۱۳۹۲ مهر ۲۷, شنبه

چاله ها و چالش ها (349)

مبارزه طبقاتی نفی مبارزه فردی و گروهی است
گروه پژوهش کارگری
سرچشمه:
مجله هفته

رضا حمیدی

آیا این گروه پژوهش کارگری اساسنامه هم دارد؟
فعالانش علنی هساتند یا مخفی؟
منظورش از این نوشته های تکراری و طولانی و خسته کننده چیست؟
اینها همان نوشته های ملال آور کانون مدافعان را کپی می کنند و به اسم گروه پژوهش کذائی منتشر می کنند و از زمین و زمان هم طلبکارند.
بی هویتی شده آفت جنبش کارگری.
هر فردی بلند می شود و یک بیانیه می نویسد و در فضای بی در و پیکر اینترنت منتشر می کند و اسمش را می گذارد گروه پژوهش
لااقل یک اسم معمولی انتخاب می کردی آقا جان!
سنگ بزرگ و نزدن؟

ربابه

·        سطر سطر این به اصطلاح «پژوهش» از دعاوی ذهنی (ادعاهای سوبژکتیف) تشکیل یافته است.
·        خیال بافی محض است.
·        بازی دلبخوهی و ول انگارانه با مفاهیم فلسفی است.
·        عنوان این مطلب حتی از هر نظر غلط و مردود است.

عنوان مطلب
«مبارزه طبقاتی نفی مبارزه فردی و گروهی است»

·        بنظر نویسنده مطلب، مبارزه طبقاتی چیزی انتزاعی است و ربطی به مبارزات فردی و گروهی ندارد.

1

·        اگر او دو هفته در کارخانه ای، شرکتی، مؤسسه ای و  اداره ای کار کرده بود، می توانست بنا بر شناخت  تجربی خود به نادرستی این عنوان پی ببرد.

2


·        این عنوان بلحاظ نظری نیز تق و لق است:
·        هر کلی همیشه در دیالک تیک جزء و کل وجود دارد و معنی کسب می کند:

الف

·        طبقه کلی است که از اعضای مربوطه به مثابه اجزاء تشکیل می یابد.

مثال

1

·        اول حسن و حسین و و نرگس و نسرین وجود دارند که یکی در شرکتی نیروی کارش را به ازای نان می فروشد، دیگری در کارخانه ای و آن یکی در رختشوخانه ای.

2

·         مبارزه در حقیقت با مبارزه فردی آغاز می شود:
·        حسن و حسین و نرگس و نسرین به تجربه از میلیونر گشتن صاحب سرمایه و دشواری زیست خویش با خبر می شوند (شناخت تجربی) و به سطح نازل دستمزد و شرایط رنجبار محیط کار خود اعتراض می کنند.

3
·        فهم این پدیده مغز خارق العاده ای نمی خواهد.
·        معلوم نیست که بعضی از پژهشگران اصلا مغز خود را به زحمت می اندازند و یا «پژوهش» خود را از اینجا و آنجا رونویسی می کنند.

4

·        بعد حسن و حسین و نرگس و نسرین در ساعات استراحت با هم هماندیشی می کنند و بار دیگر اعتراض خود را نه بطور فردی، بلکه همه با هم و یا گروهی مطرح می کنند.
·        آنها آنگاه مبارزه گروهی می کنند.

5


·        برای درک دلیل این کرد و کار هم مغز خارق العاده ای لازم نیست.
·        حتی کودکان کودکستانی به تجربه شخصی به دلیل آن پی برده اند:
·        اعتراض وقتی مؤثر واقع می شود که دسته جمعی باشد.

6

·        توسعه و تکامل مبارزه از فردی به گروهی و از گروهی به تمامکارخانه ای و از تمامکارخانه ای به تمامشهری و الی آخر عادی ترین روند رشد مبارزات اجتماعی و طبقاتی بوده،  است و خواهد بود.

*****

·        طبقه از سوی دیگر مفهومی عام است:

1

·        به همان سان که مفهوم درخت نتیجه تجرید همه  انواع مختلف درختان است، طبقه نیز نتیجه تجرید و یا انتزاع همه برده داران، فئودال ها، بورژواها، برده ها، کارگران، دهقانان و غیره است.
·        ولذا به مثابه مفهوم عام در دیالک تیک منفرد ـ خاص ـ عام معنی و وجود دارد.

2


·        مفهوم درخت نیز مفهومی انتزاعی و عام است و فقط در کله بنی بشر وجود دارد.
·        برای رسیدن از مفهوم عام و انتزاعی درخت به درخت مشخص و مادی و عینی باید از کله بیرون آمد و به عالم سرو و سپیدار و صنوبر و سیب و سنجد وارد شد.
·        یعنی به عالم درختان منفرد.

3

·        اما درخت منفرد سرو نیز خود در عین حال در مقایسه و در رابطه با انواع مختلف سرو، یعنی پس از تجرید، می تواند مفهومی عام گردد و همه سروهای مختلف را در بر گیرد و ضمنا در مقایسه و در رابطه با مفهوم درخت، منفرد باشد.
·        چنین چیزی را خاص می نامند که نسبت به مفهوم بالاتر منفرد است و نسبت به مفهوم پایین تر عام.

4

·        اگر به جای مفهوم درخت مفهوم مبارزه طبقاتی را بگذاریم، مبارزه گروهی مترادف با سرو (خاص)  خواهد بود و مبارزه فردی مترادف با سرو و سپیدار و غیره  (منفرد)

5

·        وقتی گفته می شود که چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای جامعه فقط و فقط بکمک فلسفه، قابل درک و توضیح اند، منظور همین است.
·        کسی که از جهان بینی طبقه کارگر (فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی) بی خبر است، اصلا نمی تواند منافع طبقه کارگر را درک کند و توضیح دهد، رهبری طبقه کارگر پیشکش.
·        طبقه کارگر هرگز به دنبال هر کس نمی افتد. 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر