اثری از طراح ارجمند مجله هفته
فصل
دوم
مبارزه
بر سر فلسفه و «نا فلسفه»
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
ششم
معیار
مرزبندی فلسفه باید خرد و ناخرد (عقل و
جهل) باشد.
24
·
اگر تفاوتگذاری فلسفه بر اساس خرد و ناخرد مورد صرفنظر قرار گیرد، آنگاه سنت فلسفه خرد مردود شناخته می شود و محکوم می شود و یا
به سلیقه فلسفه «ناخرد» تحریف و تخریب می گردد.
25
اندره گلوکس من (1937)
فیلسوف و مقاله نویس ضد کمونیست
فرانسوی
از منتقدان توتالیتاریسم
·
آنگاه اعتبار
مارکس به لجن کشیده می شود و همراه با هگل، در ردیف «اربابان تفکر» قرار
داده می شود.
·
آنهم نه فقط بدستیاری امثال اندره گلوکس من در فرانسه.
·
(اندره گلوکس من، «اربابان تفکر»، 1977)
26
·
آنگاه در جهان فکری آلمان غربی به
مثابه عارضه مرضی بدستیاری اشلافر با شعار «رژه
رومانتیک های نوین» به جای هگل، نیچه کشف و نصب می شود.
·
(ه. اشلافر، «رژه رومانتیک های نوین»، روزنامه فرانکفورتر
الگماینه، ص 19، 1979)
27
اثری از طراح ارجمند مجله هفته
·
در فلسفه و در خارج از فلسفه، موضع فکری ئی کسب اهمیت می کند که بطور کلی به جهان فکری بورژوائی واپسین تعلق دارد و بر ضد فرم آغازین
آن هگل رزمیده است:
الف
·
«مرض زمان ما که دستخوش تردید گشته،
این است که شناخت ما شناختی سوبژکتیف است و این شناخت سوبژکتیف شناخت نهائی است.
ب
·
در حالیکه حقیقت در شناخت اوبژکتیف
(عینی) است و قاعدتا همه باید بر اساس شناخت اوبژکتیف سمتگیری کنند.»
·
(هگل، «مجموعه آثار
20 جلدی»، جلد 8، ص 79)
28
·
در حال حاضر، در این تزلزل و تردید، یعنی در این مطلق
کردن شناخت سوبژکتیف، دو جریان زیر به هم می رسند:
الف
·
«نا
فلسفه»ی فلسفی ئی که ناقوس مرگ فلسفه پس از مرگ
هگل را به صدا در می آورد.
ب
·
فلسفه «نا فلسفی» ئی که اسطوره سازی فلسفی
ـ حیاتی (بر طبق فلسفه حیات) و یا تفسیر پوزیتیویستی از
علم و انتقاد پوزیتیویستی از علم را به مثابه احیای
فلسفه و یا بازتولید فلسفه نمایندگی می کند.
·
مراجعه کنید به فلسفه حیات، پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
29
·
تئوری علمی ـ فلسفی ماتریالیسم
دیالک تیکی را که سوبژکتیف را در شناخت و عمل
در مشروط بودن عینی اش و در تاریخیت و اجتماعیتش درک
می کند، نمی توان تابع تز مرگ فلسفه پس از مرگ هگل تلقی
کرد.
30
·
تئوری علمی ـ فلسفی ماتریالیسم
دیالک تیکی پس از خاتمه و پایان عصر تفکر
کلاسیک بورژوائی، به مثابه نوع نوینی از شناخت فلسفی
و به مثابه نوع نوینی از توسعه شناخت فلسفی در
مقابل بدیل های دروغین «نا فلسفه» ی فلسفی و فلسفه ی «نا
فلسفی» به مثابه یگانه بدیل راستین گام به عرصه
تاریخ می نهد.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر