اثری از حسین رزاقی
پروفسور
دکتر ویلهلم گیروس
برگردان
شین میم شین
تئوری هنر بورژوائی واپسین
1
·
علوم و فلسفه بورژوائی پس از گوته،
هگل و دموکرات های انقلابی، هیچ سیستم کامل بزرگی در زمینه تئوری هنر پدید نیاورده
اند و چیز ماهیتا جدیدی ارائه نداده اند.
2
·
نتیجه خصومت با تشکیل سیستم فلسفه کلاسیک
آلمان، پوزیتیویسم و امپیریسم فلسفه ستیز بوده است.
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم،
امپیریسم (تجربه گرائی) در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
3
·
هرگز کسی در این میان به تعمیم های
جسورانه خطر نکرده است.
4
·
موضع موسوم به هنر برای هنر به
مثابه تئوری هنری عقیم و بی ثمر از آب درآمده است.
5
·
برای اینکه تئوری هنر برای هنر،
هنر را از واقعیت عینی منفصل می سازد و به انکار پیوندهای قانونمند میان هنر و
واقعیت عینی می پردازد.
6
فریدریش نیچه (1844 ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک آلمانی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین
·
سمتگیری جدید در تجزیه و تحلیل
نظری هنرها با فریدریش نیچه آغاز می شود.
7
·
نیچه با تیپولوژی تاریخی ـ فرهنگی
شروع به کار می کند.
·
(تیپولوژی به علم تیپ ها و انواع پسیکولوژیکی
اطلاق می شود. مترجم)
8
·
تیپولوژی نیچه مبتنی بر آنتاگونیسم
هنری انتزاعی و متافیزیکی میان عوامل دیونیزیکی و اپولینیکی است.
·
(دیونیزیز: رب النوع می و مستی و حاصلخیزی در
یونان باستان
·
اپولو: رب النوع هنر شعر یونان و
روم. مترجم)
9
·
نیچه مدعی نقش مسلط قوای غریزی در
هنر است.
10
·
بعد از نیچه انبوه بی پایانی از
ادبیات تیپولوژیکی بسان قارچ از هر جا می رویند و هنرها را به قراین (جفت های) متضاد
تقلیل می دهند:
الف
فریتس اشتریش (1882 ـ 1963)
گرمانیست آلمانی
ـ سوئیسی
مؤلف آثار متعدد
·
فریتس اشتریش از فرم باز و بسته
سخن می گوید.
ب
·
ه. گوندولف از روانگذشت آموزشی و
اولیه
ت
·
ه. وولف لاین از خطی و نقشی (قابل
نقاشی)
پ
اوسوالد اشپنگلر (1880 ـ 1936)
فیلسوف تاریخ، مورخ فرهنگ و نویسنده مرتجع آلمان
از تدارک بینندگان معنوی ناسیونال ـ سوسیالیسم
مؤلف «اضمحلال غرب» و آثار دیگر
توینبی و بورکناو تحت تأثیر او قرار داشته اند.
·
اوسوالد اشپنگلر از اپولینیکی ـ
فاوستی
ث
چارلز پرسی اسنو (1905 ـ 1980)
نویسنده و عالم انگلیسی
مؤسس تز دو فرهنگ
·
چارلز پرسی اسنو
·
از تندیسی (پلاستیکی) ـ موزیکی (موسیقیائی)
·
از آگاه و نا آگاه
·
از علمی و هنری
ج
·
برخی ها از تربیتی و رسالتی (پیامبرانه) و الی آخر.
11
·
همه این طرح های ذهنی اولیه از
زوال بینش تاریخی بورژوازی حکایت دارند.
12
·
هر مؤلفی می کوشد که طرح ذهنی اولیه
خود را در مسائل مربوط به همه دوران ها صرفنظر از شرایط تاریخی خاص آنها پیاده
کند.
13
کارل
گوستاو یونگ (1875 ـ 1961)
روانپزشک
سوئیسی
روانشناسی
تحلیل
یونگ
را در کنار زیگموند فروید از پایهگذاران روانکاوی می دانند.
·
این حقیقت امر در مورد تشبثات روان
شناسی ژرف یونگ و آدلر نیز مصداق دارد.
14
·
یونگ و آدلر بی کمترین اعتنا به
شرایط اجتماعی و تاریخی کارآگاهانه به دنبال به اصطلاح فرم های اولیه موجود در
تصورات هنرمندان می گردند، تصوراتی که گویا از دیر زمانی در ناخودآگاه آنان خفته
اند و از اعماق برمی خیزند و در صور و البسه متفاوت بالا می آیند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر