فصل
دوم
مبارزه
بر سر فلسفه و «نا فلسفه»
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
چهارم
«نا
فلسفه» در مبارزه بر ضد فلسفه
ادامه
یوهان
گئورگ هامان (1730 ـ 1788)
فیلسوف
و نویسنده آلمانی
نماینده
هیچدانی سقراطی
مدافع
ایمان مذهبی
منتقد
روشنگری و خرد
از
نمایندگان جنبش «هجوم و فشار»
16
·
مبارزه هامان بر ضد روشنگری و مجادله
یاکوبی با فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان موجب توسعه و شکوفائی نطفه های این نوع از
«نا فلسفه» بوده اند.
·
نطفه هائی که در آنها «نا فلسفه» ی
فلسفی ـ عقیدتی آنها بر اسکپتیسیسم و اگنوستیسیسم (تردیدگرائی و ندانمگرائی) هیوم
مبتنی بوده است.
·
مراجعه کنید به اسکپتیسیسم و
اگنوستیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
17
·
هامان در نقد اثر هیوم تحت عنوان
«گفتگوها» و با استناد به او ادعا می کند:
·
«فلاسفه علل نهائی را نامعلوم اعلام می کنند
و می دانند که ساده ترین اصول که ناشی از تجزیه پدیده ها هستند، نیز غیر قابل توضیح
اند.
·
به همان سان که خود پدیده ها غیر
قابل توضیح اند.
·
من الهیت را یپدا کرده ام.
·
همین جا هم خواهم ماند.»
·
(هامان، «مجموعه آثار»، جلد 3، ص 256، 1950)
18
·
اندیشه هامان در زمینه ارجحیت و
تقدم «وحی و یا شناخت بی واسطه از طریق کلمه و کتاب بر وحی و یا شناخت باواسطه از طریق اشیاء (طبیعت) و
مفهوم» بیانگر پیشاپیش جریان معنوی ئی بوده که اشیاء و مفهوم را به نفع وحی و
شناخت بیواسطه مورد تحقیر قرار می دهد، به لجن می کشد و بی اعتبار می سازد و در
ضمن عرفان کلام را می ستاید.
·
(هامان، «مجموعه آثار»، جلد 3، ص 304، 1950)
19
·
فلسفه عقیدتی «نا فلسفه» ی هامان،
شعارهائی را مطرح می سازد که پیش شرط لازم برای علم ستیزی فلسفه حیات واپسین و
برای فرمولبندی نوین تز اصلی همه فرقه های درک پوزیتیویستی از علم تا «راسیونالیسم
انتقادی» (پوپر) بوده اند:
الف
·
«تمامی دانش ما ناقص و نارسا ست!
ب
·
تمامی دلایل عقلی بشری یا از ایمان
به حقیقت و تردید به باطل و یا از ایمان به باطل و تردید به حقیقت تشکیل می
یابند.»
·
(هامان، «مجموعه آثار»، جلد 3، ص 317، 1950)
20
·
عقیده ربطی به عقل ندارد و نباید
تابع عقل باشد.
·
برای اینکه ایمان به همان اندازه بر
اساس دلایل تشکیل می یابد که مزمزه کردن و راه رفتن.
·
(هامان، «مجموعه آثار»، جلد 4، ص 74، 1950)
21
·
شعار «دانش ما ناقص و نارسا ست و
پیشگوئی های ما ناقص و نارسا ست!» از انجیل بوده است.
·
(انجیل، «پاولوس»، 1، کر 13)
22
فریدریش هاینریش یاکوبی (1743 ـ 1819)
فیلسوف، حقوقدان، بازرگان و نویسنده آلمانی
·
اصل فلسفی موسوم به «نقص دانش» و
«دانش ناقص» نتیجه مشترک پوزیتیویسم هیوم و فلسفه حیات هامان، یاکوبی و فریدریش
شله گل بوده است.
·
مراجعه کنید به فلسفه حیات در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
23
بنه دیکتوس اسپینوزا (1632 ـ 1677)
فیلسوف هلندی، مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل
نماینده راسیونالیسم ماتریالیستی
جهان بینی او پانته ئیستی است.
·
اعلام جهاد هامان و یاکوبی در آغاز
بر ضد فلسفه اسپینوزا بوده است.
24
·
اعلام جهاد هامان و یاکوبی بویژه
بر ضد اندیشه «خود علت خود بودن» (کاوزا سوئی) اسپینوزا بوده که حاوی گرایش
ماتریالیستی و نطفه های دیالک تیکی بوده
است.
·
از دید هامان اندیشه «خود علت خود
بودن» (کاوزا سوئی) مادرمسئله ی مشاجره است.
·
(هامان، «نامه به یاکوبی، آثار یاکوبی، جلد
4، فصل 3، ص 20، 1819)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر