۱۳۹۲ شهریور ۱۶, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (22)


پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان شین میم شین



 فصل اول

بخش هشتم

نمونه هائی از فلسفه بافی  های فلاسفه بورژوائی واپسین  

 دیلتی، سیمل، لسینگ، اورتگا گاسه، کلاگس، یاسپرس، هایدگر، کارناپ، ویتگن اشتاین، پوپر



8

رودولف کارناپ

(«مسئله واره ها در فلسفه»، 1928 )  

 
رودولف کارناپ (1891 ـ 1970)
 فیلسوف و از نمایندگان امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)

از فلاسفه بورژوائی واپسین

·      «علم راجع به مسئله واقعیت نه می تواند موضع تأییدی اتخاذ کند و نه موضع تکذیبی.
·      برای اینکه مسئله واقعیت بی معنی است.»
·      (رودولف کارناپ، «مسئله واره ها در فلسفه»، ص 61، 1966 )

9
لودویگ ویتگن اشتاین

(«بررسی منطقی ـ فلسفی»، 1922)



لودویگ ویتگن اشتاین (1889 ـ 1951)
فیلسوف و از مراجع پوزیتیویسم منطقی و فلسفه تحلیلی زبان

از فلاسفه بورژوائی واپسین

1

·       «ما فکر می کنیم، زمانی که کلیه مسائل علمی ممکنه حل شده اند، به مسئله حیات ما حتی اشاره ای نشده است.
·      بدین طریق، دیگر مسئله ای باقی نمی ماند.
·      و پاسخ همین است.
2
·      البته مسائلی وجود دارند که غیر قابل بیان اند.
·      این حاکی از آن است که مسائل عرفانی اند. 
3

·      متد فلسفی درست، در واقع اولا عبارت است از هیچ نگفتن.
·      (به قول عرفا، خاموشی. مترجم)  

·      هر آنچه که قابل بیان است، جملات علوم طبیعی است که ربطی به فلسفه ندارند.

4

·      ثانیا همیشه، وقتی که کسی راجع به چیزی متافیزیکی داد سخن سر می دهد، باید به او اثبات کرد که علائم معینی در جملات او وجود دارند که بی معنی اند.
·      (نئوپوزیتیویسم مفاهیم فلسفی را به شیوه دلبخواه جدیدی تعریف می کند.
·      مفهوم «متافیزیکی» یکی از آنها ست.
·      در قاموس نئوپوزیتیویسم، هر ادعائی که بطور «تجربی» قابل آزمون نباشد، متافیزیکی نامیده می شود.
·      بدین طریق، بر پیشانی  مثلا مسئله اساسی فلسفه  مهر متافیزیکی زده می شود و مسئله واره تلقی و حذف می شود. مترجم) 
5
·      این متد فلسفی برای کس دیگر رضایت بخش نیست.
·      چنین کسی ملتفت نمی شود که ما قصد فلسفه آموزی به او داریم.
·      این متد اما تنها متدی است که رد خور ندارد و مطلقا درست است.»
·      (لودویگ ویتگنشتاین، «بررسی منطقی ـ فلسفی»، ص 114، 1966)

5
(«راجع به یقین»، 1964 )  

·      «آدم ها مدعی آند که پادشاهی می تواند باران بباراند.
·      ما می گوییم که این ادعا با دانش تجربی در تضاد است.
·      امروز ادعا می کنند که هواپیما، رادیو و غیره وسایل نزدیکی ملل و وسایل اشاعه فرهنگ اند.»   
·      (لودویگ ویتگنشتاین، «راجع به یقین»، ص 42، 1970)
 
ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر