بهروز خلیق
آیا بر
طبیعت، تاریخ، جامعه و اندیشه قوانین عامی حاکم است؟
سرچشمه :
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
میم حجری
سؤال دوم
آیا بر طبیعت، تاریخ، جامعه و اندیشه قوانین عامی حاکم
است؟
·
از همین سؤال نویسنده می توان به
سطح بسیار نازل و یا حتی به بی خبری مطلق ایشان از فلسفه بالاعم و دیالک تیک بالاخص
پی برد.
·
ایشان ظاهرا معنی مقوله «عام» را
نمی دانند.
·
عام به چه معنی است؟
1
·
عام عبارت است از وجه مشترک اوبژکتیف (عینی) گروهی از
اشیاء، خواص، روابط و روندهای منفرد واقعی و اوبژکتیف و یا تصاویر سوبژکتیف آنها.
·
مثلا وجه مشترک کلیه کارگران این است که آنها فاقد
مالکیت بر وسایل تولید اند و از این رو، ناچار به فروش نیروی کار خود به صاحبان
وسایل تولید اند.
·
این وجه مشترک همه کارگرها یک عام است که کارگران منفرد
را به کارگر ـ به مفهوم عام آن ـ بدل می سازد.
·
این سؤال نویسنده محترم ضمنا حاکی
از بی خبری مطلق ایشان از دیالک تیک عینی هستی است:
·
ایشان از دیالک تیک عینی منفرد ـ
خاص ـ عام بکلی بی خبر مانده اند، دیالک تیکی که در اثر دو جلدی نیک آئین توضیح
داده شده است و دانستنش برای هر چپگرائی از نان شب واجب تر است.
·
عام ایزوله و مجزا و تنها وجود
ندارد.
·
مثال:
·
درخت یک مفهوم عام است که در
برگیرنده همه انواع و اقسام درختان است.
·
مفهوم درخت یک مفهوم عام است.
·
مفهوم انتزاعی درخت فقط در کله آدم
ها وجود دارد.
·
ولی منشاء عینی دارد و گرنه نمی
توانست پدید آید.
·
بشر درختان مختلف را دیده، جنبه
های خاص و منفرد آنها را کنار نهاده و جنبه مشترک آنها را عمده کرده و به مفهوم
درخت رسیده است که با شنیدنش هزاران درخت به مخیله آدمی خطور می کند.
4
·
برای شناخت درخت باید از کله پا
بیرون نهاد و از مفهوم انتزاعی (مجرد) و
کلی درخت به سرو و سپیدار و صنوبر و غیره مشخص رسید.
·
بدین طریق دیالک تیک سرو و درخت و
یا دیالک تیک منفرد و عام تشکیل می گردد:
·
وقتی از عینیت دیالک تیک سخن می
رود، منظور همین است:
·
دیالک تیک عینی سرو و درخت، سپیدار
و درخت و الی آخر در آئینه ضمیر آدمی منعکس می شود و به شکل دیالک تیک ذهنی سرو و درخت
در می آید و پس از انجام عمل انتزاع (تجرید) دیالک تیک منفرد و عام تشکیل می گردد.
·
قوانین دیالک تیکی قوانین من
درآوردی نیستند، بلکه منشاء عینی دارند.
5
·
حال نویسنده محترم می تواند سرو را
در نظر گیرد:
·
مفهوم سرو نیز به نوبه خود مفهوم
عامی است.
·
چون در همین مفهوم سرو صدها نوع
مختلف سرو تجرید یافته اند.
·
بدین طریق است که به مفهوم خاص می
رسیم:
·
مفهوم سرو در برابر مفهوم درخت،
منفردی بیش نیست.
·
اما همان مفهوم سرو در برابر انواع
مختلف سرو، مفهوم عامی است.
·
مفهوم خاص همزمان حاوی عام و منفرد
است:
·
هم عام است و هم منفرد.
·
بسته به سیستم مختصات منفرد و یا
عام تلقی می شود.
·
به همین دلیل است که در فلسفه
مارکسیستی ـ لنینیستی از دیالک تیک منفرد ـ خاص ـ عام سخن می رود.
6
آیا بر طبیعت، تاریخ، جامعه و اندیشه قوانین عامی حاکم
است؟
·
حالا به بطلان این سؤال بهتر می
توان پی برد.
·
به قول نیک آئین هر دیالک تیکی یک قانون
است.
·
ذره ذره هستی در همه فرم های آن اعم
از طبیعت، جامعه و تفکر بر اساس دیالک تیک عینی قوام یافته است.
·
همان اتم غیر قابل مشاهده جولانگاه
دیالک تیک پروتون و الکترون، با بارهای مثبت و منفی است.
·
وقتی هر ذره هستی حتی بر قوانین دیالک
تیکی مبتنی است، اگر خیلی ساده همان دیالک تیک پروتون و الکترون، اکسیداسیون و
احیا، جذب و دفع و الی آخر را مورد انتزاع قرار دهیم به قوانین عام نمی رسیم؟
·
درست به همان سان که از انتزاع سرو
و سپیدار و صنوبر و غیره به مفهوم عام درخت رسیده بودیم؟
7
آیا بر طبیعت، تاریخ، جامعه و اندیشه قوانین عامی حاکم
است؟
·
علاوه بر همه این حقایق امور، اگر
هستی قانونمند نبود، آیا شناخت بشری می توانست حتی گامی به جلو نهد؟
·
کسی که از کتب علمی این و آن بطور
مکانیکی رونویسی می کند و برای اعوان و انصار بی سواد خود پوز می دهد، کمترین اطلاعی
از عالم علوم طبیعی حتی ندارد.
·
اگر چیزها، پدیده ها، سیستم ها و
روندهای طبیعی و اجتماعی و فکری فاقد قانونمندی های عینی باشند، تولید بطور کلی مختل
و محال می گردد.
·
آنگاه حتی نمی توان به تهیه نان شب
نایل آمد.
·
چون پیش شرط تبدیل گندم به نان،
درک و رعایت اکید قانونمندی های عینی مربوطه است:
·
به همین دلیل است که به خمیر،
خمیرمایه (میکروارگانیسم موسوم به هفه) تزریق
می شود تا مواد قندی تجزیه شوند و ببرکت تولید گاز کربنیک خمیر ور آید و پختن نان
و کلوچه امکان پذیر گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر