۱۳۹۲ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

مشاهده (2)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین 

16

       ·مشاهده ـ بمثابه اسلوب (متد) شناخت علمی ـ به وظایف زیر جامه عمل می پوشاند:

الف

       ·تأملات نظری (تئوریکی) را پیش شرط خود قرار می دهد.

ب

       · تأملات نظری (تئوریکی) ئی که برای تعیین ابژکت مشاهده لازم اند.

ت

       ·تأملات نظری (تئوریکی) ئی، که برای تعیین وسیله مشاهده لازم اند.

پ

       ·تأملات نظری (تئوریکی) ئی، که برای تعیین آماج مشاهده ضرورند.

ث

       ·مشاهده در قالب داتاهای (داده های) مشاهده ای، مواد تجربی لازم را برای تعمیم های تئوریک فراهم می آورد.

ج

       ·مشاهده در قالب داتاهای (داده های) مشاهده ای، مواد تجربی لازم را برای طرح ریزی فرضیه ها فراهم می آورد.

ح

       ·مشاهده در قالب داتاهای (داده های) مشاهده ای، مواد تجربی لازم را برای اجرای آزمایش ها و غیره به همراه می آورد.

17
مشاهده، فرضیه، آزمایش و تئوری

       ·مشاهده، فرضیه، آزمایش و تئوری در هر اسلوب (متد) آزمایشی وحدتی نا گسستنی با هم تشکیل می دهند، همدیگر را پیش شرط خود قرار می دهند و تکمیل می کنند

       ·مراجعه کنید به آزمایش، فرضیه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

18
مشاهده و آزمایش

الف

       ·اگرچه مشاهده و آزمایش ـ بمثابه انواع مختلف رابطه عملی و فعال انسان با محیط زیست و بمثابه متدهای شناخت ـ حاوی شاخص های مشترکی اند، با این حال تفاوت های مهمی با هم دارند.

ب

       ·این تفاوت ها را بویژه در رابطه آزمایش با مشاهده بیواسطه می توان دید.

I
آزمایش

1

       ·در آزمایش، ابژکت مورد بررسی بطور آماجگرایانه تغییر داده می شود.

2

       ·در آزمایش، ابژکت مورد بررسی تحت تأثیرات گوناگونی قرار می گیرد.

3

       ·در آزمایش، شرایط آزمایش بارها تغییر داده می شوند و غیره.

II
مشاهده بیواسطه

1

       ·مشاهده بیواسطه تأثیرات فوق الذکر راجع به آزمایش را پیش شرط خود قرار نمی دهد.

2

       ·مشاهده بیواسطه محض، اغلب به ادراک ظاهر ابژکت مورد نظر نایل می آید، بی آنکه آن را تغییر دهد.

3

       ·این ویژگی مشاهده بیواسطه، همیشه چنان مورد تفسیر قرار می گیرد که گویا مشاهده فقط یک گشتاور منفعل شناخت است و آزمایش ـ برعکس ـ گشتاور فعال شناخت.

4

       ·اما این طرز تلقی فراموش می کند که مشاهده بیواسطه با قرار گرفتن فعال انسانها در مقابل ابژکت مورد مشاهده همراه است، اگرچه پیش شرط مشاهده تأثیر فعال و بیواسطه بر ابژکت مشاهده نیست.

III
آزمایش

1

       ·آزمایش امکان شناخت علل پدیده ها را فراهم می آورد.

2

       ·آزمایش امکان شناخت ماهیت پدیده ها را فراهم می آورد.

3

       ·آزمایش امکان شناخت قانونمندی های حاکم بر پدیده ها را فراهم می آورد.

IV
مشاهده صرف

1

       ·مشاهده صرف تنها راه تشخیص وجود پدیده ها را هموار می سازد.

2

       ·مشاهده صرف تنها راه تشخیص همبائی پدیده را هموار می سازد.

3

       ·مشاهده صرف تنها راه تشخیص توالی زمانی پدیده ها را هموار می سازد.

4

       ·مشاهده صرف نه توضیح ابژکت مشاهده را، بلکه توصیف آن را امکان پذیر می سازد.  

       ·مراجعه کنید به  توصیف، توضیح در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر