اثری از طراح ارجمند مجله هفته
فصل
دوم
مبارزه
بر سر فلسفه و «نا فلسفه»
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
ششم
معیار
مرزبندی فلسفه باید خرد و ناخرد (عقل و
جهل) باشد.
16
·
چالش هگل با «نا فلسفه» به مثابه ضد فلسفه و غیر فلسفه
ی فلسفی ـ عقیدتی (مبتنی بر فلسفه عقیده) و
امپیریستی (تجربه گرائی)، یعنی با بقایای فرم ها و
سرچشمه های فلسفه حیات و پوزیتیویسم در پیشتاریخ بی واسطه فلسفه مارکسیستی و
در چالش فلسفه مارکسیستی با تفکر بورژوائی واپسین
جاری می شود.
17
·
به همان سان که در دوره مد روز
گشتن خردستیزی و علم ستیزی رادیکال نئو رومانتیکی آغازین،
امروزه نیز با توجه به تداوم این چالش ها، چالش های هگل
در زمینه های زیر کسب اعتبار می کنند:
الف
·
مبارزه هگل بر ضد
تجلیل از «من» مجرد ویا انتزاعی ـ عام فقط بلحاظ ظاهر مشخص
ب
·
مبارزه هگل بر ضد مفهوم
منفصل از ضرورت (جبر) و دلبخواهی آزادی (اختیار)
·
مراجعه کنید به دیالک تیک جبر
و اختیار (دیالک تیک ضرورت و آزادی)
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
·
مبارزه هگل بر ضد
موضعگیری ئی که خلسه و وجد و حال را به جای مفهوم می نشاند.
پ
·
مبارزه هگل بر ضد
موضعگیری ئی که «عشق و اشتیاق تخمیر گشته» را به جای «ضرورت و یا جبر سرد پیش
تازنده» می نشاند.
·
(هگل، «فنومنولوژی
روح»،ص 13)
ث
·
مبارزه هگل بر ضد
موضعگیری ئی که «پایان مندی و ذهنیت (سوبژکتیویته) را به مقام چیزی مطلق اعتلا می
بخشد.»
·
(هگل، «مجموعه آثار دو
جلدی»، جلد دوم، ص 356)
18
·
این امواج نئو رومانتیکی بر جریان
مداوم تفکر بورژوائی واپسین دلالت دارند.
19
توماس مان (1875 ـ 1955)
نویسنده آلمانی
·
توماس مان در اوایل قرن، «حواشی شهرهای بزرگ» را لانه های این تفکر بورژوائی واپسین
می داند و به نام می نامد:
·
لانه های «جانیان رؤیا!»
20
·
وقتی این جریان تفکر بورژوائی واپسین مراکز فکری شهرهای بزرگ را اشغال می
کند، آنگاه همان سمتگیری فکری بطرز جانسخت تری بازتولید
و از نو کشف می شود.
21
·
توماس مان این روند و روال
را به شرح زیر به تبیین می نشیند:
اینجا پایان است.
اینجا یخبندان است.
اینجا خلوص است و هیچ نیست.
اینجا سماجت حاکم و فرمانروا ست.
اینجا رفتن تا نهایت است و بس.
اینجا تجلیل تردید آمیز از «من»، حاکم و فرمانروا ست.
اینجا جنون و مرگ
حاکم و فرمانروا ست.
(توماس مان، «با پیامبران»، «مجموعه آثار»، جلد 9، ص 296،
1955)
22
کارل هاینتس بورر (1932)
نویسنده و منتقد ادبی آلمانی
مؤلف آثار متعدد
·
در عصر حاضر تحریف قدیم و جدید تاریخ ایدئولوژی آلمانی دوباره مد شده است:
·
بورر در روزنامه «فرانکفورتر الگماینه»
اعلام می دارد:
·
«بالاخره باید به
تقسیم بندی سنت بزرگ ما بر اساس خرد و ناخرد (عقل و جهل) پایان داده شود.»
·
(کارل هاینتس
بورر، «روزنامه فرانکفورتر الگماینه»، 28. 4. 1979، آلمان ـ امکان فکری دیگر)
23
موریس مرلو پونتی (1908 ـ 1961)
فیلسوف و فنومنولوگ فرانسوی
·
این کپیه ی مو به موی همان
مطالباتی است که سال ها قبل از دیلتی، کرونر، باوملر و
هایدگر اعلام و اجرا شده و در فلسفه حیات فرانسوی
(اگزیستانسیالیسم) ژان وال، هیپولیت کوجف و مرلو پونتی پژواک و توازی خود
را باز یافته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر