
آن نوبرانه را
باید درون آن سبد سبز جست و بس؟
·
سیاوش در این بند شعر منظور خود را از صراحت می گذراند و
حدس ما را تأیید می کند:
·
جست و جوی میوه یگانه آزادی در سبد سبز.
1
·
سبد سبز به احتمال قوی، تصور و تصویر دیگری از جنگل
سیاهکل است.
·
ضمنا جوانان فدائی به میوه های نوبر آزادی تشبیه می شوند
که در این سبد سبز جا داشته اند.
2
·
سؤال سیاوش حاوی اندوهی سرشته به یأس و هراس است.
·
سیاوش به احتمال قوی، از جو پسیکولوژیکی جامعه خبر دارد:
·
جو معروف به جو چریکی!
·
هراس سیاوش احتمالا از شکستی دیگر است.
3
·
سیاوش نتیجه منفی این شیوه مبارزه را حتی پیش بینی می
کند و یا حداقل حدس می زند.
·
به همین دلیل از کال ماندن «میوه یگانه آزادی»،
«نوبرانه» وارگی آن در سبد سبز سخن می گوید.
·
سخن سیاوش از تلاش عبثی دیگر، خطائی دیگر و شکستی دیگر
است.
·
از دست رفتن نیروهای مادی جنبش رهائی بخش، از ریخته شدن
خون گرانبهای بی جانشین از اندام ضعیف پیشاهنگ و به تأخیر افتادن هرچه بیشتر تولد خجسته آزادی.
·
اکنون بهتر می توان دید که سیاوش جوانان فدائی را خودی
تلقی می کند و نه بیگانه.
·
سرخ تلقی می کند و نه سیاه.
4
·
سیاوش ـ بی کمترین تردید ـ به دیالک
تیک پیشاهنگ و توده وقوف دارد و به اهمیت نقش پیشاهنگ در نبرد دشوار رهائی
بخش نیز.
·
دیالک تیک پیشاهنگ و توده بسط و تعمیم دیالک
تیک شخصیت و تاریخ (پله خانوف) است که خود به نوبه خود بسط و تعمیم دیالک تیک جزء
و کل است.
·
سیاوش ـ بی شباهت به همه شعرای خود خواه خرده بورژوا که
جوانان ساده دل را شیر می کنند و به جوخه های اعدام می فرستند و بعد در سوگ شان،
مرثیه ای بلند بالا می سرایند و نعره درد آنان را به حساب خود می گذارند و باد در
غبغب می کنند ـ از مرگ عزیزان خلق رنجی عظیم می برد.
با باد شیونی است
در بادها زنی است، که می موید
در پای گاهواره این تل و تپه ها
غمگین زنی است که لالایی می گوید
1
·
در این بند شعر، اندوه عظیم شاعر از صراحت می گذرد و حدس
ما تأیید می شود:
·
تصورات و تصاویر سیاوش در این بند شعر آدمی را به یاد
شکسپیر می اندازد:
·
در مخیله شاعر باد حتی شیون بر لب دارد.
2
·
تصور و تصویر دیگر سیاوش غول آساتر است:
·
شاعر تل ها و تپه ها را به گاهواره ای تشبیه می کند و در
پای گاهواره مادر غمگینی را تصور و تصویر می کند که برای کودکان خفته در خون خویش
لالائی می گوید.
·
این تصورات و تصاویر شاعر بی نظیر و یونیورسال اند.
3
·
اکنون می توان به تفاوت و حتی تضاد شاعر توده ای توده ها
با شعرای طبقات اجتماعی واپسین پی برد:
·
سیاوش بی تردید این شعر را با اشک و اندوه سروده است.
·
اندوه از فدا شدن فرزندان خلق و افسوس از گزینش راهی خطا
و محکوم به شکست.
4
·
سیاوش بیشک می داند که فرم عمل نه پیشاپیش و بطور سوبژکتیف
در کله این و آن، بلکه در بستر جنبش واقعی توده ها رقم می خورد.
·
فرم فی نفسه حاوی هیچ معجزه ای نیست.
·
فرم به خودی خود حاوی هیچ قدرت جادوئی نیست.
·
فرم مبارزه در دیالک تیک
فرم و محتوا تعیین می شود، نه در کله خالی این و آن.
·
اندوه و افسوس سیاوش باید از این بابت نیز بوده باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر