پروفسور
دکتر ویلهلم گیروس
برگردان
شین میم شین
تئوری های هنر
در قرون وسطی
·
تئوری های هنری رایج در دوران فئودالی در اروپا بسان
مجموعه براهین ارزشی استه تیکی، بخشی از دگماتیک (جزمیات) مذهبی و تئودیزی مسیحی
(توجیه شر در جهان به مثابه مصلحت الهی) را تشکیل می دهند.
1
·
اینجا از تئوری هنری مستقلی نمی تواند حرفی در بین باشد.
2
·
علیرغم وجود احتلاف نظر شدید میان روحانیت قرون وسطی که
تئوریسن های هنری فقط از آنها تشکیل می یافتند و علیرغم مراحل توسعه بیشمار هنر،
هنر از هر نوع تجلی الهی تلقی می شد.
3
·
از آنجا که هر چیز الهی طبیعتا نه چیزی محسوس، بلکه چیزی
ماورای حسی است، بنابرین هنر نه انعکاس واقعیت عینی و نه انعکاس حود خدا (الهیت)،
بلکه فقط سمبل (نشانه) حسی تلقی می شد.
4
کاتدرال امین در فرانسه
·
معماران خداپرست می کوشیدند که این مناسبات عددی را در امکنه
محسوس و مشهود ـ مثلا در کلیسای بزرگ امین
در فرانسه (1218 ـ 1220) ـ به مثابه
بیانگر چیزهای عام و ماورای حسی قابل ادراک سازند.
5
·
بزعم روحانیت قرون وسطی، هنرمند عمله خدا محسوب می شود و اغلب بی نام و
نشان می ماند.
6
·
بزعم روحانیت قرون وسطی، هر اثر هنری عبارت است از واقعیت
بخشی به زیبائی کاینات که محلوق خدا ست.
7
·
هنر نه تصویری از جهان، بلکه آنالوژی ئی (شبیهی، منطبقی)
از جهان ماورای حسی است.
·
(هنر بزعم کلیسا، به مثابه جهان ماورای حسی محسوس گشته، عالم آسمانی
زمینی گشته، عالم الهی انسانی گشته، جهان روحی مادی گشته تلقی می شود. مترجم)
8
·
به همین دلیل است که سمبلیک و اله گوریک (فن انتقال در
فرم استعاره) در مجموعه هنر قرون وسطی نقش خاصی به عهده دارند.
9
کوسموگرافی
برنارد سیلوسترویس (1085
ـ 1160 و یا 1178)
فیلسوف، شاعر، مؤلف کوسموگرافی
پدید آورنده زرادخانه
ای از سمبولیک و اله گوریک در تئوری شعر
·
ابسالم فون اشپرینگرباخ (قرن 12 ـ 13) در تئوری موسیقی و برنارد
سیلوسترویس در
تئوری شعر زرادخانه ای ازا ین سمبولیک و اله گوریک پدید آورده اند:
10
·
بزعم روحانیت قرون وسطی، موسیقی روحانی متجسم در
توالی چهارگانه (کوارت) بیانگر هارمونی سجایا و فضایل چهارگانه زیر است:
الف
·
عدالت
ب
·
اندازه
ت
·
عقل
پ
·
شهامت
11
·
کلیت متافیزیک عددی و عرفان عددی
بر این اساس توسعه یافته است.
12
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی
متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
·
توماس فون اکوین و جیووانی
فیدانتسا بونا ونتورا (1221 ـ 1274) با تشکیل سیستم
استه تیکی عام نقطه اوج این جریان را نمودار می سازند.
13
جیووانی فیدانتسا بونا ونتورا (1221 ـ 1274)
فیلسوف، فقیه (تئولوگ) مهم اسکولاستیک
·
اثر بونا ونتورا تحت عنوان «منشاء
تئولوژیکی هنرها» از سمتگیری یاد شده پرده
بر می دارد.
14
·
این امر از حاکمیت ایدئولوژیکی روحانیت فئودالی بر هنر
حکایت دارد.
15
·
در شعار زیر این حقیقت امر عیان می گردد:
·
ما در آثار هنری شاهد کلمه (روح) تولید گشته و گوشت واره
(چیز واره) گشته ایم.
16
·
این بدان معنی است که ما در آثار هنری شاهد الهیت، بشریت
و خلوص کل ایمان هستیم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر