مبارزه طبقاتی نفی مبارزه فردی و گروهی است
گروه پژوهش کارگری
سرچشمه:
مجله هفته
رضا حمیدی
آیا این گروه پژوهش کارگری اساسنامه هم دارد؟
فعالانش علنی هساتند یا مخفی؟
منظورش از این نوشته های تکراری و طولانی و خسته کننده
چیست؟
اینها همان نوشته های ملال آور کانون مدافعان را کپی می کنند و به
اسم گروه پژوهش کذائی منتشر می
کنند و از زمین و زمان هم طلبکارند.
بی هویتی شده آفت جنبش کارگری.
هر فردی بلند می شود و یک بیانیه می نویسد و در فضای بی
در و پیکر اینترنت
منتشر می کند و اسمش را می گذارد گروه پژوهش
لااقل یک اسم معمولی انتخاب می
کردی آقا جان!
سنگ بزرگ و نزدن؟
ربابه
·
سطر سطر این به اصطلاح «پژوهش» از دعاوی
ذهنی (ادعاهای سوبژکتیف) تشکیل یافته است.
·
خیال بافی محض است.
·
بازی دلبخوهی و ول انگارانه با
مفاهیم فلسفی است.
·
عنوان این مطلب حتی از هر نظر غلط
و مردود است.
عنوان مطلب
«مبارزه طبقاتی نفی مبارزه فردی و
گروهی است»
·
بنظر نویسنده مطلب، مبارزه طبقاتی
چیزی انتزاعی است و ربطی به مبارزات فردی و گروهی ندارد.
1
·
اگر او دو هفته در کارخانه ای،
شرکتی، مؤسسه ای و اداره ای کار کرده بود،
می توانست بنا بر شناخت تجربی خود به نادرستی
این عنوان پی ببرد.
2
·
این عنوان بلحاظ نظری نیز تق و لق
است:
·
هر کلی همیشه در دیالک تیک جزء و
کل وجود دارد و معنی کسب می کند:
الف
·
طبقه کلی است که از اعضای مربوطه به
مثابه اجزاء تشکیل می یابد.
مثال
1
·
اول حسن و حسین و و نرگس و نسرین
وجود دارند که یکی در شرکتی نیروی کارش را به ازای نان می فروشد، دیگری در کارخانه
ای و آن یکی در رختشوخانه ای.
2
·
مبارزه در حقیقت با مبارزه فردی آغاز می شود:
·
حسن و حسین و نرگس و نسرین به
تجربه از میلیونر گشتن صاحب سرمایه و دشواری زیست خویش با خبر می شوند (شناخت
تجربی) و به سطح نازل دستمزد و شرایط رنجبار محیط کار خود اعتراض می کنند.
3
·
فهم این پدیده مغز خارق العاده ای
نمی خواهد.
·
معلوم نیست که بعضی از پژهشگران اصلا
مغز خود را به زحمت می اندازند و یا «پژوهش» خود را از اینجا و آنجا رونویسی می
کنند.
4
·
بعد حسن و حسین و نرگس و نسرین در
ساعات استراحت با هم هماندیشی می کنند و بار دیگر اعتراض خود را نه بطور فردی،
بلکه همه با هم و یا گروهی مطرح می کنند.
·
آنها آنگاه مبارزه گروهی می کنند.
5
·
برای درک دلیل این کرد و کار هم
مغز خارق العاده ای لازم نیست.
·
حتی کودکان کودکستانی به تجربه
شخصی به دلیل آن پی برده اند:
·
اعتراض وقتی مؤثر واقع می شود که
دسته جمعی باشد.
6
·
توسعه و تکامل مبارزه از فردی به
گروهی و از گروهی به تمامکارخانه ای و از تمامکارخانه ای به تمامشهری و الی آخر
عادی ترین روند رشد مبارزات اجتماعی و طبقاتی بوده، است و خواهد بود.
*****
·
طبقه از سوی دیگر مفهومی عام است:
1
·
به همان سان که مفهوم درخت نتیجه
تجرید همه انواع مختلف درختان است، طبقه
نیز نتیجه تجرید و یا انتزاع همه برده داران، فئودال ها، بورژواها، برده ها،
کارگران، دهقانان و غیره است.
·
ولذا به مثابه مفهوم عام در دیالک
تیک منفرد ـ خاص ـ عام معنی و وجود دارد.
2
·
مفهوم درخت نیز مفهومی انتزاعی و
عام است و فقط در کله بنی بشر وجود دارد.
·
برای رسیدن از مفهوم عام و انتزاعی
درخت به درخت مشخص و مادی و عینی باید از کله بیرون آمد و به عالم سرو و سپیدار و
صنوبر و سیب و سنجد وارد شد.
·
یعنی به عالم درختان منفرد.
3
·
اما درخت منفرد سرو نیز خود در عین
حال در مقایسه و در رابطه با انواع مختلف سرو، یعنی پس از تجرید، می تواند مفهومی عام گردد و همه سروهای مختلف را در بر گیرد و ضمنا در مقایسه و در رابطه با
مفهوم درخت، منفرد باشد.
·
چنین چیزی را خاص می نامند که نسبت
به مفهوم بالاتر منفرد است و نسبت به مفهوم پایین تر عام.
4
·
اگر به جای مفهوم درخت مفهوم
مبارزه طبقاتی را بگذاریم، مبارزه گروهی مترادف با سرو (خاص) خواهد بود و مبارزه فردی مترادف با سرو و
سپیدار و غیره (منفرد)
5
·
وقتی گفته می شود که چیزها، پدیده
ها، سیستم ها و روندهای جامعه فقط و فقط بکمک فلسفه، قابل درک و توضیح اند، منظور
همین است.
·
کسی که از جهان بینی طبقه کارگر
(فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی) بی خبر است، اصلا نمی تواند منافع طبقه کارگر را درک
کند و توضیح دهد، رهبری طبقه کارگر پیشکش.
·
طبقه کارگر هرگز به دنبال هر کس
نمی افتد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر